/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Moms fratrækkes "indkomst" i bogføring?
Fra : cristian2
Vist : 361 gange
40 point
Dato : 19-05-19 23:51

Jeg har et basalt spørgsmål. Min kone har firma uden stor indtægt. Derfor spares revisor.
Når hun laver kasserapport så indfører hun indtægter og udgifter - og ud for hver indfører hun momsen for hver vare på 25 %. Så langt så godt.
Spørgsmålet er: Skal hun skrive det beløb hun har solgt varen til (inkl. moms under "køb") eller skal hun skrive beløbet varen er solgt til minus moms?

Varesalg 1:
Bank indsat: 600 kr (480 kr.?)
Moms køb: 120 kr

Spørgsmålet er således om der skal stå "600" som anført eller "480" i kolonnen.

Når årsregnskabet skal laves, lægger jeg så kolonnen med alle indtægter hhv udgifter sammen og trækker beløbene fra hinanden for at få den samlede indtægt (uden moms), som hun så skal beskattes af. Umiddelbart skulle man tro, at beløbene der skal indsættes skal være uden moms. Men det har jeg fået at vide vist ikke er korrekt.
(Nogle af beløbene i kolonnerne vil være uden momsfradrag, såsom diæt, transport, porto, osv.).

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-05-19 14:28

Som jeg ser det:

Salgspris (som du skal have) plus moms af salgsprisen (som skat skal have)
Det er jo kunden som skal betale moms til skat og ikke dig.

Du skal bare sørge for at momsen flyttes fra kunden og over til skat.

Men jeg er ikke sikker.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 21-05-19 14:47

I banken indsætter du kr. 600, under skyldig moms skriver du de kr. 120 og under salg/indtægt de kr. 480.

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 40 point
Dato : 25-05-19 17:16

Du investerer i et billigt regnskabsprogram enten Billy eller Dinero, og så bliver du hjulet til alle poster og afregninger

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 29-05-19 18:40

Tak for svaret Kortoververden.