/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Glassikring
Fra : abbaba
Vist : 214 gange
300 point
Dato : 15-09-19 13:16

kan en glassikring T-3A, uskiftes med andet der ikke har bogstavet T = træg.

Den skal bruges i et meget lille print, der styrer hastigheden på en motor der fremfører svejsetråd, samt et relæ til svejsegas.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 15-09-19 13:24

Spørgsmålet er flyttet fordi det ikke fremkom under Fysik.

Accepteret svar
Fra : ThomasCSR

Modtaget 310 point
Dato : 15-09-19 13:33

"Træg" betyder, at sikringen ikke springer ved kortvarig overbelastning. Den er typisk fyldt med sand for at aflede varmen, så tråden ikke smelter, før sandet er varmet godt op.
En "flink" sikring har intet sand og springer derfor straks, man overskrider den påtrykte strømstyrke.

Hvis du derfor sætter en "flink" sikring i kredsløbet, kan du forvente, at den vil springe oftere; især, hvis du har en kapasattiv belastning.
Nu kender jeg ikke dit kredsløb, men jeg gætter på, at du enten har ohmsk eller induktiv belastning.
Det er da værd at prøve. Du springer høhst et par sikringer, så....

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 15-09-19 13:41

Tænkte mere på om en 5 / 10A sikring kunne bruges, indtil jeg får fat i en original, som ikke lige er at købe.
Der var ikke sand i den gamle.

Det er bare for at teste maskinen, ikke svejse.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 15-09-19 13:49

Som sagt kender jeg ikke dit kredsløb. Jeg kan derfor ikke rigtigt giver præcist svar.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-09-19 14:33

Hvis kredsen er beskyttet af T3 sikring, risikerer du afbrænding af et eller andet hvis du ukritisk hæver sikringen til 5 eller 10Amp. Det er jo netop en SIKRING, der skal beskytte mod at der ikke i de efterfølgende kredsløb trækkes for meget strøm. Jeg ville bruge det anbefalede. De fleste tankstationer har glassikringer.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 15-09-19 14:37

Ja, du kan ikke bare sætte en større i. Men du kan fint prøve med en flink sikring. Det er kun den, der går. Resten af kredsløbet klarer sig.

Godkendelse af svar
Fra : abbaba

Dato : 15-09-19 14:46

Tak for svaret ThomasCSR.