/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Powerline mellem bygninger
Fra : hojriiskim
Vist : 229 gange
60 point
Dato : 16-09-19 10:57

Jeg har for 3 år siden bygget nyt stuehus på min landejendom. Det gamle hus står der stadig.
Nu kunne jeg godt tænke mig at få netværk i det gamle stuehus. Der er ca 25meter mellem bygningerne på det to tætteste punkter. Tidligere har to wifi routere i bridge mode fungeret, men det driller mig lidt.
Hvis jeg kunne undgå at grave nyt netkabel mellem bygningerne, ville det være at foretrække. Jeg har heller ikke mulighed for at køre flere kable fra min router og op på loftet i det nye hus, da alle tomrør ved routeren er i brug nu.

Måleren som begge bygninger køre på, sidder i det gamle hus. De to huse har været sin sikring-tavle, så det er kun måleren de deler.

Jeg har prøver med et sæt powerline adaptere (TP-Link TL-PA4010KIT) som fungere fint internt i det nye hus, men det kniber så snart jeg flytter den ene over i det gamle hus. Kan det ikke komme til at fungere, når nu de deler måler?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 16-09-19 11:01

Træk er kabel, nem og billig løsning spm virker.

Ellers køb en retningsbestemt wifi antenne

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 16-09-19 11:53

Frygtede det var svaret - jeg må måske nok til at grave. :)

Jeg har fibetnet model i bryggerset og WIFI router placeret inde i stuen - de er forbundet af kabel selvfølgelig.
Jeg har rør fra bryggers og ud.

Kan jeg på nogen måde få koblet det gamle hus på i bryggerset og stadig have min wifi router i stuen? Umiddelbart skal jeg vel ind til routeren og derfra ud til det gamle hus?
Jeg kan selvfølgelig bruge powerline fra stuen til bryggers, men er der en smartere måde?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 16-09-19 11:56

Du skal ringe til din udbyder af internet. Nogle modeller kan sagtens åbne en ekstra ord på din indgang router

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-09-19 12:12

Jeg har tidligere haft held med at overføre netværksforbindelse mellem to bygninger med to stk accespoints af typen TP-Link TL-WA901ND. Den ene tilsluttet routeren indstillet som accespoint, den anden enten indstillet som client eller client med ap. Den kan også fungere som repeater. Med de to første indstillinger kan du trække kablet netværksforbindelse ud af netværksstikket og evt. slutte den til en switch. Med den anden indstilling kan du yderligere få den til at fungere som sin egen WiFi med sin egen SSID. Med den sidste indstilling fungere den, som navnet siger, blot som en repeater.

Det hedder sig at den skulle kunne række 300 meter udendørs eller 30 meter indendørs, så det burde kunne lade sig gøre med en fornuftig placering.

Hvis du vil bruge PoE, så brug kun den medfølgende!

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 16-09-19 12:13

Alternativt kan du sætte en switch op, de koster ikke 200kr

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-09-19 12:14

Jeg har heller aldrig haft held med at bruge powerline forbi en sikringsgruppe.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 16-09-19 12:42

Jeg har faktisk netop gjort det med 2 stk tp link archer c7 routere, hvor den ene er opsat til "wds bridging".
Det har fungeret fint i em periode men er nu begyndt at blive meget ustabilt og jeg kan kun komme i kontakt med mit udstyr i det gamle hus nogle gange.
Det er ret irriterende, så håbede jeg kunne forbedre stabiliteten på en let måde hvor jeg slap for at grave kabel ned med powerline.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 16-09-19 13:20

grave
brug en højtryksreer og spul en rende

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-09-19 14:17

Hvis du graver eller spuler en rende til kablet bør du bruge et kabel som beregnet til udendørs brug. Her er et forslag:

https://www.avxperten.dk/pds-kabel-cat-6-udendoers/netvaerkskabel-s-ftp-cat6-100m-udendores.as

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-09-19 14:19
Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-09-19 14:24

Nu var det ikke lige den jeg ville sende. Men følger du mit første link finder du den sikkert i bunden til kroner 289,-.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-09-19 01:05

Jeg er kommet i tanke om noget. For en del år siden lavede jeg noget hos et firma som bl.a. bestod af to bygninger. Mellem kældrene på disse var der et rør hvor kablerne mellem disse bygninger gik. Røret havde en diameter på 15 - 20 cm, så der var rigeligt med plads. Røret blev både brugt til strøm, telefon, og netværk. Der var også en lang snor som var bundet fast i begge ender og var lang nok til at kunne trækkes frem og tilbage og som kunne bruges til at trække nye kabler igennem med.

Omtalte rør var af stål, men man kunne også let bruge et af PVC af samme type som bruges til kloak. Jeg ved ikke om du har kælder, ellers vil du sikkert kunne finde andre løsninger. En sådan løsning vil ihvertfald være fremtidssikret til hvis der en dag skal trækkes andre kabler til andre formål. Og så behøver du ikke at bruge udendørskabler.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-09-19 10:29

Hos mig bruger jeg D-link som kun virker når det er samme fase i begge ender.

Jeg sætter bare i stikontakten i begge ender.
Taster koden ind og den virker.

Efter måleren "hænger" faserne fint sammen.

Tilslut en lampe til stikkontakterne og skru en sikring ud af gangen og når begge lamper slukker samtidig "hænger de på samme fase.

Hvis de ikke gør det, skal der byttes lidt rundt af en elektriker.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-09-19 05:41

Som Ejvind skriver skal du sikre dig at det er samme fase.

En switch er en god måde at få ekstra porte på hvis man mangler.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-09-19 10:52

Citat
Hos mig bruger jeg D-link som kun virker når det er samme fase i begge ender.

Der er to ting som gør at jeg ikke er sikker på at forbindelsen vil blive stabil.

1. Selvom at det er samme fase så vil et evt. støjfilter ved sikringen umuligøre forbindelsen.

2. Afstanden mellem bygningerne er 25 meter, og kablerne er garanteret endnu længere. Og så langt tror jeg ikke at en powerline forbinde kan række. Jeg ved godt at elselskaberne bruger noget lignende til aflæsning af målere og styring af transformatoranlæg, men jeg tvivler alligevel.