/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Grænsplæne død i visse områder
Fra : LarsSimoni
Vist : 267 gange
150 point
Dato : 31-07-19 13:46

Hej alle,

Jeg har en udfordring med min græsplæne, hvilket I også kan se af vedhæftede billeder:
https://www.dropbox.com/sh/lbzh1c9c1ayp5a7/AAC_4AUA664Z31s7jdiblmfNa?dl=0

Der er et par områder hvor græsset ganske enkelt ikke vil gro ordentligt, og det derfor bliver overtaget af diverse ukrudtsplanter.
Som den ser ud på vedhæftede billeder, sådan er den når det har været lidt tørt i en periode. Når det har været mere vådt, så er det ikke nær så slemt, men stadig markant værre end i resten af græsplænen.
I sommeren 2018 smed jeg topdress og nye græsfrø, og i foråret i år har jeg erhvervet mig en plænelufter som jeg brugte i hele haven, for derefter at smide topdress og nye græsfrø igen. Desværre er resultatet det samme som det 'altid' har været.

Græsplænen er anlagt i foråret 2017, og jeg har siden da givet hele græsplænen kalk over to omgange, da jeg kunne aflæse en for lav pH-værdi.

Er der nogle bud på hvad det kan skyldes?
Det er, som I kan se, hovedsageligt i den venstre del af græsplænen (på billedet), mens der i højre side også er visse mindre områder, hvor det er en udfordring.

Jeg ser frem til at høre fra jer.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 31-07-19 15:24

Har du også smidt gødning ??

Køb et jordprøve sæt i Bilka, så kan du se om der evt. Skal kalk til,hvis jorden er meget lerholdig

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 31-07-19 15:43

Jeg tror også på, at det kan være noget med gødningen.
https://haveselskabet.dk/saadan-goeder-du-graesplaenen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-07-19 18:51

Hvis græsset skal have overtaget er her et par fundamentale råd.

-Så ikke de specielt langsomtvoksende sorter. så gror ukrudtet hurtigere end græsset.

Klip det ikke for kort, så bliver de mere udsat for tørke. Røddernes længde ned i jorden svarer til græssett højde over jorden.

slåmaskinen skal være skarp. Ellers får den i græsset og det forbløder efter slåning.

Pletter eller striber hvor græsset går ud kan skyldes larver af stankelben eller andre, som æder rødderne.
store kragefugle kan i fugtige perioder gøre det af med larverne. Så hvis de går og hakker i græsset,skal du kun være glad.

Kalk er normalt ikke så vigtigt for græs, men det er Npk gødning, Brug en blanding til græs. Den har meget kvælstof og mioderat fosfor og kalium.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 31-07-19 20:09

NPK 20-3-10 kan varmt anbefales.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-08-19 09:49
Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-08-19 09:52

Græsgødning ,som ikke er helt klorfrit er billigere. Græs tåler fint lidt klorid, men det er det nok ikke alt ukrudt som gør. Brug det ikke i blomsterbeddet.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-08-19 13:07

Her: http://www.landhobby.dk/index.php koster den samme mængde af stort set den samme gødning 99kr.!

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 02-08-19 11:25

Hej alle,

Blot for lige at rette mig selv; det var en vertikelskærer jeg benyttede tidligere i år, og ikke blot en plænelufter.
Plænelufter benyttede jeg til gengæld inden jeg smed topdress og såede efter, sidste år.

Ift. jeres råd med gødning, så har jeg skam allered af flere (rigtig mange) omgange smidt NPK-gødning i haven. De steder hvor græsset er kommet rigtig flot, kan jeg også se at det har en effekt når det er blevet opløst, men på de 'udsatte områder' gør det desværre ikke nogen forskel.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-08-19 20:10

Jeg kan foreslå følgende: er din græsplæne sådan hvert år eller har det noget at høre med tørken? Er jorden måske anderledes 30-40 cm under græstørven? Har du store træer, som rækker deres rødder langt ud under græsplænen?
Jeg har ikke dropbox, vil heller ikke det, så jeg har ikke set dit billede, til gengæld kan du se min egen græsplæne. Scroll lidt op eller ned for at finde flere indlæg om min græsplæne, som heller ikke sltid ser så flot ud. Jeg lægger en masse arbejde i plænen. Gratis fitness
http://strikingeshave.blogspot.com/2016/08/grsplne-renovering-fra-skrot-til-hot.html
Ingelein

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 16-08-19 14:05

Hej ingelein,

Det er skam heller ikke nødvendigt at have Dropbox, du kan godt tilgå mit link selvom du ikke selv har det, og se de billeder jeg har uploadet :)

Min grænsplæne er plaget i de samme områder hvert år, ja. Ganske som for resten af plænen, så er det værre i tørkeperioder, mens den, som her for tiden, tager sig noget bedre ud, når den har fået en masse vand.
Der er ingen træer på grunden, nej.