/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Ret og pligt
Fra : lgs
Vist : 307 gange
200 point
Dato : 08-03-19 20:03

Lægemangel i DK?
Se lige her https://www.berlingske.dk/samfund/hundredevis-af-danske-laeger-forsvinder-til-norge
Og genopfrisk lige en god gammel, men forhåbentlig ikke udgået leveregel: ret medfører pligt.
Vi investerer i en meget dyr uddannelse - lægeuddannelsen - med tilsvarende dyr uddannelsesstøtte SU - var det ikke naturligt at lade denne ret følge af en tilsvarende pligt til i et vist forud meddelt tidsrum at anvende denne uddannelse i landet, der har bekostet den? Det kunne sikkert gælde andre tilsvarende uddannelser.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 09-03-19 04:41

Man burde indføre en regel om at man skal arbejde som læge i Danmark i X antal år, som kompensation for den gratis uddannelse man har fået.
Som en slags 'tilbagebetaling'

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-03-19 09:37

Citat
Som en slags 'tilbagebetaling'

Det vil jeg ikke engang kalde det, for de får jo, mildest talt, en god hyre efter de er "udlært".
At grådigheden så sender dem til Norge, er beklageligt.

Men, mod grådighed kæmper selv guderne forgæves. Det ses jo overalt, i vort samfund.

M.

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 200 point
Dato : 09-03-19 20:41

Gør som Forsvaret.
Efter endt uddannelse som pilot har du en bindingsperiode på 12 års tjeneste.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 12-03-19 19:18

Hold da op, der er ikke meget liv på Kandu mere.
for år tilbage var der noget mere gang i den.

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 13-03-19 15:20

Tak for svaret Kaptajn-Tommy.
Og ja - diskussioner herinde har det med at blive tiet ihjel, som denne. Men kunne man så idetmindste ikke lige melde klart ud: åndssvagt spgm osv osv?!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-03-19 15:47

Ingen spørgsmål er åndssvage, kun svarene kan være det, ind imellem.
F.eks. behøver man jo ikke komme med et arrogant svar, fordi et spørgsmål er lagt i et forkert kategori. Herre gu`, de fleste fatter jo nok spørgsmålet alligevel.

Jeg tror det er sådanne irritationer, der får folk til at holde sig væk.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-03-19 16:36

Tak for point

Citat
Og ja - diskussioner herinde har det med at blive tiet ihjel, som denne. Men kunne man så idetmindste ikke lige melde klart ud: åndssvagt spgm osv osv?!
Du har beklageligvis ret