/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
forklaring
Fra : kivi
Vist : 363 gange
100 point
Dato : 14-02-19 08:42

en god forklaring søges min kones pc som hun har haft i snart 4 år er begyndt at vil activeres så hvorfor nu det og hvad kan jeg gøre ud over at nulstille den der ligger jo en version på den

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-02-19 08:49

Jeg går ud fra at det er den Windows som ligger på den som vil aktiveres. Og jeg formoder at der enten i bunden eller et andet sted på maskinen sidder et Microsoft mærkat med en kode til din kones Windows. Har du denne kode så giv Windows lov til at lade sig aktivere. Den kan selv gøre det via internettet. Du skal blot følge vejledningen hvis den mener at der mangler noget.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 14-02-19 08:57

det er en bærbar så der står ikke noget på den

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-02-19 09:23

Og den skriver den skal Aktiveres, og ikke at du skal bekræfte din konto hos MS?

For er det bekræft konto gør du det i Indstillinger > Konti > Dine oplysnninger, Bekræft!

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 14-02-19 09:37

den skriver at den skal activeres

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-02-19 13:17

Hvis der ikke er et merkat som der står Microsoft i bunden at den bærbare, så prøv at tage batteriet ud og se om mærkaten skulle være der. Ifølge Microsofts betingelser så skal den være der!

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 14-02-19 13:45

takker alle for hjælpen men jeg har nustillet den for så håber jeg at blive fri for den

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 15-02-19 08:37

hvor mange har se det som søren sten siger jeg har tre bærbare og der er ikke en hvor der står noget på

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-02-19 10:29

Jeg har nu set på 4 bærbare, de 3 er der et windows logo, ingen nøgle!
den 4. er en gammel Vista maskine, der er en label med nøgle.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-19 11:19

Zepto med XP uden nøgle
Zepto købt uden styresystem - kører med XP - Vista - win81 - win 10 - ubuntu (hver sin harddisk)
Hp med Vista nøgle ----------------- nu ubuntu mate styresystem.
Asus med Vista nøgle ...................................................................på vej til småt brændbart
Compaq med win 8 uden nøgle ...........nu win 10
Toshiba med win 8 uden nøgle ............nu med win 10

De gamle bærbare med win 95 og 98 og win 2000 uden nøgle - men de er smidt ud.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-02-19 11:40

En 14 år gammel hp stationær, med label.

En Medion, en Lenovo, en hp. Alle bærbar. Ingen af disse har synlig Windows id.
Ej heller på batterier, eller batteri hus.

Vil jeg finde id`en, skal jeg i instillinger > system > om.

Dette er jo ikke nem, hvis man ikke kan åbne Windows.

M.

Accepteret svar
Fra : dogvillestar

Modtaget 100 point
Dato : 16-02-19 06:34

De fleste nye PC'er leveres uden label med licenskoden!

Koden/licensen ligger siden Windows 8 i computerens firmware/BIOS.

Man kan derfor trygt nulstille, eller endda reinstallere med en 'ren' Windows installation, da Windows 'henter' licensen fra firmware/BIOS. Harddisken kan også frit skiftes til en anden/ny.
Men denne licens er 'bundet' til PC'ens bundkort, og hvis du udskifter dette, så er det en ny licens!

De fleste licenser er såkaldte OEM licenser, der kun kan bruges til den hardware den er installeret på ved købet! Typisk præ installeret Windows ved køb.

En såkaldt Retail licens kan 'genbruges' ved skift af bundkortet!

Microsoft om hardware ændringer, og gen/aktivering af Windows;

https://support.microsoft.com/da-dk/help/20530/windows-10-reactivating-after-hardware-change

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 16-02-19 06:38

Faktisk er det nemmeste at 'linke' sin licenskode til sin Microsoft konto.
(hvis man ikke allered har gjort det!)

https://answers.microsoft.com/da-dk/windows/forum/windows_10-windows_install/s%C3%A5dan-linker-du-din-windows-10-licens-til/f8e1d157-5343-4932-9cc7-e9fae54fa07d

Godkendelse af svar
Fra : kivi

Dato : 19-02-19 08:10

Tak for svaret dogvillestar.

Kommentar
Fra : dogvillestar