/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Magnetisk kalkspalter/vandrør
Fra : lgs
Vist : 393 gange
500 point
Dato : 10-02-19 20:31

Over tid er trykket i varmtvandshanerne faldet til et uacceptabelt niveau. Bolig: parcelhus med gl. oliefyr, hvor varmtvandsbeholderen pga tæring er taget ud af drift og det varme vand i stedet fås fra en væghængt Metro-vandvarmer - det varme vand ledes ind gennem oliefyrsenheden.
Jeg går stærkt ud fra, at forkalkning er årsagen til det manglende tryk.
Er magnetisk kalkspalter noget værd og hvis ja: vil den kun have forebyggende værdi eller vil den også have "helbredende" værdi, dvs vil den kunne opløse eksisterende kalkbelægning?
Er kalkspalteren værd at investere i og i så fald kan nogen anbefale en model frem for andre?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-02-19 23:21

Til 1: Nej. Årsagen er, at temperaturen på det varme vand i alle dele af DK ikke bør være over 56 grader C. Ved 58 grader begynder kalken at udfælde sig.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-02-19 23:23

Få en kvalificeret VVSer til at afsyre dit vandsystem og hold dig under grænsen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-02-19 09:48

Jeg har en magnetisk "kalkspalter" på vandindgangen som hjælper med til at kalken ikke sætter sig.
Dog skal perlatorer og bruserhoveder afkalkes en gang i mellem.
Den har siddet nu i ca. 20 år.
Jeg tror ikke på at den ville kunne opløse eksisterende kalk.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 11-02-19 23:39

https://www.bolius.dk/magneter-mod-kalk-i-vandroer-magnetiske-kalkspaltere-17249/

Virker en magnetisk kalkspalter?

Videnskabeligt er der generel enighed om, at et magnetfelt kan ændre væskers og opløsningers fysiske og kemiske egenskaber.

Man har med målinger kunnet konstatere, at magnetiske kalkspaltere giver et vist spændingsfelt i rørene. Men fjerner spændingsfeltet så kalken, eller rettere: ændrer spændingsfeltet kalkens egenskaber, så den ikke sætter sig uheldige steder, men blot bliver skyllet med ud i afløbet?

Inden for magnetisk vandbehandling har der været udført talrige forsøg blandt andet i England, men de giver ingen klare svar på, om magnetiske kalkspaltere kan fjerne kalk eller ej. De virker nogle gange, men andre gange under præcis samme forhold virker de ikke.

I 2 notater fra 14.11.1989 og 09.02.1990 skriver professor Asger Lindegaard-Andersen, Laboratoriet for Teknisk Fysik på Danmarks Tekniske Højskole, at det er muligt, at en magnetisk kalkspalter kan påvirke udskillelsen af kalk i hårdt vand, så kalkbelægninger kan forhindres, hvis vandet er tilpas jernholdigt.

Der synes altså ikke at være nogle klare videnskabelige beviser på, at magnetiske kalkspaltere rent faktisk virker.
Mvh BilstrupV

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 12-02-19 10:33

Citat
et er muligt, at en magnetisk kalkspalter kan påvirke udskillelsen af kalk i hårdt vand, så kalkbelægninger kan forhindres, hvis vandet er tilpas jernholdigt.

Vi har en del okker i vandet og der er messing fittings på hver side af den magnet-spalter.

Det er denne vi har siddende på vandtilgangen:
https://www.privatgrossisten.dk/shop/magneta-kalkspalter-3-6599p.html?gclid=EAIaIQobChMIuO7ht_C14AIViMqyCh0rJwOkEAAYASAAEgI2YvD_BwE

Det er blevet tilladt afkalkning af brugsvand med ionbyttermasse anlæg, men de skal vedligeholdes.

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 12-02-19 15:06

Tak for svarene Eyvind.
Problemet viste sig at være meget jordnært: sand/grus som må stamme fra opgravning og åbning til vandledning uden for min matrikel.

Kommentar
Fra : Eyvind