/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Motor B&S el-problem - tror jeg
Fra : myg
Vist : 945 gange
300 point
Dato : 30-05-19 09:16

B&S 11HP (havetraktor) vil ikke starte.
Ny startmotor monteret, da den gl. ikke "skød op"
Batteri fra sidste år nyopladet (stået inde hele vinteren)

Når nøglen drejes sker der først intet. Efter et par forsøg reagerer startmotoren, men det er ligesom der mangler strøm / power til startmotoren. Den "knurrer" og bevæger sig lidt, meeeennnnn ......?

Lige så stille tappes strømmen så.

Da jeg testede startmotoren afmonteret med batteriet nyopladet var den ok.

Er batteriet allerede kaput ???
Det grønne øje har permanent en sort ring og grøn center (det er batteri fra Biltema 20ah)

Det er en gammel men velholdt maskine, som har fungeret super, men på slutningen af sidste sæson var det dog ligesom den ikke holdet strømmen så godt ? ? men det klarede en opladning og startbesvær var der ikke.

Kan så nyt et batteri stå (lunt) og falde sammen over vinteren ???

Kan jeg forsøge at starte traktoren med laderen på og tændt ??? Eller vil jeg beskadige noget ???

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 30-05-19 09:39

“Lytter” med

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 30-05-19 09:48

Prøv med en start booster. Det tyder på at der er batteriet der ikke kan holde strøm.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 30-05-19 10:14

Prøv at se start relæet efter, det skulle gerne klikke.
Samt der kan være en kortslutning i + ledningen.

Kortslut de 2 tappe på relæet og starteren burde køre uden problemer eller sæt + direkte på starteren.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-05-19 10:35

Hvis det er samme type startmotor som på en alm bil, kan det være statrelæets slutte " pind" som giver en dårlig forbindelse ( snavs/ irret). Der leveres ret mange amp når motoren trækkes rundt.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 30-05-19 11:23

Start-relæet ..... hvor sidder det ?

Fra batteri til startmotor kan jeg umiddelbart kun se en sikring (der er tjekket ?? ) og så en forbindelse op til selve motoren. Men der er et område under startnøglen mm som ikke lige er tilgængeligt. Skal jeg prøve at skille den mere ad her ?

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 30-05-19 12:23

Hvis du havde en manual eller navnet på din maskine var det sikkert nemt at finde.

Ledningen fra startmotor er meget tyk og burde være nem at følge.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 30-05-19 12:28
Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 30-05-19 16:49

Hvis du har startkabler, så kan du prøve at starte havetraktoren med strøm fra din bil.
Jeg formoder at batteriet på din havetraktor er 12v

Kommentar
Fra : myg

Dato : 30-05-19 21:36

God youTube film
Jeg har fundet manual til motoren (B&S 252707 0718) men kan ikke finde det der relæ, men jeg må prøve at grave hele ledningsføringen frem i morgen. Det må være der fejlen ligger et sted..

Hvis jeg prøver at lave direkte kontakt fra batteri til startmotor med startkabler fra bilen, hvordan undgår jeg så gnistdannelse ved kontakt ?

+ til + først og så - fra batteri til stel et andet sted ????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-19 16:53

Først monteres plus kablet i begge ender.
Så minus på hjælpebatteri som jo har strøm nok.
Den anden ende af minus et sted på på stel ikke lige over det trætte batteri.

Et startrelæ har 3 eller 4 forbindelsespunkter

2 tykke ledninger
Den ene fra plus på batteriet
Den anden videre til startmotoren

1 eller 2 tynde ledninger
1 tynd fra ledning fra startkontakten
Måske en 1 tynd ledning til stel

Jeg kan ikke lige finde din manual - så læg lige hjemmesideadressen
Så vil jeg se om der vises noget i el-diagrammet

Ps du skal ikke prøve at måle AMP forbrug under startforsøg------------det er temmelig meget hvis du har et svagt måleapparat.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 01-06-19 12:12

Sorry folks - der røg lige en dag ud af programmet til anden side. Men nu går jeg (bevæbnet med måleapperatur og startkabler mm.) på jagt efter startrelæet, tjekker hele ledningsføringen og tager den så videre derfra. Jeg tror, jeg er nogenlunde med til nu ?
Så vender jeg tilbage med nyt - godt eller skidt ??

