/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Familiefrokost til 18 personer
Fra : ingelein
Vist : 433 gange
100 point
Dato : 09-09-19 11:55

Vi kan lige klare 18 personer til en uformel familiefrokost hjemme. Oprindeligt planlagt til en restaurant, som desværre lukker ned for sommeren den 1. Oktober. Vi bor sådan at der er langt til nogen, der kører ud med mad og andre har lukket om søndagen.
Der er 4 uger til, så jeg kunne jo godt være flittig og forberede noget. Tærter og den slags og andet, som ikke tager en krig at tilberede. Udefra vil prisen på en rimelig frokost beløbe sig til omkring 150 kr. Pr. Næse. Der er iøvrigt kun 2 små børn med.
Det er ikke hvert år jeg laver mad til så mange, når vi ser bort fra jul og julefrokost, som jo er lidt nemmere på grund af traditionerne omkring maden.
Så hvem har gode råd? Rejer er selvskrevne, måske tunmousse, æggekage, tærter .... og hvad så? Det skal jo kunne tilberedes dagen før.
Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-09-19 13:17

Marinede sild, karry sild, små lune frikadeller (kan købes færdige på frost, skal blot lunes) diverse pålæg og sky til bl.a. dyrlægens natmad. 4-5 forskellige os - herunder blåskimmel og en godt lagret til afslutnng.

For at nævne nogle.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-09-19 13:18

Evt. også lune fiskefilletter

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-09-19 14:58

Tak for svarene. Jeg kunne selv lave frikadellerne og fryse. Har aldrig smagt købefrikadeller. Lune fiskefleter er ok, fordi der kan serveres salat til. Men hvordan kan jeg lave dem før tiden?
Sure sild og den slags må vente til julen. Vores smag går mere i retning af tarteletter med høns og asparges. Det kunne man evt servere som større tærter til at skære? Har ikke prøvet det før. Ostebord er fint med frugtsalat til.
Indtil nu er der så: rejeanretning portionsvis med avocado. Tarteletter, som jeg helst laver af butterdej, men må købe nogle forme. Dem kan jeg ofte bruge, medmindre der er en bager i nærheden, der har friske tarteletter. Ide modtages gerne vedr. Forme.
Der mangler et eller andet med kød. Andebryster passer sig jo næsten selv, men dertil serverer man? Jeg har måske lige køkkengrej til så store portioner. Men har jeg tid til det?
Pålæg og hjemmebagt rugbrød?
Ingelein

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-09-19 18:18

Den lune leverpostej er altid et hit. Brugsens den frosne er faktisk ok god. Et vandbad og et par stykker i ovnen. Tag en bageplade + bagepapir og smid bacon'en ind ved siden af. I ovnen slipper du for griseriet og det passer sig selv. Skal det være toppen steger du en bakke champignon og hviver ovenpå. Når man alligevel skal have gang i ovnen, kunne jeg godt komme i tanke om at smide en ribbensteg ind også. Her på lav har vi en kanon ostebutik. Lidt blandet derfra er også nemt. Lidt pebere i forskellige farver til pynt.

Jeg ville lave en lille tidsplan og lave det samme dag. Frikadellerne kan du godt lave dagen før.

Accepteret svar
Fra : bodillouise

Modtaget 100 point
Dato : 11-09-19 19:50

5-6 retter ud over ost og tilbehør.
Afhænger af alder ville mene at man max spiser 4 stykker brød evt 1-2 stk lyst brød.

Jeg ville nok lave
Rejser, æg og laks, fiskefiler evt tun mousse
Leverpostej, frikadeller, tarteletter evt en enkelt tærte
Ost, frugtsalat
Hvis der skal være noget specialt til børn :
kyllingelår, pizzasnegle, pølsehorn

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-09-19 20:22

Tak for svaret bodillouise
Jeg har tænkt på at portionsanrette enten avocado med rejer + ? Eller et stjerneskud?
Dernæst overvejet flødekartofler med frikadeller eller tarteletter med høns og asparges.
Min egen frugtsalat, som jeg efterhånden har fundet ud af at starte op dagen før. Dertil lidt ost m.m. Jeg har overvejet oreganoboller.
Jeg får nok at gøre med at flytte rundt på møblementet osv, så det skal være meget nemt. Jeg har aldrig stegt fiskefileter til så mange og ved ikke om det kan gøres dagen før.
Oprindeligt ville jeg bare have mad udefra, men vores foretrukne slagter Lund i Middelfart lukker tidligt lørdag og har lukket om søndagen. Kun to små børn .... og de må spise, hvad der kommer på bordet.... eller la` vær
Ingelein

