/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
UNDSKYLD!!! UNDSKYLD!!! UNDSKYLD!!!
Fra : Mosebaek
Vist : 506 gange
200 point
Dato : 13-08-19 15:28

Ang. Godhavn:

Undskyld mig, men for mig det største maskerade spil, jeg har hørt og set om i nyere tid. Jeg synes simpelthen det er så forblommet, forkvaklet, grotesk og klamt. (Kan ikke lige finde på flere ukvemsord, for at udstille min forundring). Der fulgte så også lidt krokodiller tårer med, som det sig hør og bør, ved slige lejligheder.

Fra: https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/article7748440.ece
Citat fra MF: - Undskyld til hver og en, undskyld for den uret, der er begået mod jer og jeres kære. På vegne af hele Danmark: Undskyld, sagde Mette Frederiksen på scenen på Marienborg.
Hun behøver nu ikke ta`mig til indtægt for denne undskyldning.

Et andet citat, fra artiklen: hold nu op. det er 50 år siden! der var 100000 vis der fik tæsk i skoler og arbejdspladser dengang. skal de ikke have et undskyld?

Netop!! Vi knajte har da flere gange fået en røvfuld af "den gamle", hvis vi gjorde os fortjent til det, som han sagde. Dengang blev der gjort forsøg på opdragelse.

Min mormor blev født i et fattighus, hvor forældrene af den grund var frataget flere af deres borgerlige rettigheder. Bl.a. stemmeret. Hvad med lidt undskyldninger til dem. De er selvfølgeligt forlængst døde, men så kan det jo falde af på mig, og mine søskende.

Jeg er da ikke i tvivl om, at de Godhavn børn, har haft en trist barndom og ungdom. Men at tro at det hele kan jævnes med en "undskyldning", er for mig utopi.

M.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 200 point
Dato : 13-08-19 17:37

Jeg ved ikke om vi tænker præcis det samme... Men jeg er meget enig.

Det er en underlig tid vi lever i, hvor der kan udtrykkes og siges en masse værdiløst ævl, hvor politikerne ikke adskiller sig sønderligt meget fra det der skrives op Facebook.

Som en Englænder sagde på en bar "Man skal ikke sige undskyld, hvis man ikke har intentioner om at handle anderledes". Mettes undskyldninger er intet værd for datidens handlinger, men den er vejen til nogle retssager omkring erstatning. Så det vi er vidne til er et skyggeteater, hvor der formentlige foregår noget i kulissen som vi først ser i fremtiden, når retssagerne begynder at rulle.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 13-08-19 19:45

Tralulalej hvor er man da kloge - har vi oplevet noget bare tilnærmelsesvis så brutalt og umenneskeligt...

Nej næppe!

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 13-08-19 19:48

Jeg syntes det er godt at de endelig har fået en undskyldning for de uhørligheder de har oplevet alt imens jeg glæder mig over et jeg ikke har været midtpunkt for det misbrug og de pinsler som disse mennesker har oplevet.
Godt gået statsminister Mette Frederiksen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-08-19 19:53

Nu hvor vi er dette følelsesporno...

Er der så en statsminister der har undskyldt alle de såkaldt hekse der blev brændt af?

Jeg synes det er en pseudo verden vi er ved at lulle os ind i... Snart svært at kende forskel på Twitter, Facebook og Politik

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-08-19 20:26

Ingen skal – og kan heller ikke undskylde for fortidens synder. Fortiden skal ikke undskyldes fortiden skal man lære af.

Hvis vi i nutiden, skal undskylde fortidens synder, er der vist en del politikersønner der har meget at undskylde.
Godhavnsdrengene, samt andre børnehjemsbørn har været udsat for uhyrligheder, ingen tvivl om det. Men bliver det bedre af at modtage en undskyldning af 3. person..? Ikke set med mine øjne. Bliver fortiden slettet, fordi de modtager en undskyldning -nej, de har stadig været udsat for uhyrlighederne.

Kort sagt: Fortiden skal ikke undskyldes, fortiden skal vi lære af.

Citat
Tralulalej hvor er man da kloge - har vi oplevet noget bare tilnærmelsesvis så brutalt og umenneskeligt...

Nej næppe!
Arh, mon dog ikke.

Mon Mette også vil give en undskyldning til alle de syge (kræftpatienter bla.) der bliver kostet rundt i arbejdsprøvning for at se om der er 10 min. arbejde i personen. Loven blev til under Helle Thorning med Mette som minister.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-08-19 20:42

Jeg mener bare det er en skrue uden ende. Og skal der være bare lidt "facon" i det, må der nødvendigvis følge penge med.

Så vil jeg tro mindst halvdelen af DK`s befolkning har krav på en eller anden form for undskyldning og erstatning.

Jeg nævner i flæng: Pædofili ramte, herhjemme og i Grøndland. Børn af alkoholiserede forældre. Børn fra skilsmisse hjem.Thalidomid fødte børn. Børn af kontanthjælps modtagere. O.s.v. o.s.v. Listen er næsten uendeligt.

