/ Forside/ Teknologi / Hardware / Modem / Spørgsmål
10  bredker 320
Hvordan deles internettet mellem pcer?
Fra : ara
Vist : 352 gange
100 point
Dato : 05-03-19 22:01

Hej.

Vi har to stationære pc'er herhjemme som begge er trådet med internetkabel fra modemmet.
Vores forbindelse er 25/25.
Er det normalt at hvis man sætter den ene pc til at hente en stor fil, tager den alt båndbredde så den anden pc bliver meget meget langsomt på nettet?

Vil det hjælpe at få hurtigere bredbånd?

Vi vil egentligt gerne have et trådløst netkort i den ene pc, da der går et kabel gennem døren så den ikke kan lukkes.
Vil den bliver langsommere af det (datteren bruger den til spil).

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 06-03-19 05:59
Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 06-03-19 06:05

Netlimiter kunne bruges - https://www.netlimiter.com/products/nl4

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 100 point
Dato : 06-03-19 08:06

ara ja. Hvis en PC på et netværk begynder at downloade, vil den ligge beslag på en stor det af båndbredden, ca. halvdelen. Så ja til det andet spørgsmål, det vil helt klart hjælpe at få en højere forbindelse.
Ved at gå fra kabel (Ethernet) til WiFi vil man opleve at hastigheden på LAN forbindelsen vil blive ringere. WiFi har ikke lige så høj dataoverførsel som Ethernet, plus Ethernet er også mere stabil end WiFi som skal gå i gennem vægge, døre og evt. loft. Ud over det så kan der være andet elektronisk udstyr på kan forstyrre WiFi signalet, fx microbølgeovn.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-03-19 10:54

Fordelingen af internettets kapacitet afhænger af hvilken router der er og hvordan den er indstillet.
det kan sagtens være så de skal slås om båndbredden.

Hvis du vil have trådløs forbindelse til en pc, kan du nøjes med et USB stik med indbygget WIFI.

Det kan virke fint, men også være upålideligt i byområder med mange andre forstyrrende WIFI net spredt på alle kanaler.
Internet via elnettet er en mulighed, hvis du ikke kan finde ud af at få et kabel gennem væggen.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 06-03-19 13:10

Jeg har for mange år siden haft samme problem

Jeg har idag konfiguret QoS i min router (en Zyxel USG) således at de protokoller som bruges i forbindelse med download har laveste prioritet, HTML protokollerne mellemste, og IP-adresserne til mine IP-telefoner og internetradio højeste.

Nu har jeg ingen problemer af nævnte art. Man kan du downloade for fuld kraft på een maskine, surfe normalt på en anden, og tale i IP-telefonerne og lytte til internet-radioen helt uden at disse er påvirket af downloaden. Men det skal siges at da jeg for 12-15 år siden søgte efter en løsning så fandt jeg dengang hurtigt ud af at det ikke var i alle routere at QoS fungerede lige godt.

Hurtigere bredbånd alene vil blot gøre at der bliver downloadet i kortere tid af gangen. Men så bliver den anden PC generet i kortere tid af gangen.

At bruge trådløst i stedet for kabel har ingen indflydelse på hastigheden ud over at den maskine med trådløst kan være afhængig af hvordan forbindelsen er gennem luften (afstande, væge, forstyrrelser fra naboer o.s.v.).

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-03-19 14:01

D-Link laver en udvidelse gennem stikkontakten og kabel /eller som wifi extender.
Det fordrer at de to stkkontakter har samme fase (samme sikring)
Jeg bruger den selv, dog kun wifi delen.
Det er denne: https://www.google.dk/search?q=powerline+av+500+wireless+n+mini+starter+kit&oq=powerline+av+500+wireless+n+mini+starter+kit&aqs=chrome..69i57.45243j0j7&client=ubuntu&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Lav lige en måling på din nuværende hastighed både wifi og med kabel
http://xn--bredbnd-ixa.dk/hastighedstest

Kommentar
Fra : ara

Dato : 06-03-19 15:55

Att Soren_Stenn_nielsen

Jeg har en TP-Link router og har også en Qos funktion i den.

Jeg har sat de to stationære pc'er som laveste priotet (10 %), og sat mit Sonos og mobiltelefon til højeste (60 %).

Men da min datter prøver at downloade en fil igen, går min pc helt istå på nettet.

Er det ikke rigtigt forstået at pc'erne skal have laveste priotet?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 06-03-19 17:10

Citat
Er det ikke rigtigt forstået at pc'erne skal have laveste priotet?

Jeg det er absolut ikke rigtigt forstået!

Nu kender jeg ikke
TP-links routere, men prøv og se om du kan specificere at HTML-protokollen (port 80 og 443) skal have højeste prioritet. I min router kan man også angive en garanteret båndbredde til denne protokol. Giv også din egen stationære mellemste prioritet medens din datter stadig har laveste indtil vi ved hvilke protokoller hun bruger til download.

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 02-04-19 22:52

Tak for svaret webnoob.