Kommentar
Fra : myg

Dato : 01-06-19 12:14

Øh...... mine emojies blev til spørgsmålstegn ....... ????? (disse ER spørgsmålstegn)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-06-19 12:15

Jeg kan ikke lige finde din manual - så læg lige hjemmesideadressen her
Så vil jeg se om der vises noget i el-diagrammet

Kommentar
Fra : myg

Dato : 01-06-19 13:56

Jeg kan ikke huske nogen adresser, men her er navnene på de 2 filer jeg hentede.
Der er ingen el-diagram i dem.

msoBGL-K_ny7tH217FzoPu.PDF
252707071801.pdf

Kommentar
Fra : myg

Dato : 01-06-19 18:42

Så har den stået på rengøring og fejlfinding - dog uden at finde fejl

Jeg har ikke haft strøm på, men blot målt og renset.
Følgende er konstateret - mon der kan komme et diagram ud af det ? :

Ledning (tyk rød) fra batteri til startrelæ (skrue 1) er OK
Ledning (tyk rød) fra startrelæ (skrue 2) til startmotor er OK
Kontakt, der slutter ved udtrædning af kobling er OK
Kontakt under sædet virker OK (men er en "bryder" - det er vel OK?)

Startrelæ er 3-polet:

Skrue 1) Skrue 2)

Spade)

Skrue 1: Tyk rød ledning fra batteri samt
alm. rød ledning (via sikring) fra tændingsnøglens tilslutning 4)
Skrue 2: Tyk rød ledning til startmotor
Spade: Hvid ledning fra tændingsnøglens tilslutning 5)

Tændingsnøgle virker OK:

Der er 5 tilslutninger ved nøglen.

1) 2)
3)
4) 5)

1) 2 sorte ledninger - den ene går direkte til stellet
2) 1 rød alm. ledning - til-ledning tror jeg
3) 2 sorte ledninger - den ene med påskriften "M+G 1249004 X C"
4) 1 rød alm. ledning - går "ind i motoren (til tændspolen gætter jeg på).
5) 1 hvid ledning - går til startrelæet

Når tændingsnøglen er i stilling OFF er 1) og 3) forbundet (de 4 sorte ledninger) - ellers IKKE.
Når den er i stilling ON er 2) og 4) forbundet
I fjederpåvirket stilling START er 2) og 5) forbundet

Bag startmotoren går en alm. rød ledning og en orange "ind i motoren".
Den orange går til/kommer fra kontakten til frontlyset.

Der går også en tynd sort ledning om på den anden side af motoren og forsvinder op under luftfilteret - ved ikke hvortil eller til hvad.

Ærgerligt jeg ikke kan vedhæfte billeder her .....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-06-19 19:27

Du kan sikkert høre eller måle at startrelælet klikker nå nøglen aktiveres.

Skrue 1: Tyk rød ledning fra batteri samt
alm. rød ledning (via sikring) fra tændingsnøglens tilslutning 4)
Skrue 2: Tyk rød ledning til startmotor

Når relæet aktiveres bliver skrue 1 og 2 sluttet og der løber en stor strøm fra 1 til 2 via en relækontakt .............det er måske denne forbindelse inde i relæet som nok er irret eller snavset.
( nogle relæer kan skilles ad for rensning afpudsning....................eller købe nyt relæ.)

Test 1: tag lening af skrue nr. 2
sæt måleapparat til skrue nr. 2 og aktiver nøgle - der skulle gerne vises udslag

Test 2 hvis første er ok : tilslut en forlygte pære til skrue nr. 2 og stel (vend + og - rigtigt)
Aktiver nøglen og nu skal pæren lyse godt op.
Gør den ikke det, er forbindelsen i relæet for dårlig.

Test 3: forbind ledning til skrue nr. 2 igen
Tag et sæt startkabler og sæt kablernes ene ende på et brædt med god afstand
sæt den anden ende henholdsvis på skrue nr. 1 og skrue nr. 2

Nu kan du tage den ene på brædtet og holde den mod den anden på brædtet.

Du må ikke bide dem sammen for de må ikke føres sammen for længe ad gangen.