Jeg synes sådan en undskyldning er utrolig hul og tandløs. Nærmest en teater stunt.

MÅ JEG HERMED KOMME MED EN UNDSKYLDNING, TIL ALLE JEG HAR TRÅDT PÅ TÆERNE, HER PÅ KANDU OG DET ØVRIGE SAMFUND.

.......ih, hvor det lettede. Nu har jeg samvittigheden i orden igen.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-08-19 20:56

Citat
MÅ JEG HERMED KOMME MED EN UNDSKYLDNING, TIL ALLE JEG HAR TRÅDT PÅ TÆERNE, HER PÅ KANDU OG DET ØVRIGE SAMFUND.Ked af det

.......ih, hvor det lettede. Nu har jeg samvittigheden i orden igen.

Ja ja kære Mosebaek, nu da du har erkendt, bliver du trukket i retten så vi også kan få mønt ud af det.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-08-19 21:26

Jeg kommer lige med en nærmere forklaring, da nedenstående, måske kan blive misforstået. Fra mit start indlæg:
Citat
Vi knajte har da flere gange fået en røvfuld af "den gamle", hvis vi gjorde os fortjent til det, som han sagde. Dengang blev der gjort forsøg på opdragelse.

Jeg går absolut ikke ind for vold i opdragelsen. Og det gjorde vores forældrer heller ikke. De var gode og kærlige. Men dengang var det meget alm. med en rap i r.... "ved særlige lejligheder".

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-08-19 09:48

Hvad skal det teater gøre godt for? Det læger ingen sår, hverken på sjæl eller legeme. Det minder mig i uhyggelig grad om den katolske kirkes mulighed for syndsforladelse. Så kan man jo passende gå hen og synde igen.
Jeg har dyb respekt for mennesker der må bære på en sæk traumatiske oplevelser af den slags, som Godhavn drengene måtte. Der findes tusindvis af danskere der uden skyld og undskyldning må bære tunge sække resten af livet.
Ingelein

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-08-19 10:10

Jeg synes der er mange delelementer i dette emne.

Det første er en statsminister der påtager sig en "skyld"... Det må man jo gøre når man undskylder... På alles vegne tager statsministeren skylden, på vegne af os alle. Så alle nu levende skal være med til at betale fortidens ugerninger.... Hm.....

Det andet er den del er befolkningen der falder på halen, over denne statsminister udmelding. Som om vores statsminister er noget særligt, ved at udgyde noget vrøvl... Endda med tårevædet indlevelse, nærmest som om en af hendes kære er død... Hm...

Jeg kommer til et tænke på fortællingen om kejserens nye klæder, hvor folket i naivitet ikke tænker selv. Dem der hylder denne udmelding, tænker de ikke selv? Lever de så meget i den drømme eller pseudo verden, at de for enhver pris søger likes for, at sige og mene det samme som de andre?

Jeg kommer til at tænke på folkeskolen, hvor der blev klappet når alle andre gjorde det, skønt man var placeret et sted hvor ingen hørte hvad der blev sagt, men når der blev klappet skulle alle gøre det...

Og mennesker holdning til statens økonomi er at så skal staten blot betale erstatning, som om der ligger et Mastercard til at dække alle udgifter forbundet med dumme disponeringer. Det virker som om der er mange der ikke forstår hvordan, samfundets økonomi er skruet sammen, og at nogle skal betale nogle penge før andre kan få...

Det er svært at bevise at det er kommet flere dumme mennesker, men jeg synes de fylder lidt meget i tiden....

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-08-19 11:41

Citat
Der findes tusindvis af danskere der uden skyld og undskyldning må bære tunge sække resten af livet.

Lige min mening. Fortæller faktisk mit formål med dette "spørgsmål".

"Listen" kan sagtens udvides, da jeg kan se forældelsesfristen er ophævet. Og det bliver den sikkert (listen) når efterkommere begynder at lugte penge.

Her er yderligere "forslag": KZ fanger, dansk politi der blev interneret og flere sendt til KZ. Uskyldige personer der blev anholdt af vore "frihedskæmpere". Folk der måtte "gå under jorden", og levede en kummerlig tilværelse til besættelsen sluttede. Unge piger der blev kronraget, skyldig eller ej. Stadigvæk, listen er uendeligt.

Allerede nu, snakkes der om erstatninger til Godhavn drenge på op til 300 mill. Og det er kun begyndelsen. Skattestigninger ?? Det er et uoverskueligt spiral, at bevæge sig ind i.

Og nu har vi de røde til at styre DK`s økonomi.

M.

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 14-08-19 16:36

Citat
Og mennesker holdning til statens økonomi er at så skal staten blot betale erstatning, som om der ligger et Mastercard til at dække alle udgifter forbundet med dumme disponeringer. Det virker som om der er mange der ikke forstår hvordan, samfundets økonomi er skruet sammen, og at nogle skal betale nogle penge før andre kan få...

