/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tørke allerede.
Fra : ebg_888
Vist : 382 gange
500 point
Dato : 19-04-19 01:03

Normalt forbinder man ikke april måned med tørke.
Men faktisk har april været så ualmindelig tør, at man allerede taler om tørke.

Pindsvinene er lige kommet frem efter en vinter i hi, og skal til at fedes op.
De har meget svært ved at finde vand, og faktisk også svært ved at finde mad, nu hvor jorden er så tør.

Så hvis du har tid, lyst og overskud til at sætte en skål ud i din have med vand, så vil det gøre stor gavn - gerne en almindelig urtepotte-underskål, så pindsvinet kan nå vandet.

Vidste du mon, at en af de hyppigste dødsårsager for pindsvin er tørst?

Hvis du vander jorden lidt under nogle buske, vil den våde jord tiltrække biller, insekter og orm, og det vil hjælpe pindsvinet med at finde mad.

Lidt katte-tørkost vil også vække glæde.

På pindsvinenes vegne siger jeg mange tak.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-04-19 07:33

god Påske

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 19-04-19 09:36

Altid rart med dyrevenner

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-04-19 12:57

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 22-04-19 10:19

Min hustru og jeg glæder os hver dag over vore ca. 40 spurge på vores haveskel. i Haven, de kommer hver dag ved kaffetid ca. kl. 15., så vi får både fugle pip og græsslånings maskine larm til terrassekaffen.

Fuglene får købt fuglefrø og vand fra hanen.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 500 point
Dato : 04-05-19 10:53

Citat
Vidste du mon, at en af de hyppigste dødsårsager for pindsvin er tørst?

Jeg har lige læst denne artikel

https://www.bt.dk/samfund/rita-fandt-doedt-pindsvin-paa-graesplaene-vi-har-set-flere-grimme-eksempler

Det er ikke kun tørst, men også robotplæneklippere, der bliver sat til at køre om natten

Citat
Pindsvin har hverken en god hørelse eller et godt syn, og det betyder, at de ofte ikke fornemmer, når robotplæneklipperen er tæt på, og der er fare på færde.

Jer som har en robotplæneklipper, hold nu øje med den, når den kører. Men at lade den køre om natten

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 04-05-19 15:29

Citat
Jer som har en robotplæneklipper, hold nu øje med den, når den kører. Men at lade den køre om natten

Tusind tak for dit indspark, ans.

Du har nemlig fuldstændig ret i, at robotplæneklippere er meget farlige for pindsvin
- og at robotplæneklippere IKKE skal køre om natten.

Pindsvin flygter jo ikke for farer, de ruller sig sammen - hvis de overhovedet når at opfatte faren.

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 20-05-19 00:36

Tak for svaret ans.