/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Nogen der kender til denne ovn
Fra : abbaba
Vist : 362 gange
100 point
Dato : 05-03-19 19:49

https://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/50416921/

Er der ledning på den eller skal man omkring EL forhandler
Åbenbart er der ledning på, eller hvad.

Fra deres manual

Apparatet må kun installeres af en sagkyndig.

Tag stikket ud af kontakten.
Klip netledningen af tæt ved apparatet
og bortskaf den

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-19 19:58

Citat
Montering og installation
Kræver ikke stik. Installationen skal udføres af en autoriseret elektriker.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-03-19 20:04

Det kan da vist ikke siges mere klart.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 05-03-19 21:00

eyvind
Hvis den kræver elektriker, hvorfor skal stikket (som skal forbi elektrikeren) så klippes af ved genbrug.

Så enten er der intet stik, eller også lyver genbrugsmanualen.

Mig bekendt er et 220v stik/ ledning godkendt og kræver derfor ikke besøg af en elektriker.
Med mindre der er tale om en simpel samle muffe? på selve ovnen hvor der skal tilsluttes en 220v ledning med stikprop.

Men der er sikkert kommet nye love og andet til siden sidst jeg skiftede højtaler stik.

Men for mig meget misvisende.
Og at spørge en ekspedient samme sted er sikker nytteløst.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-19 21:48

Vejledning side 6.............................. køb en elektriker.

Årsag:
Stikproppen (hvis der er nogen) er ikke umiddelbart godkendt i danmark.
Du kan ved fejlmontering lave dig selv om til et "lysende" eksempel.
Ikea tænker på brugerens ve og vel med det meste af det de sælger.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-03-19 22:28

Højttalerstik er lav volt. Det andet er høj volt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-03-19 10:45

Kære eyvind : Det er en menneskealder siden vi havde en speciel dansk godkendelsesordning !

Det er sådan at flere forskellige systemer med stikkontakter og stikpropper er efter danske regler.

Kun hvis ovnen er med ledning og stikprop fra leverandøren, og hvis den passer i din stikontakt innl deskyttelseslederen ( jord) må du selv tilslutte.

Hvis en ovn er med stikkontakt, så er det typisk en universal, som ikke passer til den typiske danske fjollede stikkontakt.
Så du skal nok have fat i en elektrrikker . en professionel med ansvarsforsikringen i orden.

En ovn som klarer sig med 220 V og en 10 A tilslutning vil være meget langsom til at varme op, og derfor have for stort varmetab i opvarmningsperioden .
Køb den ikke hvis du skal bruge en ovn jævnligt. du får ikke noget ordentligt brugbart til den pris.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-03-19 14:12

Stikproppen (hvis der er nogen) er ikke umiddelbart godkendt i danmark.

Er det en stikprop med 2 ben og et hul ...................må den kun bruges i tilsvarende stikdåse.
Er det en stikprop med 2 ben og jord i siderne .........må den kun bruges i tilsvarende stikdåse.

Din ovn SKALforbindes efter forskrifterne med beskyttelses jord.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-03-19 12:37

Europæiske enfasede udtag med jord er godkendt i DK. Man skal bare have sådan en sat op.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-03-19 12:58

Nemlig

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-03-19 15:38

Den sædvanlige stiprop på hårde hvidevarer, som leveres her i landet er både med hul og sidekontakter for jord. Den er beregnet for begge de to stikkontakt typer. Det er derfor den hedder universal.
Det er kun de tossede danske stikkontakter som næsten alle elektrikere monterer, som ikke passer til noget, som sælges på markedet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-03-19 17:21

Jeg håber ikke det er dette stik du kalder universalt til brug i Danmark uden tilsvarende stikkontakt.

Her er det som skal bruges til "schuko" med sidejord
https://www.wattoo.dk/lk-opus-66-stikdaase-schuko-hvid-5417501155

og den anden type (med pindjord)
https://www.greenline.dk/k/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/stikkontakter/p/stikkontakt-1-modul-med-fransk-jord

Jeg ved da godt at din såkaldte universal stikprop kan bruge i begge de udenlandske, men som jeg skrev "ikke uden videre"

Transor - det er ikke så godt, når du lokker folk ud på den tynde is.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 07-03-19 20:24

Det har intet med stikpropper at gøre, men en tilslutning på selve ovnen.
Hvor der skal tilslutte et kabel til en stikdåse.

Dette har jeg gjort mange gange med mange andre ting til 220v.
Og selve tilslutningen har eller havde kun 2 klemmer? så hvad kunne gå galt.

Jeg har ikke Jord eller NUL hos mig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-03-19 21:47

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 07-03-19 22:34

Ikke forstået

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-03-19 22:36

Det er helt uansvarligt ikke at have "tingene" forbundet med jord.

Herudover er det bund ulovligt og direkte farligt.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-03-19 03:09

Lad os blive enige om at Ikeas brugevejledning ikke er en af de bedste.
230V min 10A?
Apparatet kommer med ledning ?
Nu bliver det Tricky når man læser manualer så bruger den 2500W hvilken er MERE ind 10A? (Men det står der jo også på deres start siden min. 10A)
Så må den sættes i en normal stikkontakt NEJ. ikke i Danmark, men ja i Norge

Og ang. At man skal klippe stikket af når apparatet bortskaffes så er det en standart sætning som sikre at IKEA ikke kan blive anklaget for nået.

Ang. Kvallitiseret person så skal denne vide
1. Dette apparat må ikke monteres på en lysinstallation og kraver sin egen gruppe.
2. Tilledningen skal minimum være 1,5 (i Danmark) og installationen 2,5mm2
3. Alt efter bygningens byggeår skal den monteres til jord eller virkbar RCD (HFI/HPFI) dette kraver en special tester at måle.

Har man automat sikring på 10A vil man med god sikkerhed til tider komme i problemer
Smelte sikringen ville nok kunne klare det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-03-19 10:30

Enig

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 13-03-19 23:07

Rotw
Nu bliver jeg mere forvirret end at læse på Ikeas side eller bare deres manualer.

På Dansk den kun bruger 1350 Watt? som åbenbart er mellem ting af Min og Max forbrug af de trin ovnen har.
Der står 800W til grill og så stiger effekten.
Men ikke rigtig noget jeg kan bruge.

Og så er der også forskel på kvatraten af ledninger.

Den køber jeg ikke.

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 100 point
Dato : 14-03-19 02:51

Side 19 tilslutnings effekt ialt 2500W er den man kigger på.

Ligger man over under mm sammen givet det meget mere ind de 2500w det er fordi der sidder nået elektronik som gør at alle tingene ikke kan køre 100% samtidig.

Side 8 skriver de selv at det skal være 1,5mm tilledningen (det er en tabel som de bruger som standart tekst de skriver også at man så kan se hvilken størrelse tilledningen og type man skal montere og kigger vi i tabellen og samlet effekt 2500w så er det mere ind 1380 og 2300 men under 3680 og derfor 1,5 som minimum

Godkendelse af svar
Fra : abbaba

Dato : 16-03-19 00:13

Tak for svaret rotw.
Manualer altså.

Men som du skriver, sikkert ikke til DK forhold.

Der findes også andre såkaldte mini/ bordovne (ovnrum på 45-60 liter) som måske overholder lov og ret.

Men et spørgsmål om penge osv.