/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Afløb fra vaskemaskine
Fra : Desimule
Vist : 380 gange
100 point
Dato : 21-05-19 10:05

Jeg overvejer at købe en topbetjent vaskemaskine (Whirlpool TDLR 70230) som skal stå på badeværelset. Den skal ikke være fast installeret.
Afløbsslangen skal føres hen til gulvafløbet i min bruseniche, som er lige ved siden af vaskemaskinen. Afløbet er ikke ret dybt, så slangen kan ikke stikkes ned i. Kan man bare lægge slangen på gulvet, eller vil den "blive levende" så vandet sprøjter til alle sider? Der er kun en 2 cm høj kant i brusenichen, og vandet skulle jo gerne kunne holdes derinde

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-05-19 11:33

Du skal nok tjekke maskinens brugsanvisning. Nogle maskiner kræver, at mundingen på deres afløbsslange er mindst en bestemt højde over maskinens bund. Så må du få arrangeret et fast rør i den angivne højde, som fører vandet det sted hen på gulvet, du vil have. I "gamle dage" gjaldt det alle vaskemaskiner, at de tømte sig selv, hvis ikke slangen var oppe i en bestemt højde.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-05-19 19:08

Her på denne side kan du se hvordan afløbet skal monteres:
https://mans.io/files/viewer/607282/2

som kan hentes her:
https://mans.io/item/whirlpool/tdlr-70230

Side 2 billede 9 - det ser ud som at afløbsslangen sættes fast på selve vaskemaskinen så vandet ikke løber ud før tid af sig selv (som "pbp_et" også snakker om)

Den SKAL tilsluttes en stikkontakt med beskyttelses jord. Der kan monteres en stikprop som passer til danske forhold....................alt andet er dumt i et vådrum.

Der kan godt være fart på det vand, så et eller andet som kan holde den slange i ro er nok godt.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 21-05-19 20:09

Jeg har også en topbetjent whirlpool vaskemaskine på mit badeværelse. Afløbsslangen sidder i bunden af vaskemaskinen og bliver, som billedet fra Eyvind, spændt fast på vaskemaskinen. Ca 50 cm fra gulv bliver resten af afløbsslangen ført ned til et afløb. Selve slangen fra vaskemaskinen er ca 110-120 cm.

Din idé om at lade slangen ligge på gulvet, drop det, det kan ikke lade sig gøre. Det er meget vand, der bliver tømt ud og det hele vil blive oversvømmet (det dækker forsikringen ikke)

Citat
Den skal ikke være fast installeret.

Jeg ved ikke helt, hvad du mener med det!!!! Den skal jo også være tilsluttet vand ..... og el.

Hvordan vil du løse det?

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 21-05-19 21:18

Tak for jeres svar indtil videre. Jeg vil stadig gerne høre, om andre har noget at byde ind med.

Ans, jeg tænker at vandtilførslen skal være med en lynkobling på brusebatteriet.
Jeg vil få en el-installatør til at lave en stikdåse.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 22-05-19 08:21

Min topbetjente maskine smider ca 25 liter vand ved et skyl, og det kan en lille håndvask lige klare.

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 22-05-19 08:42

Abbaba, lægger du slangen i håndvasken? Eller hvad gør du?

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 22-05-19 11:46

Min tilkobling skal tilsluttes vandhanen med en kvik kobling, der er indbygget frem og tilbage løb på vandet.
Mener man kan købe sådan en tilslutning ved en VVS forhandler.
Det er dog ikke nødvendig at have udløbet på samme ? hane, jeg kunne godt lægge den løs i et gulvafløb, men syntes der er mere praktisk at have det hele et sted.
https://www.google.com/search?biw=1075&bih=557&tbm=isch&sa=1&ei=MxrlXL7QG6eemwXP8qeQBA&q=%2B+vaskemaskine+kvikkobling&oq=%2B+vaskemaskine+kvikkobling&gs_l=img.3...21570.22605..22607...0.0..0.81.81.1......1....1..gws-wiz-img.mePwfUt7sP4#imgrc=jwMxK0VB_ckHoM:

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 22-05-19 11:48

Vandet kommer ud for neden af den viste

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 22-05-19 11:51

Og forresten er selve trykket på vandet fra maskinen ikke særligt stor, så tror sagtens du kan bruge et normalt gulvafløb = det burde kunne tage mere vand end en halv til stoppet håndvask.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-05-19 18:43

Citat
Og forresten er selve trykket på vandet fra maskinen ikke særligt stort

Nej det er det ikke, fordi den Kombi-tilslutning som du bruger, har afløbsbegrænsning, netop for, at det ikke skal vælte ud over det hele..........

Desimule - du har fået en del gode råd - brug dem og vend tilbage når du har anskaffet maskinen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-05-19 20:27

Hvis, du bor i lejlighed/etageejendom, kan der være regler om tilslutning af vaskemaskine.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-05-19 14:22

Citat
Hvis, du bor i lejlighed/etageejendom, kan der være regler om tilslutning af vaskemaskine.

Og det kan måske blive dyrt, at ignorere disse regler.

Godkendelse af svar
Fra : Desimule

Dato : 03-06-19 11:37

Tak for jeres indlæg.