/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Lang tid inden varm vand kommer
Fra : KBJ22
Vist : 179 gange
20 point
Dato : 07-04-19 13:24

Baggrund: det tager pludseligt længere tid før der kommer varmt vand på badeværelse 2. Vandet (brugsvand) kan blive varmt og der er fin tryk på.

Vi får skiftet cirkulationspumpen. Inden forbedring. Vi får skiftet kontraventil. Ingen forbedring.

I huset er der vand i bryggers, køkken, badeværelse 1 og badeværelse 2. I bryggers sidder varmvandsbeholderen og vandhanerne sidder 1,5 m herfra. Hanen i køkkenet sidder 4-5 m væk, badeværelse 1 ca. 9 m og badeværelse 2 ca.8 m.

Tid inden varmt vand om morgenen: bryggers 7 s, køkken 8 s, badeværelse 1 tager 21 s og badeværelse 2 tager over 40 s.

På badeværelse 1 kommer det harme vand ok hurtigt, når det bliver brugt regelmæssigt. I badeværelse 2 tager det lang tid, selv kort tid efter det har været brugt.

Nogle forslag til hvad der kan være galt? Cirkulationspumpen og kontraventil virker kan man mærke på rørene.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-04-19 13:39

Kan det tænkes, at vandrørene til badeværelse 2 er uisolerede/tæt på luften udenfor, så det nedkøles hurtigere?

Kommentar
Fra : KBJ22

Dato : 07-04-19 13:44

Men problemet har ikke eksisteret altid. Så skulle rørerne være flyttet en nat, mens vi sov.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-04-19 16:54

Tja - det lyder som en kontraventil der hænger eller et blandingsbatteri som " løber over".

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-04-19 03:29

Lyder til et defekt blandingsbatteri (

Kommentar
Fra : jtk3

Dato : 08-04-19 07:00

Måske skal filtret der sidder bag på blandings batteriet afkalkes,mellem rør og batteri

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-04-19 20:07

Hvis pumpen duer, pumpes der varmt vand ud i rørene og retur til beholder veksler. Dvs fremløbet skal være varmt og returen næsten ligeså varmt. Eller duer den pumpe ikke, kontra'en er stoppet. Bliver vandt mindre varmt ved fjerneste, er det formentlig kontraen der er syg. Sidste der kan være galt er tilstopning af returen.

Så test efter en dag uden forbrug. Frem skal være meget varm. Returen skal være rimelig varm. Ved start aftap må retur ikke blive kold (så er kontren gået.) Hvis fejlen er opstået efter skift af pumpe - er kontraventil og pumpe vendt rigtigt?