/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
Ledning til router klippet over
Fra : ingelein
Vist : 437 gange
100 point
Dato : 22-09-19 00:50

Hej.
Ledningen fra ? Til routeren er blevet klippet over.
1. Hvad hedder sådan en ledning med 6 forskelligt farvede tråde?
2. Må man selv reparere?
3. Findes der en speciel samlemuffe?
4. Ledningen er fastgjort på muren et tørt sted, hvor der ikke kommer regn.
Ingelein

Hold op, hvor er man på spanden, når man ikke har internettet og intet data abonnement på smartphonen. Jeg kom virkelig til at savne en telefonbog .

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 22-09-19 08:18

Jeg mener at kunne huske at teleselskabets ansvar ophører ved den første samledåse indenfor ens egen grund, og at det først er de kabler indenfor dette man selv må rode ved. Man må dog selv tilføje og fjerne egne kabler i dåsen. Men når det er sagt så ville jeg selv sætte ledningerne sammen. Men nu er jeg uddannet elektroniktekniker så jeg ville bruge loddekolbe og krympeflex. Kablet har garanteret været beregnet til hvis der en dag skulle installeres to telefoner. I gamle dage brugte man tre ledere til en telefoninstallation hvor den gule leder er jord, idag er jordledningen, den gule, afskaffet. Normalt vil en almindelig klemrække kunne bruges. Prøv først at forbinde den røde og grønne leder med en sådan. Den skal selvfølgelig sikres mod at blive våd.

Der findes masser af samlemuffer, hvad der er bedst i din situation er svært at sige.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 22-09-19 08:31

Normalt er de ikke farligt at rode med telefonledninger og der er heller ingen fare for at ødelægge noget. Men vær alligevel opmærksom på at der i en almindelig telefoninstallation er 48 volt og 90 volt hvis du har ISDN. Blot for at du ikke bliver alt for forskrækket hvis du mærker et stød.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-09-19 09:34

Tak for svarene. Jeg havde heldigvis 6 løse klemmuffer liggende og har fået trådene samlet..... jubi.... lys i routeren og internettet står.
Hele skidtet er lige nu omviklet med isolerbånd, tænkte ikke på krympefolie fordi jeg ikke var sikker på resultatet.
Strengt taget kan jeg nu nøjes med at klappe en vandtæt stikdåsekasse over den klodsede samling. Jeg har kigget på klemrækker, men da de jo vil stikke vandret ud på min samling, forstår jeg ikke lige, hvordan krympefolien kommer ind i billedet. Jeg har diverse krympefolier.
Jeg har googlet og fundet membrankasser, men ved ikke, hvordan de ser ud indvendig.
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 22-09-19 10:16

Da jeg nævnte krympeflex var det i forbindelse med at jeg selv ville have loddet ledningerne sammen. Så skal der ikke bruges hveken klemrækker eller andet med skruer. Men jeg ved jo ikke om du kan lodde, men i så fald vil det se langt mindre klodset ud.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-09-19 10:41

Tak for svaret
Jeg har da en loddekolbe, dog aldrig brugt til sådanne mere ømfindtlige ting. Det er også lidt svært at komme til det sted. Ved ikke engang om der til lodning af kobberledninger skal bruges loddetin?
Udseendet af samlingen har mindre at sige, det kommer igen til at gemme sig i efeu.
Der er ikke ret meget tråd at give af, hvis jeg skulle komme til at gøre skade på enderne ved at lodde.
Loddetin? Jeg googler lige.
Ingelein

.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 22-09-19 11:13

Du kan være helt sikker på at telefonledningerne er lavet af kobber. Det er først i de seneste år at man er begyndt at bruge ledninger af jern. De store højspændingsledninger har døg altid være af aluminiumtråde spundet om stålwire.

Husk ikke at lave samme dumhed som jeg selv har lavet flere gange. Sæt først krympeflex løst om hele ledningen. Sæt derefter krympeflex af en passende tykkelse løst om hver enkelt leder et stykke fra der der skal loddes. Lod ledningerne sammen. Skub flexene på de enkelte ledere op så de dækker loddestederne og krymp dem. Skub tilsidst den store flex op så den dækker samlingen og krymp den.

Jeg har flere gange bandet over at have glemt at sætte flex på før jeg har loddet.

Jeg har selv samlet en telefonledling efter ovenstående metode efter at en parakit havde bidt den over.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 22-09-19 14:10
Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 22-09-19 14:14

NB bare læg alle ledninger på et stykke af tapen, og et andet stykke ovenpå og ryk lidt i det hele og det er isoleret.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 22-09-19 14:25

abbaba: Tusind tak for info, den må jeg have i tankerne.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 22-09-19 16:14

Fåes også i Silikone som er meget stærkere, kan også bruge til lækkende vandrør

https://www.youtube.com/watch?v=jlzA7aQje4s

Selv bruger jeg det på glat værktøj.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 22-09-19 16:23
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-09-19 22:56

@Soren_Steen_Nielsen
Nu har jeg øvet mig med er par lodninger og det går fint. Jeg har en pose med krympefolie i forskellige tykkelser. De 6 tråde skal loddes enkeltvis og jeg husker krympefolien. Men vil det ikke være bedst og ok med en tyk krympefolie over alle de andre samlinger, som har fået folie?
.... det var mig der klippede ledningen over, men ved stadigvæk ikke, hvad sådan en ledning hedder. ISDN? ADSL? Eller noget helt andet? Vi har IP TELEFONI.
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-09-19 13:56

Citat
Men vil det ikke være bedst og ok med en tyk krympefolie over alle de andre samlinger, som har fået folie?

Jo, og det skriver jeg faktisk også.

Citat
Sæt først krympeflex løst om hele ledningen.

Måske skulle jeg have skrevet kablet i stedet for ledningen.

Jeg ved ikke hvad et sådant kabel hedder. Men nu fik jeg opfattelsen af at det var det der gik ned i jorden. Er det det?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-09-19 16:16

Nej, det er kablet fra dåsen, inde i huset, som går ud gennem væggen og derfra på muren langs huset og op i en tilbygning.
Men det lader til at virke nu, hvor der kn mangler krympefolien på kablet.
Ngelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-09-19 18:12

OK. Så kan du faktisk bruge almindelige CAT5e netværkskabler. Her hvor jeg bor har man faktisk brugt sådanne kabler til alle telefoninstallationer i hele huset.

Men man skal selvføgelig passe på når det er til udendørs brug. Jeg ved at man kan få den slags kabler som både kan tåle vand, jord, og sollys. Men om de kan fås i mindre ruller end 100 meter er lidt mere tvivlsomt.

https://www.avxperten.dk/pds-kabel-cat-5e-udendoers/netvaerkskabel-utp-cat5e-100m-udendores.asp

Rent teknisk er der en forskel på netværks og telefonkabler. Men jeg har selv regnet ud at det først får betydning når netværkskablet er over en kilometer langt (forringet lyd).

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 29-09-19 00:14

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.