/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Nyindkøbt Lenovo med Windows 10
Fra : Bille1948
Vist : 543 gange
300 point
Dato : 07-04-19 12:35

Kan det passe, at en nyindkøbt Lenovo med Windows 10 ikke tillader at der installeres f.eks. LibreOffice, men kommer ud og siger, at man skal købe abonnement på Microsoft Office i Microsoft Store - eller hvad den nu kaldes?

Kommentar
Fra : clou

Dato : 07-04-19 12:50

Nej, det kan ikke være rigtigt - har lige selv købt en Lenovo til min søn, og jeg installerede LibreOffice via dette link: https://da.libreoffice.org/

Clou

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-04-19 12:52

Havde du tilknyttet en Microsoft konto til den? Kan det være den tilknytning, der blokerer?

Kommentar
Fra : poten

Dato : 07-04-19 13:23

Der er ikke noget der forhindrer dig i at installere det du har lyst til...

Kommentar
Fra : clou

Dato : 07-04-19 14:37

Ja, han havde/har oprettet en Microsoft konto!

Som “Poten” skriver: Så er der INTET - der hindrer dig i at installere hvad du ønsker!

Clou

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 07-04-19 16:01

MS Office er sikkert præinstalleret. Så når han vil starte Libreoffice så tager han sikkert fejl og kommer til at starte MS Office i stedet.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 07-04-19 16:17

Jeg har flere computere, med windows 10 hvortil der er Microsoft konto

og alle maskiner er der Libre Office på

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-04-19 17:01

Det kan være noget sammenfald af genveje.
Installer libre office fra Google Chrome eller Firefox.

Jeg har også libre office overalt på forskellige platforme - uden problemer.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-04-19 18:08

Det er min søn, der har foræret en Lenovo til sin datter, men nu er vi kommet frem til at Google Chrome installation foreslår at hente hele offline installationsfilen ned på en anden PC, kopiere den over på Lenovoén og så køre installationen offline.

Der er altså noget om snakken, at MS Edge browseren - i nyere versioner - simpelthen blokerer for andre producenters produkter.

Mere herfra, så han har fået installeret Chrome, og dermed kan forsøge at hente LibreOffice.

Han bor på Sjælland, jeg i Jylland.

Foreløbig tak for svarene.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-04-19 18:56

Det lykkedes heller ikke. Edge gik ind og blokere for installation af Chrome.

Er der en indstilling i Windows 10/Edge, der skal indstilles for at få lov til at installere en anden browser/Office?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-04-19 19:02

Han skal lige se efter hvor den bliver hentet.
Et godt sted er her:
https://da.libreoffice.org/hent-libreoffice/

hente og installere
Og så:

klik nede på startvinduet
højreklik på libre office og vælg tilføj til start
nu vil den lægge sig i startmenuen

og /eller højreklik og pege på "mere" og så vælge fastgør til processlinje
nu vil den ligge i bunden af skærmen klar til brug

Programmet vil altid være tilstede i start > rul ned til L libre office.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 07-04-19 20:06

Har du mulighed for at del et skærm print af fejlen?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-04-19 20:46

Sønnen bor på Sjælland og jeg i Jylland, men vi tror vi er ved at løse det.

Det er en indstilling i Windows 10 under Indstillinger, Apps, Apps og funktioner, hvor den er sat til Installer Kun apps fra Store!!

Det er formentlig en af disse Margrethe Vestager har fået fjernet i senere versioner af Windows. De er ved at opdatere PC, så vi regner med det går i orden, men mere herom senere.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 08-04-19 05:31

Gå ind på --> ninite.com

Vælg/kryds af ved, Google Chrome, LibreOffice/OpenOffice, og evt. ved de andre programmer han/hun vil have.

Klik på --> Get my Ninite, og kør filen der downloades.

Ninite vil nu, uden problemer eller bruger interaktion, installere de valgte programmer på det sprog PC'en er sat til

skide smart, og tidsbesparende, da man kan vælge en masse programmer som man ellers skulle downloade enkeltvis

Har aldrig oplevet problemer vedrørende LibreOffice/OpenOffice installation fra ninite.com.

Måske du skulle afinstallere den prøveversion af microsoft Office der er præinstalleret på PC'en, inden du gør noget andet?
Lenovo laver fede maskiner, men de har desværre en tendens til at præinstallere en masse lo..eprogrammer på maskinen!

PC Decrapifier (Free) --> https://www.pcdecrapifier.com/download - kan 'opsnuse' en masse af disse overflødige programmer, og hjælpe med at afinstallere dem

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-04-19 10:28

Citat
Det er en indstilling i Windows 10 under Indstillinger, Apps, Apps og funktioner, hvor den er sat til Installer Kun apps fra Store!!

