/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hundehvalp
Fra : modersvilje
Vist : 434 gange
200 point
Dato : 08-08-19 16:07

Hej vi har fået en ny hund (en hvalp)
Den og alle andre hvalpe har små spidse tænder og meget spidse og skarpe negle/klør
Det er vanvittig ubehageligt
Så mit spørgsmål er hvorfor har hvalpe det??
Det kan da ikke være særlig behageligt for hverken hunde-mor eller hunde-søskende
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : netop

Dato : 08-08-19 16:13

Du kan lige så godt spørge hvorfor de har pels eller hvorfor de har en hale...

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 08-08-19 16:29

Ja-vel-jaja
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-08-19 18:39

Størrelsen på tænderne skal vel passe til hundens/hvalpens størrelse.

Nyfødte hvalpe har ikke tænder. De kommer først efter de har vænnet sig til at sutte hos deres mor.

Det første sæt tænder skal jo forberede hvalpens gummer på voksentænderne, når de kommer.
Når tænderne vokser ud eller når de begynder at løsne sig, så kløer hvalpens gummer. Og hvalpen har brug for noget at bide i.. En frossen RÅ knogle kan være god at bide i, hvis gummerne er ømme eller kløer. F.eks. en frossen rå kyllingevinge.
Det er jo fuldstændig som menneskebørn. De starter jo også uden tænder. Så kommer mælketænderne. Og senere kommer de blivende tænder.

Det bedste du kan gøre, hvis din hvalp bider dig, det er at vænne dig til at udstøde et højt piv. Det har hvalpene gjort, da de var sammen med deres søskende. Og hvalpen har sandsynligvis allerede lært at stoppe med at bide, når dens søskende pev ... Det skal ikke være et AV. Men noget der ligner den pivelyd som hvalpe laver.
Det hjælper IKKE at skælde ud. Vold hjælper heller ikke. Begge dele gør hvalpen utryg.

Hvad er det for en hvalp, I har fået jer?

....kløer skal klippes. Hvis det er en lille hvalp med tynde kløer, så er det nemmest at klippe med sådan en lille "tre-i-een" negleklipper, som vi bruger til vores egne negle.

Men første gang er det nok bedst at bede dyrlægen om at klippe neglene mens du kikker på.
Hvis du er så heldig at din hvalp har hvide negle, så er det ret nemt at hvor nerve og blodåre går til inde i neglen.
Men hellere klippe lidt og tit, end at tage et stort stykke af hver negl.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-08-19 18:42

Åhja: Tillykke med jeres nye hvalp!

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 08-08-19 21:54

Tak For Svaret, det lyder rigtigt

Den hund vi har købt er; Mor Australian Shepherd , Far Vizla

Der er fuld fart på hende (milde moses)

Mvh
Modersvilje

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 200 point
Dato : 08-08-19 22:29

Aussien ER en meget energisk hund, en hyrdehund.. Vizlaen er vist en jagthund.

Men begge hunde er arbejdshunde, som helst skal have et job.
Hvis man ikke giver dem et arbejde, så finder de selv på noget. Graver have, jager vildt, bider ting -og fingre- i stykker osv.

Det vil nok være en god ide at komme i gang med hvalpetræning så hurtigt som muligt.....
Hun vil jo også være en hund, der kan lide at løbe stærkt. Så er det vigtigt at hun lærer grundlæggende lydighed, som komme når man kalder, sit, dæk osv...
Det er rigtig trist hvis sådan en hund er nødt til at gå i snor altid, fordi hun ikke kommer når man kalder.

...........hvalpebideriet er jo også en slags job, eller sjov leg for hende. Hun skal i gang med noget mere seriøst arbejde som hun kan få ros for..

Hvalpetræning kan man starte med fra man får hvalpen hjem.

Find ud af, hvor der er undervisning i nærheden af jer. Og tag hen og kik på det..

På websiden Købhund.dk kan du finde beskrivelser af de to racer, så I ved mere om, hvad I kan forvente jer af jeres hvalp.

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 09-08-19 07:25

Tak for svaret Birgitta.
Hvis man ikke giver dem et arbejde, så finder de selv på noget. Graver have, jager vildt, bider ting -og fingre- i stykker osv.
Dette kan vi kun sige JA til
Og hun er kun 12 uger i dag

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-08-19 09:32

Skynd jer at finde et job til hende! Hun vil elske det!

Jeg fik jo selv ny hund sidste år. Så jeg har alle unoder og unoder i frisk erindring!
Min Lærke var bare 10 uger, da hun kom til "hvalpemotivation" første gang.
Vi måtte opgive, for hun var ikke motiveret, kun interesseret i leg med de andre hvalpe..

Men alle mine tidligere hunde elskede træningen. Og vi fik en masse ud af det. Hundene blev SÅ dygtige.. Hunde ER bare forskellige. Lærke er i dag en mild og glad hund, der næsten altid kommer når jeg kalder. Det med at bide blev hurtigt overstået, for jeg var rigtig god til at pive/klynke når hun bed for hårdt. Hun er en meget nænsom -følsom hund. De andre hunde på marken elsker hende bare
Og hun elsker dem..

Find et hold med få hvalpe. Så kan træneren bedre finde tid til at hjælpe med udfordringerne.

Og du må endelig oprette en ny tråd her, hvis du har problemer, eller hvis du har lyst til at fortælle om vidunderet.

Hvad hedder hun forresten?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 09-08-19 11:30

Tak for dit svar
Vi har fundet et sted at gå til træning med hende (Fione)
Først hvalpetræning og senere træning for jagthunde der er meget jagt i hende,
hun jagter havens fugle, og har allerede nedlagt et par stykker
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-08-19 11:53

Lærke har fanget to fugle: en due og en fugleunge, tror det var en solsorteunge..
Hun satte dem begge to fri igen, når jeg insisterede.
Duen vraltede væk. Ungen lå helt stille på det sted, hvor Lærke havde sluppet den.
Men den så meget levende ud, med store skræmte øjne.
Så vi gik hurtigt videre. Godbidder til Lærke!
Lærkes race, hollandsk kooikerhondje, er "småvildtsjægere". Så hun er lovlig undskyldt..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-08-19 12:00

Fione.. Sikken et fint navn. Også godt at bruge tl indkald!

I skal nok få det sjovt. Bare husk at det er en baby. Det hjælper ikke at skælde ud..

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 09-08-19 14:15

Og hvorfor har en tiger striber ??

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-08-19 17:24

Nok ikke for at kunnes skælde ud..