/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Opnå kontakt til pc hvis skærm ikke dur?
Fra : cristian2
Vist : 274 gange
40 point
Dato : 21-07-19 17:08

Min Lenovo PC har mistet sin skærm (flækket uden mulighed for st bruge skærm). Jeg skal derfor have skabt kontakt til harddisken for at kunne redde hvad der ikke er lavet backup af.
Jeg overvejer at connecte med en gl. stationær skærm der har VGA-stik, hvilket der også er på den bærbare Lenovo. Men det kræver vel, at jeg kan navigere på Lenovoen (hvor skærmen jo ikke dur). Eller kan jeg med fordel i stedet forbinde til en anden pc, som jeg kan gøre Lenovoen visuel på - uden at skulle navigere på Lenovoen for at opnå connection?

Eller måske en tredje løsning jeg ikke har tænkt på?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-07-19 17:53

Dit forslag med at bruge en skærm med VGA-stik ville være et forsøg værd. Hvis du er heldig behøver du ikke andet end at slutte den til og tænde.

En anden mulighed er at pille harddisken ud og slutte den til en anden PC via et USB-interface i stil med et af disse:

https://www.avxperten.dk/harddisk-dock/harddisk-dock-usb-b-2-3-5tm.asp?gclid=EAIaIQobChMI3fne8qvG4wIVzOd3Ch05ggteEAQYAiABEgIpZ_D_BwE

https://www.computersalg.dk/i/703560/deltaco-usb3-sata2ide?sq=ide%20til%20usb

At forbinde maskinen til en anden PC kræver at du allerede har installeret en eller anden form for fjerstyringssoftware som starter automatisk når du tænder. Hvis du ikke har det, så glem denne mulighed.

Accepteret svar
Fra : dogvillestar

Modtaget 40 point
Dato : 22-07-19 06:54

En ekstern VGA skærm burde fungere 'lige ud af posen'.
Dog skal man på nogle bærbare trykke på Fn tasten og symbolet for ekstern skærm, der som regel sidder ifm. F-tasterne. På 2 af mine bærbare er det Fn + F4.

Ellers er der den mulighed med en eksterne harddisk dock som Søren_Steen_Nielsen nævner ovenfor.
En sådan dock er et 'must have' for alle der roder med (defekte) PC'er

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 27-07-19 23:26

Tak for svaret dogvillestar.

Kommentar
Fra : dogvillestar