/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Kan vi forstå hinanden om få år?
Fra : ingelein
Vist : 286 gange
50 point
Dato : 09-06-19 10:59

I dag fik jeg en besked med mange skrivefejl, skrevet af en butikschef i en stor butikskæde.

Jeg citerer: Vi har hurtigt taget aktion - endelig kom til os hvis der noget.
Kom endelig til os i butikken, hvis der noget.
Vi glade for du skriver.”

Prøv at læse det som om nogen talte det. Så vil du slet ikke lægge mærke til, at der mangler to x er og 1 x at i det skrevne. Er det der , vi lander om nogle få år?
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-06-19 17:12

Du skal nok trods alt, være glad for for du ikke blev besvaret med arabiske skrifts tegn.
Det minder meget, om en hurtig Google oversættelse. Jeg har i lang tid, lagt mærke til hvor sløset teksten tit er i avis artikler.

Det gælder jo nok om at få en "sensation" smækket på forsiden, som den første. Så skidt med korrekturen. Man fristes til at tro, de måske er ordblinde.

Her er en linje fra Nordjyske:
Citat
Politiet har nu sigtet en 42-årig mand for at have skudt en drenge i benet i Fjerritslev

Nok en lille uskyldig taste tryk, men det beviser da der ikke bruges megen tid på at korrekse, egne artikler. (Korrekse=rette. Jeg blev tit korrekset som barn. Nu af konen).

M.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-06-19 18:22

Det kommer vel an på om vi vil forstå hinanden, eller formulering er større problem end emnet...

Hvis man ikke har andet at gå op i, kan man se problemer alle steder.

Inteligente mennesker, kan sagtens selv fylde de manglende ord ind, og forstå meningen, uden stavefejl og manglende ord bliver et problem...

Jeg er på en arbejdsplads, hvor der arbejder minst 17 forskellige nationaliteter. Alle har her deres egen udgave af engelsk. Interessant og lærerigt...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-06-19 18:48

Nu kommer det vel også lidt an på hvilken uddannelse og arbejde man har. Af officielle myndigheder, ledere og hvem der ellers burde være “skriftkloge”, forventer jeg at de kan skrive og stave de mest almindelige ord og vendinger.
Som 3-sproglig korrespondent kan jeg selvfølgelig se, om det er banale slåfejl eller manglende viden..... eller om det er “maskineriet” der er løbet løbsk. Dette sker ofte på min Ipad og just som jeg har gennemset min tekst, rettet..... så har dyret igen lavet om på teksten.

I nogle virksomheder er det jo heller ikke stavefærdigheden, der er afgørende for om man fungerer på jobbet, men hvis man bare accepterer og vænner sig til at man kan skrive som man lyster, ved jeg ikke, hvad det ender med. “Kan nit verstaan” ?
Ingelein

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-06-19 19:01

Kan du eller vil du....?

Emnet lyder at samme skuffe som nutids "r"...

En måde hvor man kan gøre (eller føle) sig selv lidt bedre end de andre...

Se mig, hør mig og mærk mig i ny forklædning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-06-19 19:06

Om få år er der ikke noget problem, med at forstå hverandre, for så bruger vi faste sætninger, som er forfattet og oversat af Google, facebook og de andre.
Det bliver nok også læst højt.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-06-19 19:25

Eyvind
Det er nok ikke meget ved siden af...

Så er vi nok også i gang med Euro-engelsk alle sammen, dikteret er EU, fordi vi glemte at sige fra i tide.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-06-19 19:42

Netop derfor siger jeg fra nu! Jeg tænker ofte på mine forældre født omkring 1905.... de blev næsten 100 år og var gift i 70 år..... hvis de kom tilbage ville de ikke forstå en pind af den måde vi taler på, opfører os på osv. Dengang var rufferi noget man blev sat i fængsel for. I dag opfordrer offentlige medier til rufferi med deres programmer som “..... søger kærlighed” . Hm......
Ingelein

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-06-19 19:50

Tror du ser lidt spøgelser...

Hvis man deltager lidt i tiden, sker integration begge veje, som i et hvert andet parforhold...

Hvis dine forældre havde levet i dag, havde de jo også været en del at processen...

Dansk for 400 år siden, ville ligeleds lyde tåbeligt i vore nutidige øre..

Men, omstillingsparrartheden aftager vel også med årene, så jo ældre vi bliver jo svære er det at klare flere forandringer...

Du har da også fint klareret at håndtere en computer, så de små ord du blæser op til et problem, kan vel ikke stå på mål for hele din forundring...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-06-19 20:39

Nu leger Benjamin lidt tungnem. Jeg skriver jo ikke om for 400 år siden, men hvis du kan regne, er mine forældre døde i dette århundrede. Så det er nok mere forandringer der er sket i løbet af de sidste 50 år jeg tager i betragtning.

Selvom man er gammel, kan knoppen jo stadigvæk fungere. Iøvrigt har jeg haft PC siden 1986, men jeg er stået af ved Smartphonen, selvom jeg har en, vil jeg ikke lade mig tyrannisere af sådan en tingest. Den bliver i opladeren eller skuffen og bruges kun i nødstilfælde. Kan du finde en offentlig telefon i dag?
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-06-19 20:41

Forresten - jeg har gammeldags ører! Hvordan ser nutidige ud? Har de en chip indopereret? Synes at der hænger ledninger ud af mange nutidige ører.
Ingelein

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-06-19 20:44

Jeg kan heller ikke finde mange der kan bruge en regnestok...

Jeg er ikke tungnem de 400 år, handler blot om at sproget tidligere ikke udviklede sig så hurtigt....

I dag kommer der flere nye ord i ordbogen på 10 end der km ind på foregående 40... Så deraf de 400...

At udvikling går hurtigere er en del af tiden... Sådan er det blot.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-06-19 21:34

Jeg kan forstå hvad du mener, accelleration osv.
Regnestok, skydelære og rapidographos ligger da i øverste skrivebordsskuffe!
Næsten dagligt har jeg gavn af at kunne regne i hovedet. Jeg ved sådan nogenlunde, hvor meget jeg skal af med de steder jeg handler og ikke sjældent må de hoste op med 20-30 kroner for fejl. ...... det mest trælse er at det tager så lang tid for dem at regne/taste sig frem til det rigtige beløb, at de må være træls for de andre ventende kunder. Jeg smider pengene i en bøtte og sidste år blev det godt 600 kr.
Ingeborg

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-06-19 21:35

Tror godt jeg forstår ingelein`s tankegang. Tingene udarte sig i dårlig retning. Bl.a. sproget. Men bare det sker tit nok, bemærkes det ikke længere. Bliver en hverdags fænomen. Men det er måske kun os gamle, der ser det.

Bare se på kriminaliteten. Selv alvorlige forbrydelser, bliver slet ikke straffet som "i gamle dage".
Butikstyverier gider politiet ikke engang efterforske. Gaderøverier, de fleste bliver løsladt efter en kort forhør.

Det er som om, der gives kvantumsrabat, bare de dårlige ting sker tit nok.

M.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 10-06-19 10:19

Det meste kommunikation foregår i lynende hast fra en mobil. Alt besvares her og nu, hvilket resulterer i forkortelser og sjusk!

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 10-06-19 11:28

Tak for svaret katekismus.
Det er nemlig sådan det er og hastværk er lastværk!