Hovedet lige på sømmet.
Nogle af vores landsmænd er åbenbart så ufatteligt dumme og naive.
Men som altid, sender man regningen til de danske skaffedyr. Det skulle undre mig om den nye røde
regering med deres skrækindjagende støttepartier, ikke nok skulle kunne finde måder til, at udplyndre
denne gruppe yderligere.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-08-19 13:21

Jeg vil gerne sende en undskyldning til de arbejdere, der i 1958 havde en ugentlig arbejdstid på 47 timer. Det var simpelthen et overgreb på jeres familieliv, jeres fritid, samt mangel på sammenvær med andre på den lokale bodega.

Ironi kan fremkomme.....
Men omvendt, den, som kun tager spøg for spøg og alvor kun alvorligt, har fattet begge dele dårligt. (frit efter den go'e gamle Piet Hein)

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-08-19 16:18

- og måske skulle hele Danmarks befolkning modtage en undskyldning fra sangbogudvalget, samt deres formand, Jørgen Carlsen, for at medtage ramadansange i Højskole-sangbogen.

Ramadan sange - eller deres tekster, hører under ingen omstændigheder hjemme i noget så ærkedansk, som Højskolesange.

Lad os alle synge Kaj Hoffmann og Carl Nielsens dejlige sang:

Den danske sang er en ung blond pige.

Den danske sang er en ung blond pige,
hun går og nynner i Danmarks hus,
hun er et barn af det havblå rige,
hvor bøge lytter til bølgers brus.
Den danske sang, når den dybest klinger,
har klang af klokke af sværd og skjold.
Imod os bruser på brede vinger
en saga tone fra hedenold.

Al Sjællands ynde og Jyllands vælde,
de tvende klange af blidt og hårdt,
skal sangen rumme for ret at melde om,
hvad der inderst er os og vort.
Og tider skifter, og sæder mildnes,
men kunst og kamp kræver stadig stål,
det alterbål, hvor vor sjæl skal ildnes,
det flammer hedest i bjarkemål.

Så syng da, Danmark, lad hjertet tale,
thi hjertesproget er vers og sang,
og lære kan vi af nattergale,
af lærken over den grønne vang.
Og blæsten suser sin vilde vise,
og stranden drøner sit højtidskvad.
Fra hedens lyng som fra stadens flise
skal sangen løfte sig ung og glad.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-08-19 18:58

Hvorfor kommer dette slet slet ikke bag på mig ???
https://www.msn.com/da-dk/nyheder/indland/undskyldning-f%c3%a5r-b%c3%b8rns-vilk%c3%a5rs-telefoner-til-at-gl%c3%b8de/ar-AAFQXi3?ocid=spartandhp

Fordi vi er ude i en logisk tilstand....den menneskelige drift efter penge.

Mette, du har startet en lavine, du nok ikke selv har drømt om. Den kan vippe dig af taburetten, hvis ellers venstre finder deres egne ben.

M.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 16-08-19 16:30

En undskyldning er på plads.
Spørgsmålet er bare om det kommer fra en enkelt person/ Statsminister med opbakning eller Staten.

Alle er enige om at der har foregået noget der absolut ikke hører til i dagens Danmark, men var ´Offentligt´ brugt i gamle dage.
Dengang var der så heller ikke dagens form for omsorgspligt eller også vidste de ikke hvad de skulle stille op med den, og lod så igen andre om det.

Mig bekendt har diverse sager været rejst i retssystemet for mange år siden, og ret eller uret, så skal man ikke vende op og ned på Lovgivninger 50 år og give diverse erstatninger.

Selv Thule sagen var sprængfarlig og blevet pænt fejet under bordet.
Og så burde Politikere virkelig fjernes fra alt hvad der har med Politik at gøre.

Men bortset fra den undskyldning der er kommet, så ligner det valgflæsk af værste skuffe.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-08-19 20:27

Citat
Selv Thule sagen var sprængfarlig og blevet pænt fejet under bordet.

Så vidt jeg husker havde S Statsminister H.C. Hansen, som umiddelbart virkede troværdig, lovet Folketinget at der ikke ville forefindes atom våben på dansk jord. Underhånden gav han USA lov til at flyve med brintvåben over Grønland.

Citat
Og så burde Politikere virkelig fjernes fra alt hvad der har med Politik at gøre.

Enig. Kunne være interessant at se, om de kunne tjene føden ved ærlig arbejde.

M.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-08-19 21:36

Tak for svaret Benjamin.Hansen. Jeg tror der er åbnet op foe en masse advokat arbejde.
Hvem er blevet mishandlet ? Og hvem tror de er blevet mishandlet ?
Folk på job, der bliver moppet har vel også krav på erstatning.
En ladeport er åbnet.

M.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-08-19 21:43

Kan igen kun være enig.

Personligt bryder jeg mig ikke meget om ordet "Undskyld", er mest til ændret adfærd.
Undskyld er blevet et meget tamt ord, hvor folk nærmest føler de har ret til at gå ind i folk eller skubbe, blot det har sagt undskyld først.

Til emnet, håber jeg da ikke vi skal til at fylde den offentlige debat med tomme undskyldninger...

Undskyld til alle, der mener undskyldning var på sin plads....
Nåe nej, for jeg har bestemt ikke tænkt mig at skifte mening...