/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sankt Hans aftens bål
Fra : ebg_888
Vist : 204 gange
500 point
Dato : 21-06-19 20:01

Så er det snart Sankt Hans aften, og tid til min bøn om at tænke sig om, når kvasbunken skal brændes af.

Vil du skåne de dyr, der har gemt sig i kvasbunken - fra at blive brændt levende?

Så skal du flytte bålet nogle meter, inden du sætter ild til det - helst på selve dagen for afbrændingen.

Det er ikke nok blot at larme eller at ryste op i bunken, så vil fx pindsvinene blot putte sig - mange pindsvin lider hver Sankt Hans aften en frygtelig død.

Der kan også være fugle, som har bygget rede i kvaset.

På forhånd tak, hvis du vil gøre dig den ekstra ulejlighed!
- og god Sankt Hans aften!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-06-19 21:22

selv tak, og god Sankte Hans også til dig og naturligvis vil vi sørge for, at dyrene får rig mulighed at smutte bort fra kvaset.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-06-19 18:18

Her hvor jeg bor er det den lokale Handelsforening, der står for et af bålene.
Det blev først "anlagt" i dag så de har tænkt på dyrene, der evt. kunne gemme sig i et gammelt bål lagt klar for flere dage siden.

God Sankt Hans til dig og din familie.

PS - altid rart med din påmindelse om pindsvin. Her i sommertiden kunne fugle også have bygget reder i et sankthansbål, hvis ejerne havde samlet grene og andet haveaffald sammen gennem et stykke tid.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-06-19 19:04

Super påmindelse.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-06-19 18:15

Endnu en påmindelse om pindsvin

https://www.bt.dk/samfund/nu-er-det-ulovligt-hvis-du-plejer-et-sygt-pindsvin-uden-tilladelse

God sommer og husk nu at sætte vand til de stakkels pindsvin.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 30-06-19 22:53

Tak for påmindelsen, ans.

Det er nemlig vigtigt, at ikke alle mennesker tager pindsvin ind, men kun de, der er uddannede og har tilladelsen til at pleje pindsvin.