Årsagen til til kontakten ved brædtet er at det kan gnistre kraftigt.

Spørg hvis du er i tvivl-

Kommentar
Fra : myg

Dato : 01-06-19 20:00

Super - så er der noget at gå i gang med i morgen ?
Tak for det .

Kommentar
Fra : myg

Dato : 02-06-19 14:09

Jeg har testet og jeg er ret overbevist om, at det er relæet, der er kaput - kan ikke lige se andet.

Jeg har haft det afmonteret og testet - der virker det vist OK - 12 v på spaden åbner for forbindelse mellem skruerne 1 og 2 (målt med ohm-meter), men isat igen trækker startmotoren ikke rundt, hvis der overhovedet sker noget. Den knurrer bare.
Det er ligesom der ikke kommer den ekstra spænding, der skal til for at få startmotoren i aktion.
Relæet kan ikke skilles ad ?

Jeg har ikke lavet test 3 - lyder lidt for farligt synes jeg .... ?

Er der andet, der kan spille ind ???
Jeg kan ikke selv se hvad.......

Kommentar
Fra : myg

Dato : 02-06-19 18:20

Når jeg drejer nøglen til start og måler på skrue 2 eller på startmotoren så lukker relæet kun mellem 0,2 og 1 volt igennem. Det kan lige få motoren til at snerre men heller ikke mere. ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-06-19 19:55

Jeg er overbevist ifølge din forklaring / afprøvning, at det er startrelæet som ikke kan formidle en god forbindelse mellem 1 og 2 .....................og det er jo formålet med at bruge et startrelæ.

Hvis det relæ kan skilles ad, kan man rense og pudse de to punkter og den "bjælke" som skal danne forbindelsen, når relæet aktiveres.

Det har jeg gjort med en del startrelæer til mine gamle biler, for mange år siden.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 03-06-19 20:57

Dejligt at vi er overbeviste om, at det er den samme fejl Eyvind, og endnu bedre at det var den, der var problemet ??
Så nu starter den igen med nyt relæ og ny startmotor ? men træerne vokser ikke ind i himlen, for jeg var nødt til at hjælpe den i gang med strøm fra bilen via startkabler .... men så sprang den også fluks i gang for første gang i år ?
Nå i gang kom den altså, og nu står den med lader på batteriet ?

Jeg har smidt lidt flere points på, for jeg har stadig brug for hjælp

Motoren går meget ujævnt, og det er som om den får for fed blanding når håndtaget kommer opad mod "haren" - altså mere gas på....

Ujævn "lidt spruttende" gang - eftertænding af og til og så er det godt lidt igen og så forfra. Det hjælper at skrue ned for gassen, men så kan den kun lige trække sig selv uden knivene sat til.

Da jeg koblede knivene på, gik den i stå og da der kun var 8-9 volt på batteriet, kunne den ikke starte igen.
Jeg er heller ikke sikker på, den lader for godt - for sidste år kørte den batteriet tomt et par gange, og det var helt nyt (godt nok kun 20 ah fra Biltema ? ) .

Har det noget med tændspolen i toppen af motoren under dækslet at gøre ? Kul ? andet ?
Eller skal der eksperimenteres med justering af karburator, luftfilter osv. - eller noget helt andet ?

Der går en tynd sort ledning om til et samlested under karburatoren, og herfra en ledning igen videre til ???
Da jeg tog ved den sorte ledning, brækkede spadestikket af, og det ser umiddelbart ud til, at det ikke indvirker på noget - men den må vel være der af en grund.
Den får nyt spadestik på i morgen, men hvorfor der er en samling af de to ledninger der (kvadratisk plast-prop med ledning og spadestik monteret i et hul i chassiet ) er lidt af en gåde for mig ???

Men trods alt en god dag, for nu er startproblemet da løst ? ? ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-06-19 10:12

Hvis spadestikket med den sorte ledning sidder på stel uden isolering, er det sandsynligvis stelforbindelse som bør være der. (der er ingen "for sjov" ledninger på)
Svag trækkraft:
Indsugnings filter kan være tilstoppet.
Start choker er ikke slået fra.

