/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
isolering
Fra : kimstorm01
Vist : 802 gange
200 point
Dato : 20-07-19 07:00

hej
har en mindre tilbyg. på mit hus hvorpå der er lagt en betonplade som tag. da vil jeg gerne isolere udefra med noget isolering efterfulgt af tagpap, nogle herinde med erfaring og ideer.
ps. har isoleret indv på betonplade men det kondenserer om vinteren, så derfor det udv. isolering.
vh

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 20-07-19 07:23
Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 20-07-19 11:26

Du skal hos tømmerhandleren eller på nettet se anvisningerne fra et af de store tagpapfirmaer. Konstruktionen skal være godkendt , og der skal bruges pap og befæstigelse godkendt til at ligge på isolering.
Hvis du har opvarmede beboelsesrum i bygningen skal du følge bygningsreglementets krav vedrørende isoleringen.
Da betontaget vel ligger ud over ydermuren er der en sørlig udfordring i at isolere kanten. hvis det ikke gøres ordentlig bliver din isolering af tagfladen næsten omsonst.

Ellers er hovedtrækkende i udvendig isolering af næsten vandrette tage ( populært kaldet flade)
at man først lægger plader af ekspanderet polystyren( pop. Flamingo), derover en tynd hård mineraluld ( trædefast) primed med bitumen . Derefter specieller skruer ned i betonen, så isolering og pap bliver der i stormvejr. Til sidst to lag eller mere af tagpap, godkendt til formålet.

Det tynde lag mineraluld har to formål. Dels brandsikring men også et blødt mellemlæg så polystyren kan bevæge sig med temperaturen uden at rive tagpappet i stykker.
Alt for mange har oplevet at der ikke er nogen nemmere måde som kan holde i længden.

Man kan også isolere udelukkende med hård mineraluld, men styrenen er meget billigere.

Men som sagt skal du hos producenten finde en godkendt metode og følge den nøje.Bemærk de forskellige dækningers krav til tagets fal.d

Hvis du ikke har tilstrækkeligt fald på tagpladen bruges kileskåret polystyrenplader,

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-19 13:44

Det lille hæfte (gratis) som fås hos tømmerhandleren hedder "den lille lune" forklarer alt om isolering og dampspærrer.

Godkendelse af svar
Fra : kimstorm01

Dato : 23-07-19 05:52

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : Happ3e

Dato : 25-09-19 09:51

Jeg er i tvivl om det er relevant i dit tilfælde, men til efterisolering af mit hus (både loft og hulmur) har jeg brugt https://www.voresservicemand.dk/hulmursisolering/ som jeg er meget tilfreds med.