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 11-09-19 21:37

Fiskefiler kan godt steges dagen før og lunes i ovnen (har lært det at en fiskere datter)
Steg dem dagen før efter stegning lægges de på bagepapir.
Dagen efter ind i ovnen.
Men prøv dig frem før dagen, hvis du er i tvivl.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-09-19 22:35

Hvis fiskefileterne kunne blive et problem - de er jo kolde??? i et stjerneskud - i hvert tilfælde når man køber dem ude. Hvordan holder jeg så avocadoerne grønne uden alt for meget citronsaft som influerer smagen, men det gør måske ikke så meget sammen med rejer?
Leverpostej og medister er absolut NO GO ved festlige lejligheder. Jeg synes at det er noget man jo kan få hver dag.
Har også overvejet Partyskinke til flødekartofler?
.........................eller at springe fødselsdagen over også i år
Ingeborg

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 12-09-19 11:56

Vi var til en fødselsdag med knapt 30 mennesker.

FLÆSKESTEGS-BURGER TIL ALLE ta`selv.

10 kg. kamsteg. engangstallerkener, store burgerboller, trekantpapir til at lægge burgeren i , rødkål. mirakkelvip, agurkesalat, grøn salt, knive og gafler til dem der ville have det.

Så nemt og alle var glade.

Mvh. Kai.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-09-19 12:00
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-09-19 12:32

@kai-d
Tak for svaret , men det er jo ikke noget jeg kan forberede i forvejen og så er jeg ikke vild med stegeos.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-09-19 13:10

@katekismus
Tak for svaret .... det ser rigtig fint ud. Har også været på Trustpilot. Nogen brokkehoveder er der jo altid. Har duset og smagt mad derfra?
Ingelein

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 12-09-19 17:08

Et par andre forslag kunne også være
Tarteletter

3 -4 forskellige Tærter
rejer og chili
Laks og spinat
Kylling eller andet kød,
Porre og bacon
Broccoli med blå ost

Evt en skål salat

Ost og frugt til afslutning.

Eller bare nogle lækre sandwich med feks.
Med æg/rejer
Leverpostej og bacon
Kylling og karrysalat
Tunsalat
Æg og lakserogn

Eller
kold pastasalat hertil frikadeller og flues.
madpandekager med kylling fyld.
Chili com carne

Du kender jo dine gæster og deres smag, håber du finder pc’en god ide og det bliver let for dig på dagen.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 13-09-19 19:34

Server en helstegt pattegris, som leveres med slagter og grill, lige til at spise !!! Der må være en slagter der gerne vil tjene en skilling i nærheden af Middelfart ?? Slagteren i Strib ?
Prøv - jeg er ret sikker på at dine gæster bliver tilfredse.

God fornøjelse.

ØV4

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-09-19 21:28

Nu er det jo bare lidt mere end kaffe og kage, fordi familien efterhånden er spredt ud over det ganske land og har en rejsetid på næsten 2 timer. Så vil jeg ikke spise dem af med kaffe og kage . Jeg fylder ikke rundt og kunne bare lade være med at invitere, men da det er børn og børnebørn, får alle mulighed for at hilse på hinsnden .... og kærester, nye og gamle.
Helstegt pattegris er fuldkommen overkilled i denne forbindelse, men tak for svaret.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-10-19 23:37

Det endte med rejecocktail med avocado, flødekartofler, andebryster, broccolisalat, rødkålssalat, rigtig gammeldagsrødkål og frugtsalat. Til kaffen havde jeg bagt Sacher lagkage og pæretærter. Alt forberedt dagen og dagene før. ..... der kan altså lade sig gøre! Kræver desværre stor køleskabskapacitet. Opskrifter til andebryster fundet på nettet. Steges på skindsiden dagen før, opbevares tildækket med olie og steges færdig i ovnen kort før servering.
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 31-10-19 23:38

Tak for svaret bodillouise.