/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Polske bær.
Fra : ks9000
Vist : 267 gange
100 point
Dato : 27-04-19 20:18

Bør der tages særlig hensyn til friske som frosne bær (især blåbær og hindbær) fra Polen, inden man spiser dem?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-04-19 20:39

Ja...
Vil du spare på toiletpapiret, så spis danske bær

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-04-19 23:01

sludder

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-04-19 10:00

Frosne bær og det uanset hvilket land de kommer fra, skal de koges først

https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Sider/Saadan-boer-du-behandle-frosne-baer.aspx

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-04-19 10:10

Citat
Danske produkter har ikke været relateret til sygdom. Alligevel opfordrer Fødevarestyrelsen til, at man skyller alt frugt og grønt uanset, hvor det kommer fra.

https://www.dr.dk/levnu/mad/saadan-undgaar-du-blive-syg-af-sommerfrugt-og-groent

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-04-19 10:33

Jeg plejer at bruge frosne økologiske bær i mine smoothies (altså ikke kogt), og er endnu ikke blevet syg af det.

Og jeg ved, at mange andre gør det samme.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-04-19 11:04

Økologiske fødevarer kan være ligeså inficeret med smitstof som andre fødevarer. Hvis der overhovedet er en forskel, kan den bestå i at man med Naturgødning kan have en større risiko for infektion af jordbær og lignende , som er tæt på jorden.
Det mest sikre er at give bærrene en hurtig varmebehandling ( blancering), som ikke betyder alverden for friskheden.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-04-19 14:44
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-04-19 22:23

Jeg har aversion mod al frugt, som avles i store mængder og plukkes af arbejdere, som ikke har ordentlige arbejdsforhold, mulighed for et rent toilet og mulighed for at vaske hænder indløbet af dagen. Skræller al frugt og undlader bær osv.
Ingelein

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 09-05-19 13:13

Polakkerne er mindst lige så kvalitetsbevidste med deres fødevarer, som vi er i Danmark. For mig at se er det værste problem ved udenlandske bær, at man ikke har skygge af begreb om ,hvor de er dyrket. Står buskene på en frugtbar bjergskråning, eller er de 2 meter fra en motorvej? Umuligt at vide. Så derfor vælger jeg helst danske eller nordiske bær og frugter. Og skylning - eller blanchering, som transor nævner - er altid klogt.