/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
clone
Fra : kivi
Vist : 367 gange
100 point
Dato : 08-09-19 13:04

jeg har fået 500 gb ssd hdd og den ville jeg gerne have istedet min 128 gb så der for søger jeg et gratis program til at clone men dem som jeg har kigget på synes er for dyre der må nogle som enten er gratis eller ikke koster en formue

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 08-09-19 13:31
Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 08-09-19 13:33
Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 08-09-19 14:03

Hvis du skal clone fra den samme maskine som du arbejder på vil det nok være en god ide at bruge Hiren's Boot CD PE https://www.hirensbootcd.org/download/ den indeholder også Aomei Backupper.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 08-09-19 15:07

kivi! er det muligt at montere begge harddiske i maskinen, eller er der kun plads til en disk?

Hvis der kun er plads til en disk, vil jeg foreslå at du lavet et komplet disk image til f.eks. en USB stick.

Og derefter udskifter diskene, og så efterfølgende lægge imaget tilbage på den nye disk.

Dette kræver så at du enten kørre Aomei fra en CD / DVD eller en UB stick. Eller som Soren_Steen_Nielsen forslår fra Hiren's boot CD.

Når du har installeret Aomei, er der udner menupunktet "Utilities" et menupunkt "Create Bootable Media", hvor du kan danne/oprette et bootbar medie. Så behøver du ikke bøvle med at lave en Hiren's boot CD.

Ved kun en disk plads i maskinen vil jeg foreslå følgende rækkefølge:

1. Installer Aomei.
2. Lav et boorbar medie via Aomei.
3. Lav et komplet disk image med Aomei
4. Skift diskene fysisk.
5. Boot maskinen far det bootbare medie.
6. Restore disken fra dit image med Aomie.

Det burde fungere meget nemt, hvis altså du har styr på selv at bestemme, hvilket medie der skal bootes fra.

Hvis du ahr en tilstrækkelig stor USB stick, kan du både bruge den som bootbar medie og gemme imaget på den.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 08-09-19 15:42

Hvis der kun er plads til een disk i maskinen så er der også den mulighed at man kan bruge en USB til SATA enhed. Sådan en fungere udmærket til et sådant formål.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 08-09-19 16:17

desværre må jeg sige de to første dur ikke når man vil clone til ssd og hirens synes jeg ikke jeg kan få til virke

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 08-09-19 16:36

Hvordan bruger du Hiren's? Den iso-fil som du downloader skal enten brændes på en DVD eller lægges ned på en USB-pind. Herefter skal du kunne boote på den. Ud over Aomei er der også fire andre programmer som kan være interessant i denne forbindelse på Hiren's.

Fordelen er at du på denne måde booter op på Hiren's Boot CD's styresystem, som på denne version er Windows 10 PE, og ikke på den Windows som ligger på den disk som du vil clone fra. På den måde vil der være færre problemer med cloningen.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 08-09-19 16:39

jeg synes ikke at have set en iso fil i hirens

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 08-09-19 17:01

Når du går ind via mit link så kommer du til en side hvor der står en hel masse. Når du går et stykke ned så kommer du til en linie som starter med "Filename". Til højre finder du teksten "HBCD_PE_x64.iso". Denne klikker du på, så kommer filen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-09-19 17:06

Jeg ville også bruge Aomei backupper til at clone via en USB harddisk læser.
Hvis du installerer Aomei på din nuværende comp så kan du se clone muligheden.
Her hentes Aomei: https://www.aomeitech.com/aomei-backupper.html

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-09-19 17:09

Ps. Hold nu øje med at det er den rigtige der klones ........ellers har du 2 slettede harddiske.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 08-09-19 17:36

Kivi hvis ikke du kan finde ud at clone disken ifølge den trin fortrin vejledning jeg tidligere har lagt, så er det måske bare noget du skal lade en klare der har styr på det, ellers går det nok som Eyvind skriver. Du står pludselig med 2 blanke diske.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 08-09-19 17:38

Iøvrigt har jeg tidligere lagt et link til en Aomei vejledning, så hvis ikke du gider sætte dig ind i tingene, så hold hellere fingrene væk. ????

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 08-09-19 17:41

Aomei Bacupper ligger på Hiren's Boot CD PE.

