/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Afskalninger på betontagsten
Fra : mostmighty
Vist : 170 gange
50 point
Dato : 07-08-19 22:27

Jeg har et ca 20 år gammelt betontagsten-tag i sort.
Men flere steder er der nu mindre eller større afskalninger, hvor den sorte farve lige som er væk, men der så i stedet er grålige "plamager" på stenene. Som om farven er afskallet.

Hvorfor sker det? Og kan man gøre noget for kosmetisk at skjule det?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-08-19 22:30

er du sikker på, farven er skallet af? det kunne jo være, der i stedet er begyndt at gro lav på stenene, fortrinsvis på tagets nordside. i givet fald kan en omgang rodalon udendørs gøre ganske meget.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 07-08-19 22:32

@pbp
Lav har jeg tidligere haft. Er det ikke mere gult i farven?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-08-19 22:35

Lav kan have mange forskellige farver: grå, grønne. gule, blålige. Jeg mangler at opleve dem røde.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-08-19 22:35

Malerrens og sort farve er en anden mulighed.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-08-19 22:36

Hvis betonen under støbningen - fejlagtigt - har indeholdt lidt kridt eller kalt, kan den have suget fugt og og derefter have frosset om vinteren og dermed lavet afskalning.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 07-08-19 22:39

@bille
Og kan man gøre noget "let" for at få det til kosmetisk at se pænere ud til hussalg f.eks?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-08-19 22:43

se pbp_et