/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Pigge på grantræ
Fra : abbaba
Vist : 269 gange
100 point
Dato : 07-03-19 22:44

Nu har jeg fyret med træ i mange år, og hver eneste gang jeg får en gang fyr eller nærmere gran træ, har der har meget små pigge (minder om kaktus pigge) som jeg kan sidde og pille ud af finger og hænder.

Er det et kendt fænomen eller bar mig der har det problem.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-03-19 10:33

Der er mange arter af grantræer.
I skovene er der en del sitka gran, som har meget spidse og hårde nåle. Man stikker sig nemt på dem.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 08-03-19 15:24
Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 08-03-19 18:53

Er det lærk bliver man lodden, altså små pigge som kan mærkes, men faktisk ikke ses.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 09-03-19 04:50

Citat
Er det et kendt fænomen eller bar mig der har det problem.

Jeg tror at 'fænomenet' hedder bark
Et 'fænomen' der findes i et utal af varianter, der i blandt også af den piggede type, som man oplever på mange typer grantræer.
Dog findes der i troperne også løvtræer med pigget bark!
Hér er man dog ikke i tvivl, da piggenes størrelse er ret iøjnefaldende

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 09-03-19 10:23

Det kunne være Lærke træ.
Piggene er omkring nogle millimeter og kan ikke lige ses med det blotte øje, og skal fjernes med pincet.
Jeg har ikke oplevet det ved fyrretræ.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-03-19 19:50

Simpelthen, det er lærketræ.

Godkendelse af svar
Fra : abbaba

Dato : 13-03-19 22:41

Tak for svaret katekismus.

Igen et lille læs gran i trillebøren og frem med pincetten, øv altså.