/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Børneopsparing eller ej?
Fra : nielsjakob
Vist : 223 gange
50 point
Dato : 09-05-19 14:33

Hej

Jeg overvejer at oprette børneopsparing til de små - men er i tvivl om, om det kan betale sig.

De er 1,5 og 5, og jeg overvejer at investere i en pulje gennem banken. ÅOP på puljen er dog 2,6 % (med gns. afkast på 8 %).

Vil det være bedre at sætte pengene på min egen aktiesparekonto (her kan jeg investere i fx ETF'er til under 1 % i omkostninger), og så give børnene en gave når de fx bliver 18 og 21? Her kan jeg jo give omkring 65.000,- årligt uden beskatning, og jeg betaler 15 % i skat på afkast på aktiesparekontoen.

Alternativt igen; kan jeg oprette en aktiesparekonto til børnene, og sætte fx 50.000 ind til hver her?

Kommentar
Fra : netop

Dato : 09-05-19 17:49

Tjae....

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-05-19 11:02
Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-05-19 13:52

Renterne på børneopsparing er skattefrie for barnet, det er de IKKE på en aktiesparekonto.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-05-19 17:56

Jeg kan ikke svare på dine spørgsmål, men da mine børn var små lavede jeg børneopsparing til dem, og valgte puljeinvest i stedet for den alm. rente.

Da min datter blev 18 og fik sine udbetalt regnede jeg på det, og det havde helt klart betalt sig, at vælge puljeinvest fremfor den almindelige rente.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 12-05-19 07:46

efter min menning skal man ikke men man kan lave en konto som der bliver sat et fast beløb ind hver måned ,man kan selv sætte navn på kontoen på pcén , fordelen er at du har ret til at gøre med kontoen som du vil .hvis de bliver skilt og du ikke ser børnene mere så hænger du ikke på en børne opsparing