Farve på udstødningsgas:
Svag blålig = olie forbrændes
Hvid = vand trænger ind i cylinder - men din er vist ikke vandkølet
sort = fed blanding = for lidt luft i blandingen

Så er der det med batteriet.....................det kan være at den ikke lader batteriet op når den kører.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-06-19 10:16

Lad mig indrømme, at jeg overhovedet ikke kender noget til have traktorer, men kun til "håndskubbere" med træk. Men B&S motorer har nok en vis lighed.

Min "forklaring / gæt" gælder kun ujævn motorgang, altså når den er i drift. De små B&S motorer (måske også de større) blev på et tidspunkt udstyret med et membran i karburatoren, i stedet for indstillings skruen. Bliver denne membran for slap / blød, ter motoren sig som beskrevet af dig: Ujævn gang / røg = For fed blanding.

En anden erfaring jeg har gjort mig, er resultat af manglende vedligehold af svinghjul og anker. (Magnettænding). Der kan med tiden lægge sig en fint lag af rust / ir / støv. Jeg plejer at "polere" den med et småkornet slibepapir (løs hånd) og klud. Det samme på ankerets flader. Og skittet går som ny.

Det var kun lidt erfaring fra en gammel mand.

M.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 04-06-19 13:01

Eyvind -> Samlingen med spadestikket og de to sorte ledinger er på en "plastblok", der isolerer mod stel. Hvor/hvad den anden ende af den næste ledning er forbundet til ved jeg ikke p.t., men jeg regner med at åbne for maskineriet, når jeg kommer hjem. Måske bliver jeg så klogere ?

Indsugningsfilteret bliver afmonteret og udskiftet (er tidligere renset for år siden), men jeg vil lige teste den kort uden filter i ??

Startchoker ? Den slår vel selv fra idet jeg flytter håndtaget fra startposition til neutral midterposition og motoren (forhåbentlig) så går jævnt ? Er der noget (automatik) i karburator el.lign. der skal justeres/tjekkes ?

Vedr. batteriet - hvor sidder dynamo/oplader ?

Mosebaek -> ankeret ? Er det den U-formede "ting" der også omtales som tændspole ?
Den sidder mod svinghjulet i toppen, og er der ikke noget kul, der skal justeres her ?
Jeg synes, det ser sådan ud, og der er "god" afstand til svinghjulet (flere millimeter).
Jeg vil gå på "rustjagt" ??

PS: Jeg er også en gammel mand - min erfaring ligger blot på andre områder

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-06-19 14:12

Citat
Mosebaek -> ankeret ? Er det den U-formede "ting" der også omtales som tændspole ?
Nemlig!! Kært barn.....tændspole, magnet.

Citat
god" afstand til svinghjulet (flere millimeter).

Flere millimeter ?? Så tror jeg du skal justere den ned mod svinghjulet. I alt fald på de små B&S,
skal den faktisk ligge så tæt på svinghjulet som muligt, selvfølgeligt uden at røre. (Ca. 0,4 mm). Jeg plejer at lægge et stykke papir imellem, under justering.

Men vi snakker stadigvæk magnet tænding. Hvilken type tænding der er på en moderne have traktor aner jeg ikke.

M.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 04-06-19 15:54

Nu er moderne vist et definerbart begreb ? Traktoren er over 30 år gammel, så ........... ??
Det er en B&S 11 HP motor (lodretstående) med magnettænding (siger jeg kækt, uden at have forstand på det ) men svinghjulet med tandkrans har et mindre område, der ikke er rustent, så det har jeg dømt til at have noget med tænding og tændspole at gøre .

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 300 point
Dato : 04-06-19 19:33

0,4 mm er lig med 4 stk alm printerpapir.

Hvis du vil vise et billede af systemet:
tag et billede og læg det ind på skrivebordet
start et billedeopload program
https://da.imgbb.com/
som er gratis
læg adgangs vejen til billedet fra imgbb her ind.

Læg aldrig personlige oplysninger i et billedeopload.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 05-06-19 13:10

En choker der hænger giver alle de fejl du nævner.
Dog vil den ikke kunne tage gas uden at gå ud og meget dårlig motorgang.
Om din har elektrisk eller manuel choker ved jeg ikke.

