/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Håndværkerfradrag
Fra : ingelein
Vist : 397 gange
50 point
Dato : 12-03-19 17:17

Hej
Jeg fik en lang næse da jeg kiggede på min skatteopgørelse. Jeg har indberettet arbejdsløn for 18.000 kr. på min egen skat og gik da ud fra at skattevæsnet som altid blander ægtefællers forhold sammen. Det gør de dog ikke ved håndværkerfradraget, så nu har manden ikke fået det beløb, der overstiger 12.000 kr.

Man skulle have delt beløbet, men hvordan gør man det, når det står på een regning. (Her er der dog tale om 2 regninger fra forskellige håndværkere) Hvad gør jeg så nu?
Sletter det håndværkerfradrag som jeg har indberettet til min skat og deler beløbet og oplyser samme regning og håndværkere på begge forskudsopgørelser?
Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-03-19 17:21

Hvis du har 2 regninger, så bruger du den ene på den ene person, og den anden på den anden person, og sletter den på din opgørelse, som er brugt på den anden.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 50 point
Dato : 12-03-19 18:47

Der gælder følgende betingelser for håndværkerfradrag:

Fradraget er pr. person. Ægtefæller og samlevere med fælles økonomi kan som de eneste dele fradraget, som de har lyst, uanset hvem der har betalt. Hver ægtefælle/samlever kan få fradrag for 6.100 kr. i serviceydelser i 2019 (6.000 kr. i 2018) og 12.200 kr. i håndværksydelser i 2019 (12.000 i 2018). Beløbet overføres ikke automatisk mellem ægtefæller, så I skal indtaste hver jeres andel.

https://skat.dk/skat.aspx?oid=1040

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-03-19 19:17

Den ene regning er på knap 15.000 i håndværkerudgifter (vinduer og døre). Den anden er på knap 4.000 -. Derfor kan jeg ikke bare dele. Men jeg kan slette det jeg har indberettet for mig, dele beløbene i 2 og stadigvæk sende oplysninger om hele regningen for både mig og min mand.
Jeg forstår slet ikke, at de ikke selv kan finde ud af det, når de ellers kan med alt andet?
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 13-03-19 12:02

Tak for svaret ans.
Jeg har nu rettet og delt sol og vind lige . JEG HAVDE OVERSET MULIGHEDEN FOR AT RETTE I ÅRSOPGØRELSEN.