/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Hvad betyder randbevoksning
Fra : bodillouise
Vist : 406 gange
200 point
Dato : 05-08-19 22:08

Ret landbrugsmæssigt hvad betyder randbevoksning, syntes ikke jeg kan finde ud af hvad det helt præcis er

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 05-08-19 23:08

JEG MENER DET ER DEN BEVOKSNING DER ER IMELLEM F.EKS. EN MARK OG VEJEN.

MVH AG112

Kommentar
Fra : webm

Dato : 05-08-19 23:11

Hvis du slår det op i Google, kommer der en masse forklaringer...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-08-19 13:26

En bevoksning der står ud til en mark.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-08-19 14:44

Eksempel på anvendelse
Rand har mere end én betydning, afhængigt af sammenhængen.
1) -
2) - margen, margin

Se alle synonymer nedenfor.

Synonymer kant, linje, yderkant, margen, margin

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-08-19 18:39

katekismus har helt ret.
Rand: Det kan være flødeskum på ydersiden af en lagkage, eller en læbælte rundt om en 100 hektar stor mark / landbrugsjord.

Fløderand ???

M.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 06-08-19 20:13

Så et skel kunne også være en randbevoksning ?
Hvis der står træer, græs mm ?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-08-19 21:14

Citat
Så et skel kunne også være en randbevoksning ?
Hvis der står træer, græs mm ?

Ja, det mener jeg helt bestemt.

Jeg må nok lige korrigere mig selv:
Citat
Det kan være flødeskum på ydersiden af en lagkage

Det har jo ikke meget med bevoksning at gøre.

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-08-19 13:07

Mosebaek, jeg kunne godt lige spise fløderand med frugter
Elsker dine kommentarer, bliv ved med det.

https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=randskov

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-08-19 02:31

Altså: Hvorfor tror I det hedder Rodzoneanlæg/-bevoksning?

Det er en bevoksning mellem et vådområde og afvandet/drænet jord: Randbevoksning.

Rodzone bevoksningen nedbryder nitrater ved at omsætte disse til plantevækst. F.eks for at begrænse iltsvind ved udledning af nitro-forbindelser (gødning) fra landbrug til lavtvandsområder som fjorde (Et godt eksempel er; Mariager fjord).

Randbevoksning/Rodzoner er dermed/således en måde at nedbringe nitratforurening fra (over-)gødskning af landbrugsjord og spildevandsforurening fra private husholdninger.

Randbevoksning kan også dække over det, som vi på gammelt dansk kalder : Læhegn.

Altså; Adskillelse mellem stykker af landbrugsjord for at beskytte afgrøden mod blæst på det dyrkede areal.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-08-19 10:12

bodillouise, vil du stille det korrekte spørgsmål. I hvilken sammenhæng er du stødt på ordet randbevoksning?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-08-19 10:22

Bevoksning: Oftest ensaldrende træer på et afgrænset areal. Betegner en behandlingsenhed i skoven.

Rand: Kanten af en bevoksning ud til et åbent areal. Vækstforholdene - lys, varme, fugtighed osv. - i randen er ofte en mellemform mellem skoven og det åbne land. Ved randen påvirkes træernes vækst, idet de bliver lavere og får kraftigere sidegrene ud mod lyset. Det kaldes randvirkning. Inde i skoven kan der opstå rande hvis to nabobevoksninger afviger væsentligt i højde.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-08-19 11:19

Bestemmelsen er en udmøntning af normen ”Bevarelse af landskabstræk, herunder eventuelt hække, vandhuller, grøfter og træer i rækker, i grupper el- ler enkeltstående og markbræmmer” under problemområdet ”Sikre et mi- nimum af vedligeholdelse og undgå forringelse af levesteder” jf. RFO 73/2009, art. 6, jf. bilag III. Randbe- voksning udgør i sammenhæng med vandhuller og søer et landskabstræk der typisk vil svare til træer i grupper og markbræmmer. Listen er ikke ud- tømmende, det er derfor NaturEr- hvervstyrelsens opfattelse at beskyttel- se af randbevoksning inkl. 2 m bræm-hække, vandhuller, grøfter og træer i rækker, i grup- per eller enkeltstående og markbræmmer”. Den fo- reslåede bestemmelse går videre end forordningen, idet små søer er omfattet i bekendtgørelsen, men ikke er nævnt i forordningen.
Det vil være i strid med forordningen, hvis normen går ud over hvad forordningen foreskriver. Syns- punktet er, at ”små søer” og ”vandhuller” i kombina- tion med ”randbevoksning” ikke er velafgrænset og derfor er det ganske vilkårligt, hvor normen finder anvendelse ude i virkeligheden. Hvis normen over- hovedet skal kunne forsvares, så skal den sagligt kunne forsvares og forklares.
https://prodstoragehoeringspo.blob.core.windows.net/fdc0794b-4c95-4dc1-9f9d-35691bea7333/Høringssvarnotat%20GLM%20til%20høringsportalen.pdf

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 13-08-19 18:08

Kan læses i : I vejledning om grundbetaling 2019 side 42
3.8 gml-landskabselementer
Glm er en forkortelse for god landbrug- og miljømæssig stand.
GML er en del af reglerne om krydsoverensstemning. Glm- landskabselementer er beskyttede fortidsminder og søer under 2000 m2, som ligger i markblomsts.
Du må derfor ikke fjerne, ødelægge eller reducere et landskabselement og den tilhørende randbevoksning, herunder den 2 meter dyrkningsfri brænme. Det betyder blandt andet, at du ikke må inddrage landskabselementer og randbevoksning i landbrugsproduktionen.

Dertil tænker jeg gælder det også hvis man nedlægger et skel mellem 2 marker.
Hvor der blandt andet har stået træer og hvor der er niveau forskelle mellem de to marker ?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-08-19 10:13

Rand = kant= yderste del af et område eller genstand= grænse mellem to forekomster .... og så er der bevoksning.
Hvis du har skæg er overgangen mellem glat og skæg = randbevoksning
Ingelein

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 200 point
Dato : 15-08-19 14:04
Godkendelse af svar
Fra : bodillouise

Dato : 24-09-19 12:17

Tak for svaret katekismus.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-09-19 17:31

Citat
Ved randbevoksning forstås den bevoksning og plantedække, der er tilknyttet søen eller vandhullet, herunder selvsåede vedagtige og ikke-vedagtige planter. Bevoksningen må ikke være adskilt fra vandhullet af dyrkede arealer.

Her tales om søer/vandhuller/damme.

Ikke nævnt er: Fjorde, Åer, Bække og Vandløb.

Altså en randzone mellem opdyrket areal og vandveje.

Same shit
</MOLOKYLE>