Det er ikke den indstilling der er problemet. Den gælder kun for Apps, så som Candy Crush.
LibreOffice er ikke en sådan App.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-04-19 14:54

Min Lenovo ideapad 330 fra dec 2018. Jeg har lige hentet programmet og indtalleret det, så der er nok et andet problem forbundet med det.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-04-19 15:12

Det ER den indstilling. Har lige prøvet at slå indstillingen til, og kunne IKKE få lov til at installere LibreOffice.

Så det betragtes som en app.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-04-19 09:30

Citat
Det ER den indstilling. Har lige prøvet at slå indstillingen til, og kunne IKKE få lov til at installere LibreOffice.

Nu bliver jeg lidt nysgerrig........................hvor slås det til og fra.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-04-19 11:59

Under Indstillinger, Apps som jeg skrev den 7.4.19 kl. 20:46

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-04-19 14:38

super bille - den har jeg faktisk aldrig været inde og kigge på.

Hos mig er den slået fra, men måske det er klogt at sætte den til "Advar mig ...osv"

Ps. I min verden installerer jeg bare programmer i stedet for APPS

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-04-19 15:07

De 2 ting er synonymer.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-04-19 15:54

Citat
Så det betragtes som en app.

Hvad er forskellen på et program og en app???

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-04-19 16:02

Sprogbrug

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-04-19 16:06

Citat
Sprogbrug

Tak, jeg var lige ved at blive i tvivl.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 10-04-19 06:51

Jeg betragter alt der installeres via Microsoft Store som app's, og alt hvad der kommer andetsteds fra som programmer

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 10-04-19 17:52

Ok. Kært barn har mange navne. Bare vi er enige om hvad vi taler om. Men teknologien bag er fuldstændigt den samme.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-04-19 22:59

Det er fortsat IKKE lykkedes at installere andre programmer end dem, som MS udbyder.

Det virker som om MS på nyere Lenovo 100% blokerer for installation af andre end MS programmer.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 17-04-19 08:45

Citat
Det virker som om MS på nyere Lenovo 100% blokerer for installation af andre end MS programmer.

Men det gør de ikke, vi køre med Lenovo på mit arbejde og der er ikke nogen problemer.
Jeg har tidligere spurgt og gøre det gerne igen. Har du mulighed for at give os nogen fejlbeskeder, evt. skærm print, for det virker som om det er dig der gør noget forkert.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-04-19 14:50

Evt kunne den stakkels Lenovo-ejer hoppe med ind i spørgsmålet, så kommunikationen blev mere direkte.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-04-19 21:33

Så er den endelig løst!!

Versionen var en Windows 10 Pro S Mode, som åbenbart er MS nye træk til at beskytte deres egne produkter - S Mode = Security Mode, hvilket betyder, at man skal via Store for at slå dette "eksklusive" mode fra.

Så får man lov til at rette under apps, at der må installeres andre apps en MS´s egne.

Det er dybest set, noget værre svineri fra MS´s side af.

Margrethe Vestager gav dem (MS) en bøde for næsten det samme for ikke lang tid siden, nu står de til en ny - dummebøde!!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-04-19 10:03

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 300 point
Dato : 24-04-19 11:56

Man burde sende Margrethe Vestager en mail om det. Jeg kender bare ikke hendes mailadresse. Men du har jo det hele i frisk erindring så kan du ikke skrive nogle ord om det? Man kan sikkert finde en adresse inde på folketingets hjemmeside.

Godkendelse af svar
Fra : Bille1948

Dato : 24-04-19 23:29

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.

Nu er Margrethe Vestager ikke medlem af folketinget men EU parlamentet, så jeg skal nok et andet sted hen for at finde hendes mail adresse.

Men forhåbentligt har mange af de, der har givet input lært noget af denne "session".

Der var faktisk ikke nogen af jer, der var bare i nærheden af "tampen brænder".

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-04-19 10:16

For lige at følge op på dette "smarte" tiltag fra microblød, så er her en anvisning på hvordan.

https://support.microsoft.com/da-dk/help/4456067/windows-10-switch-out-of-s-mode

Læg lige mærke til at du ikke kan hoppe ud og ind igen af den "S" tilstand.

Det er vel så meningen, at forskellige udbydere af programmer skal betale til MS for at blive tilladt. Det er da godt man har de gode gamle win 7 og win 8 endnu.

Et råd fra mig, er at en total backup af sin harddisk inden "S" tilstanden slås fra.
Totalbackup kan laves med flere programmer, og jeg bruger selv det gratis program "Aomei backupper", som kan køres fra en CD.
(totalbackup fylder typisk 30-40 GB og kan ligge på en 64 GB memory stick)