Samme problem kan være dysen i karburator/ bundkaret eller tilstoppet indsugning.

Kan du ikke finde fejlen, så prøv noget benzin Additiv, kan købes næsten alle steder.
https://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi/additiver/lindemann-fuel-system-cleaner-/n-495911434/pn-495911211/

Da jeg havde problemer med min Honda fræser, fik jeg at vide af en mekaniker, at det var benzinen der gav problemet - man burde tømme tanken og lod den kører sig tør.
Bør gøres hvis den ikke er i brug i mere end en måned.

Og så er 30 år også en pæn alder for din maskine.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 05-06-19 21:16

Er det første start i år, kan det være (kondens)vand i tanken. Min søns lavede noget lignende, men efter nogen tids kørsel er problemet der ikke. En smule karburatorsprit fremmer "afvandingen". I hvert fald et let sted at forsøge afhjælpning af fejlen.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 11-06-19 09:59

Hvad sker der i sagen?

Jeg har lige fået et lignende problem løst (mht start).
Hvis du stadig døjer så skriv lige, så får du en længere udredning.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 13-06-19 18:25

Så er jeg tilbage på min pind igen og har lige haft traktoren i hænderne igen.

Lige nu er status sådan:

Startfunktionen (relæ+startmotor virker) er ok.-

Jeg har haft åbnet ind under skjoldet, og den sorte ledning osv. er samlet og går op til tændspolen.
Er det den vej den lader batteriet ?
Jeg mener denne ledning går via tændingskontakten, for når der er afbrudt, kan jeg ikke måle nogen spænding igennem den, men når nøglen er i stilling "kør" så kan jeg måle spænding, men bare ca 4 volt ???

Jeg har haft tændspolen afmonteret og pudset ren for rust, og svinghjulet er også gjort rent.
tændspolen genmonteret med 4 lag 80g A4 imellem de to ben og svinghjulet så tæt de lige kunne trækkes ud.

Den lange fjeder til gasregulering tilbage igen er midlertidig fastgjort, så den skulle virke ok.
De tre position er på håndtaget er I/I = spjældet lukket - "HARE" = spjæld åbent og ned til "SKILPADDE" bevæger der dig noget, jeg går ud fra er åbne og lukke for benzintilførsel (give gas). Det er en stang + en fjeder (den der var sprunget).

Lutfilteret er renset.

Den starter ikke nu. Tror den får benzin, for tændrøret blev vådt.
Mon det kan være tændspolen ???
Eller er der andet ved karburatoren jeg skal tjekke ???

Den bruger ret hurtigt strømmen, ved startforsøg og det virker som om der ikke er gnist

Har I et hjælpeforslag - foreløbig får jeg fat i en ny fjeder, men mon jeg også skal have en ny tændspole eller ...???

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 13-06-19 22:48

Jeg læser det, som at du har endnu et problem.
Det problem jeg selv fik afhjulpet var Startfunktionen (relæ+startmotor).
Mon motoren har platiner? På et tidspunkt gik de over til elektronisk, men ældre har platiner under svinghjulet. Jeg har i tidligere tider flere gange været nødt til at file platiner ved opstart efter vinteren. Jeg tror nu ikke, at den har platiner.
Kan du forsøge start i relativ mørke med tændrøret afmonteret men med tændrørsledningen monteret og med stel til tændrørets gevinddel - søg efter gnist.
Et nyt tændrør KAN være defekt, og et gammelt kan have overgang.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-06-19 09:17

Jeg vil tjekke tændrøret, men skal der gøres noget vedr. benzin når luftfilteret monteres igen, eller skal den "bare" have tid til at starte ?

Hvis ikke der er gnist, er det så = ny tændspole ?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-06-19 10:26

Nu læser jeg, at luftfilteret skal have olie

Er det korrekt ?

Jeg har renset skummet så godt det var muligt med vand, men skal det have lidt olie, og er en alm. syrefri (husholdnings)smøreolie god nok ?

