/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Lydudgang på Iphone
Fra : Sandvad261
Vist : 255 gange
100 point
Dato : 23-05-19 19:57

Lydudgangen på en Iphone 6 ja den der nede i bunden det lille 3.5 mm jackstik, så skulle det være sat fast, er det AC eller DC der kommer ud af dette stik som man jo tilslutter sit headsæt. er der nogen der har styr på det.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-05-19 20:19

Det vil aldrig være ac??

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 23-05-19 21:26

Den eller de ledninger som går til ørebøfferne har helt sikkert en DC-spændiung på 0 volt (NUL volt) overlejret med lyden. Ledningen til mikrofonen har sikkert en DC-spænding på 5 volt til en kondensatormikrofon. Sådan har jeg set flere headsets lavet.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 24-05-19 15:16

Til ROTW
Det der kommer ud af en forstærker eks. en autoradio det er AC derfor er der ikke noget med at lægge dem sammen for på den måde at bruge fælles stel, man kan i værste fald brænde forstærkeren af, dette her har jeg fra en radio og tv tekniker, så den skulle være god nok.

Til Soren
Det du der skriver ser jo meget fornuftigt ud, men du beskriver mikrofonen, det jeg spørger om er højtaleren, AC eller DC ?????

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 24-05-19 18:19

Jeg beskriver BEGGE DELE! De fleste mobiler har eet stik til et headset med både mikrofon og stereohøjtaler. De har ofte et firepolet 3,5 mm jackstik med tilslutning for stel, mikrofon, højre, og venstre kanal.

Hvis der ikke er nogen mikrofon bruges kun en trepolet jackstik med stel, højre, og venstre kanal.

Det som din radio-tv tekniker har sagt kan være rigtigt nok når vi taler om anlæg som er noget større end en mobil. I en mobil som her er højtalerudgangen født med fælles stel.

Og ja, højtalerne i et headset er passive enheder så lyden kommer ud til dem som en form for AC.

Godkendelse af svar
Fra : Sandvad261

Dato : 24-05-19 22:53

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.
En blanding af din besvarelse og svaret fra denne radiomand så faldt tingene i hak.
Ser du for at andre også kan få glæde af denne afgørelse så får du her at vide hvad der ligger bag.
På min MAXI scooter har jeg monteret en alm. autoradio den er derefter koblet sammen med en Parrot 3100 så jeg nu kan tage telefonen under kørslen, men det var meget svært at betjene radioen uden at skulle holde stille, så derfor har jeg så på mobilen lagt en app ind fra DR så jeg kan høre radio og trafikmelding mm. og den er jo nem at betjene, og den skal jo så kobles sammen med Autoradioen gennem AUX indgangen,det kører også fint, så har jeg så fået en fartkontrol " Saphe "som også kører meget fint, MEN så kommer problemet, jeg får ingen lyd/ advarsel ud af min mobil og ned i radioen så jeg kan høre alt det der i mine højtalere i min hjelm, så lægger jeg jeres svar sammen til følgende afgørelse.
Med Saphe tændt og headsættet sat til så får man ingen Saphe advarsel i headsættet, men hvis man sætter et andet 3 pols jackstik i og derefter tilslutter en HT, så er der stadig ingen lyd fordi udgangen på mobilen ikke kan trække en HT på grund af det svage signal, derfor sætter man nu ledningen til AUX indgangen og så er der lyd og advarsel på HT i min hjelm.
Når man nu skal fra 4 til 3 pols stik så kører man jo med fælles stel og dermed er det DC der kommer ud af mobilen for ellers ville radioen jo brokke sig.
Jeg tror det var det hele...