/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Kobling Stiga Turbo?
Fra : iluap
Vist : 203 gange
50 point
Dato : 09-06-19 20:18

Hvordan ser "koblingen" ud/hvordan er den bygget op på denne maskine?:

https://ibb.co/FwkXCLh

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 09-06-19 20:21

Da jeg købte den sagde forhandleren at man skulle koble den helt ind hver gang da det var messingtandhjul som skulle sammenkobles så de ikke blev slidt op med det samme.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-06-19 20:54

Du skal enten trykke den nederste op mod håndtaget eller den forreste hen mod håndtaget.

Prøv dig frem, sværere er det ikke, men først skal den jo startes, og gassen skal skrues helt op.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 09-06-19 21:22

Nede ved klingen sidder koplingen, og det er meget simpelt.
https://www.youtube.com/watch?v=3G0a11VtRRc

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-06-19 21:58

Det lyder som det rene gas, så svært er det ikke at køre en plæneklipper!!!!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-06-19 22:20

Vi har en magen til. "Koblingen" består kun af en rem strammer.

Nederste håndtag skal løftes op, for at du kan starte motoren (Motor bremse). Og selvfølgeligt slippes, når motoren skal stoppes.

Øverste håndtag / bøjle klemmes ned mod styret, når den skal køre.

M.

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 09-06-19 22:28

Jeg omformulerer lige spørgsmålet:

Hvad er der inde i "klumpen" på drivakslen på en sådan Stiga Turbo som jeg har afbilledet; et vinkeldrev eller?

Jo mere jeg løfter bøjlen for at få fremdrift jo mere trækker den; det virker ikke som to messingtandhjul der går i indgreb som forhandleren hævdede da han i sin tid solgte mig maskinen.

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 09-06-19 22:29

Er "koblingen" på ALLE den type plæneklippere kun en remstrammer?

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 09-06-19 22:32

Når jeg løfter fremdriftsbøjlen for at få maskinen til at køre fremad bevæger kablet fra bøjlen en lodret aksel i klumpen (der er ikke tale om at klumpen vipper)

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-06-19 22:46

Gør det nu ikke sværere at slå græs, en det er!!!!

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 10-06-19 11:36

Mosebaek, det er øverste håndtag der skal trykkes ned for at starte.
Var det omvendt er det besværligt/ umuligt at bruge det øverste håndtag.

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 10-06-19 11:42

Sådan er det osse på min

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-06-19 13:01

Citat
Mosebaek, det er øverste håndtag der skal trykkes ned for at starte.

Ikke sikkert jeg har "udtrykt" mig korrekt. Ved start af kun motoren, trykkes begge håndtag mod styret. Slippes øverste håndtag gives der fremdrift, altså maskinen kører. Slippes nederste håndtag, går motoren i stå. (Sikkerhed). Derfor har jeg monteret en lille bøjle, på styret til at holde begge håndtag mod styret, mens jeg tømmer græssamleren. Resultat: Motor kører, maskinen holder parkeret. Det er nok lidt imod fabrikantens hensigt.

M.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 10-06-19 13:40

Tror din maskine er samlet omvendt.
Jeg har haft en del, og altid er det Start ved at holde øverste håndtag nede.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-06-19 14:54

Ja, det er lidt mystisk. Snakker vi om maskiner med samme type start ??
Min er med alm. snore start. Mener der er nogle med el-start.

Endelig kan der være forskel fra årgang til årgang. Min er købt i 2010, men er nok fra før. Husker det ikke lige.

M.

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 10-06-19 16:10

Min er med snorestart og fra ca 2010