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 14-06-19 10:31

Hvis det bare er udskiftning af luftfilteret og ikke adskillelse og rensning af karburator, er der benzin nok til start.
Nyt luftfilter afhjælper ikke startproblemer, men er alligevel en god ting.
Hvis den imod forventning ikke får benzin, kan du prøve at starte med startgas. Det koster, men er altid rar at have til første start efter vinteren.
En tændspole skal aldrig skiftes. Men intet er helt 100% sikkert, så måske?
Er du sikker på, at der ikke er ødelagte ledninger. Jeg tænker på, om stop-ledningen har fået falsk stel, da stel stopper tændspolen = ingen gnist.
Jeg husker ikke farverne på stop-ledningen og lade-ledningen, som begge har forbindelse til svinghjulet og tændspolen.
Til slut: tag ikke mine forslag for givet, da jeg er en amatør med et meget gulnet svendebrev, og jeg ved ikke alt om alle B&S motorer.
Jeg har arbejdet med de små omkring 4 HK og med 12 hk, 12,5, 14,5 og 15,5

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-06-19 12:41

Det passer fint Bilstrup for det er en gulnet 11HP maskine den her

Nu har jeg prøvet tændrøret af, og der er gnist ?

Jeg fik så maskinen i gang, men den gik ujævnt.
Den kan lempes forsigtigt op i høje omdrejninger (stående) men døjer med at tage gassen og "skyder" lidt.

Pludselig opdagede jeg, at ledningerne på den anden side var begyndt at gløde, der hvor de går bagom oliepinds-skakten. Jeg fik stoppet og slukket gløderne, og skar så krympeflexen af og så, ar der må have siddet en modstand eller lign. derunder på den røde ledning.

Er det rigtigt, og hvor stor er den modstand så ? Jeg må lodde en ny i der så.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-06-19 13:10

Benzinfilter er hvidt lige nu, men der findes et rødt til motorer uden benzinpumpe......

Er der benzinpumpe i denne motor. ? Tanken sidder jo over motoren, så ?????

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 14-06-19 18:06

Jeg tror ikke, der har været andet end en samling på ledningen - den har måske tidligere været slidt igennem isoleringen? Modstand har jeg ikke nogen viden eller tro på.
Det er let at se, om der er en benzinpumpe ved at følge slangen. Der er næppe nogen; det ville være en ekstra omkostning. Jeg har aldrig set benzinpumper på havemaskiner, når der er naturligt fald.
Når ledningen er repareret, er det spændende, om ikke maskinen kommer til at køre jævnt, når den er gennemvarm og har forbrugt noget af den gamle benzin og fået noget nyt.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-06-19 22:15

Håber du har ret ?? men jeg har i eftermiddag set et diagram, hvor der er abildet en diode på ledningen der ...... og jeg er ret sikker på, at der har været andet end ledning på det sted, da der både i stikket og i ledningssiden er en fast stiv "tråd" med et eller andet i enden.

Eyvind har du ikke en ide om det ?

Noget andet er, at der øverst på karburatoren sidder en skrue. Er det der man kan indstille blandingen - altså en indstillelig strålespids, så jeg evt der kan justere gangen ?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-06-19 13:07

Eyvind -> Så fandt jeg omsider et diagram
- og I andre også

https://www.smallenginesuppliers.com/html/engine-specs/briggs/briggswiringexplanation.pdf

Jeg mener, det er diagrammet på side 8, der er det korrekte.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 30-06-19 11:40

NÅ så nåede jeg hertil, og afslutter denne tråd, selv om motoren ikke går jævnt, så fungerer den, og græsset kan blive slået ?

Eyvind indkasserer points for denne tråd, men BilstrupV får lige en tråd, som der skal reageres på for at opnå points også.
abbaba må "nøjes" med et stort TAK i denne omgang - men vi høres forhåbentlig ved i en anden tråd ??

Jeg opretter nok snart en ny tråd omkring karburatoren og håber at høre fra jer igen og/eller andre, der har ekspertise deromkring !

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 30-06-19 11:40

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 30-06-19 11:44

Sorry Mosebaek - jeg var lige ved at glemme og tanke dig også

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-06-19 12:42

Jeg var da lige ved at blive højligt fornærmet.

Næh, det skal du ikke tænke på. Min "indsats" var vist ikke meget værd, da jeg som vistnok nævnt, ikke har megen forstand på de store B&S motorer.... og de små, er kun egen erfaring.

M.