Ja det er fuldstændigt rigtigt at man skal være MEGET omhyggelig med at vælge rigtigt m.h.t. hvilken disk man kopiere fra og hvilken man kopiere til.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 09-09-19 07:43

efter det jeg kan se så vil aomei ikke clone til en ssd så skal man over i pro

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-09-19 09:12

Jeg tror faktisk du har ret i at system-clone funktionen er deaktiveret i den gratis version. Men du skal jo også bruge disk clone funktionen.
Alternativt bruge Disc backup til at lave et komplet image af din nuværende disk, og så bruge Restore funktionen til at lægge imaget på den nye disk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-09-19 09:30

Her kan du prøve pro udgaven gratis.
https://www.aomeitech.com/download.html?ref=en.nav.download

Men ellers koster den jo kun 300 kr.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-09-19 09:36

1. Start med at lave et bootbar medie. Vejledningen side 43.
2. Lave et disk Image (Backup). Vejledningen side 8.
3. Restore imaget over på den nye disk. Vejledningen side 31.

Hvis du f.eks. har en USB stick der er stor nok til at du kan have både den bootbare del, plus dit image, kan du lægge begge dele på den. Så skal du også kun bruge en USB udgang din PC.

Du har stadig ikke oplyst om det er en PC med plads til 2 drev?

Hvis det er en operation du regner med at skulle udføre på et andet tidspunkt, så køb dette kabel, så kan du altid sætte en disk til via USB, og bruge den som lagringsmedie. Svarer lidt til at bruge en ekstern disk, bare uden kabinet.
https://sandberg.it/da-dk/product/USB-3.0-to-SATA-Link
Små 200 Kr. er vel ikke ret mange penge. Jeg har et lignende kabel og har brugt det rigtig mange gange, også når der skal reddes indhold fra en disk på en kaput PC.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-09-19 09:37

Der findes også denne adapter/interface, hvis du også skal kunne koble en disk til med det gamle IDE interface.
https://dk.rs-online.com/web/p/interfaceadaptere/7456756/

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-09-19 10:25
Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-09-19 10:37

Nu har du ikke fortalt om hvordan du vil clone. Det er aldrig lykkedes mig at clone fra en KØRENDE windows. Jeg har altid enten skulle boote fra et andet drev fra for eksempel en CD/DVD eller en USB, eller tage disken ud og sætte den i en anden maskine og clone derfra. En total backup fra en kørende windows har jeg haft blandet held med. Funktionen kan sagtens være deaktiveret fordi at den Windows du vil clone fra er aktivt.

Brug Hirens Boot CD PE som jeg har anbefalet flere gange. ISO-filen er der når du følger mine anvisninger. Og prøv Aomei derfra eller prøv de andre clone/backup værktøjer.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 09-09-19 11:15

jeg har for et par år siden brugt acronic og der kan man clone direkte

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-09-19 11:24

Soren_Steen_Nielsen
Citat
En total backup fra en kørende windows har jeg haft blandet held med.r

Jeg har lavet komplette image af kørende Windows systemer uden problemer utallige gange med Aomei.

Ved en cloning, foretrækker jeg altid at boote fra en andet medie, men det er flere gange lykkedes mig at clone direkte fra en kørende Windows og over på en disk koblet på via en USB adapter, med Aomei. Programmet kan åbenbart selv stoppe alle baggrundsjobs der ikke er behov for, imens der clones.
Man kan selvsagt ikke arbejde på disken imens cloningen står på.

Metoden med først, at lave et image og så lægge det på den nye disk, har så også den fordel at, hvis der går noget galt har man trods alt et Image af disken.

Under utilities (Aomei) er der en funktion så man kan tjekke imaget, så er man i hvert fald 100%n sikker på at det er OK.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-09-19 11:34

Kiwi - så brug da acronis

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 09-09-19 12:00

https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
Installer.
Åben Wizard = Copy Disk Wizard og vælg hvor du vil gemme = Thats All
Vil du bruge disken som Boot disk, så slet alt på den før du går igang.

Man kan sagtens lave en Clon af et kørende system, har aldrig brugt andet med Aomie.
Som selv tosser kan finde ud af bruge.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-09-19 12:38

Nu hopper jeg altså af denne tråd. Se nu og få klonet den disk, eller få fat i en der kan klare det for dig. Du har fået den nødvendige hjælp, så spring ud i det, eller lad være.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-09-19 12:39

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 10-09-19 10:58

tak alle sammen jeg fandt et gammel program i min skuffe som klarede så problemet men hvem skal jeg give point ??

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 10-09-19 12:02

Det må være op til dig. Hvis du selv synes kan du give flere point ved at een får point på hovedspørgsmålet og til andre opretter du et nyt spørgsål som hedder "Til ...". Det sidste har jeg selv gjort for nogle måneder siden.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 10-09-19 12:03

Det var foresten godt at du fik løst problemet. Og ja nogle gange kan det være en fordel at kigge i gemmerne.

Godkendelse af svar
Fra : kivi

Dato : 11-09-19 07:48

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.