/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Billedet er rykket lidt ned
Fra : nyfigen
Vist : 286 gange
200 point
Dato : 09-07-19 15:43

I november 2018 købte jeg en skærm hos Elgiganten for 1199 kr.
Varebeskrivelsen på bonen er: "BQGW2480E BenQ 24" FHD IPS Frameless HDM"
Der er en VGA og en HDMI indgang plus et tredje stik, som jeg ikke ved hvad er.
Jeg valgte netop den skærm fordi den har HDMI og et HDMI-kabel fulgte med.
Skærmen bruger jeg til min Raspberry Pi (HDMI) og det virker fint. Dog er der en sort kant på ca. 12 mm hele vejen rundt om billedet, men det tænker jeg ikke over. Til min positive overraskelse er der også højttalere i skærmen - og det uden at der står noget om det nogen steder.
Problemet med skærmen indfinder sig når jeg sætter skærmen til min Mac mini eller til min Windows PC. Her bruger jeg VGA indgangen. Billedet fylder nu hele skærmen med den lille undtagelse, at det er rykket lidt ned, så det nederste af billedet bliver skåret væk samtidig med, at der er en lille sort stribe foroven.
På Windows PC'en er det stort set hele proceslinien, der er væk. På Mac mini betyder det ikke så meget.
Er skærmen defekt? Eller kan jeg selv gøre noget?

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 210 point
Dato : 09-07-19 16:22

Prøv allerførst de knapper der er under skærmen. Nu kender jeg ikke lige den skærm, men det skulle undre mig om der ikke skulle være en funktion som hedder "Auto adjust" hvor skærmen justere sig selv. Ellers bør der være andre muligheder for at få billedet på plads med disse knapper. Typisk vil en af dem åbne en menu som man vil kunne navigere mellem med de andre.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 09-07-19 17:19

Jeg ville nok kontakte Elgiganten for at få en forklaring...

Godkendelse af svar
Fra : nyfigen

Dato : 10-07-19 13:12

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.