/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hegn
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 621 gange
200 point
Dato : 04-02-19 16:06

Som en del af indsatsen mod afrikansk svinepest, skal der opsættes 70 km. vildsvinehegn langs den dansk-tyske grænse.

Samtidigt må svinene reguleres hele året rundt efter denne bestemmelse:
§ 7. Vildsvin må reguleres hele året. Diegivende søer bør ikke skydes før grisene er skudt.
Stk. 2. Der må ved reguleringen anvendes kunstigt skjul, herunder skydetårne og skydestiger, jf. kapitel 1 i bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber, ligesom regulering kan ske hele døgnet. Reglerne i lovens § 28 om udfodring og beskydning på jorden i umiddelbar nærhed af foderplads og forbuddet mod anvendelse af kunstigt lys, spejle og andre indretninger til belysning af målet, jf. § 11, nr. 4, i bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber, finder ikke anvendelse ved regulering efter denne bestemmelse.

Er hegnet en god idé ?

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 05-02-19 13:26

Hej Tommy.

Hegnet er en dårlig ide - de eneste glade er firmaet, som har fået til opgave at opsætte dette, i øvrigt, gode hegn.

ØV4

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 05-02-19 13:38

Har lige hørt, at bb1 har været en del af panelet der har rådgivet ministeren, sammen med nogle embedsmænd, så resultatet er ikke overraskende.

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-02-19 14:26

Citat
Hegnet er en dårlig ide - de eneste glade er firmaet, som har fået til opgave at opsætte dette, i øvrigt, gode hegn.
Hej Øjenvidnet, det er rart at høre, at jeg ikke er den eneste som synes det er en meget dårlig idé med vildthegn. Hvis man Googler "afrikansk svinepest" viser det sig, at den største fare for at overføre smitte stammer fra de tobenede svin, som smider visse typer af madaffald i naturen - f.eks. på rastepladserne.

Citat
Har lige hørt, at bb1 har været en del af panelet der har rådgivet ministeren, sammen med nogle embedsmænd, så resultatet er ikke overraskende
Hvad hulan, er han stadig i live ?

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 200 point
Dato : 05-02-19 16:14
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-02-19 21:33

Danmark kom før Trump: Vi bygger hegn langs den tyske grænse for at beskytte os mod de vildsvin, ingen har set.
Svineavlerne er glade, men alle andre er sure på det hegn til 80 millioner kroner, som Danmark er gået i gang med at opføre langs grænsen til Tyskland.
https://theworldnews.net/dk-news/danmark-kom-for-trump-vi-bygger-hegn-langs-den-tyske-graense-for-at-beskytte-os-mod-de-vildsvin-ingen-har-set

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 06-02-19 13:52

Rigtig fine henvisninger den gode katekismus har fundet - meget informative !

M.h.t. bb1, er han stadig i live, men efter en del sygdom (jeg ved ikke hvad) er han blevet meget stille, også blandt venner og bekendte - vi savner ham sgu' en lille smule, den tåbe

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-02-19 15:57

Jo, gode links, Katekismus. Dog forstår jeg ikke, at Trump/USA skal blandes ind i et dansk vildsvinehegn ....

Citat
vi savner ham sgu' en lille smule, den tåbe
Han løb skrigende bort og kommer aldrig igen

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-02-19 18:03

Trump
Institutionelle anliggender: Tyske medier raser over dansk vildsvinehegn
Berlingske skriver, at den tyske avis, Süddeutsche Zeitung, i en artikel med overskriften “En grænse midt i EU” sammenligner det kommende danske vildsvinehegn langs den dansk-tyske grænse med USA’s Præsident, Donald Trump, og hans ambition om at bygge en mur mod Mexico. Vildsvinehegnet vækker også opsigt i Landdagen i Kiel. Afrikansk vildsvinepest er en “trussel mod dyr og svinemarkedet, som bør tages alvorligt. Men vi tvivler stærkt på meningen og nødvendigheden af et hegn mellem Danmark og Slesvig-Holsten. Den største risikofaktor er mennesker,” siger Slesvig-Holstens miljøminister Jan-Philipp Albrecht (De Grønne) til avisen Merkur.
Kilde: Berlingske, s. 10

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 06-02-19 19:00

Hvor man forstår tyskerne !!!

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-02-19 22:42

Jeg synes også at hegnet er lidt malplaceret, men at tysker-avisen ligefrem sammenligner hegnet med Trumps grænsemur er vel lidt ude af proportioner.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 07-02-19 07:47

Tyskerne har jo ikke haft de bedste erfaringer med mure til at adskille mennesker (og fæ), så sammenligningen med idioten Trumps mur er vel god nok eller ??

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-02-19 10:18

Citat
Tyskerne har jo ikke haft de bedste erfaringer med mure til at adskille mennesker (og fæ)
Ja det må man sige at tyskerne har. Tyskerne startede allerede i 30 'erne med at hegne mennesker ind.
Men, jeg kan med min bedste vilje ikke få øje på koblingen imellem tyskernes hegn og Trumps grænsemur, som hhv. skal holde mennesker inde/ude med det vildsvinehegn som bliver opført ved den dansk/tyske grænse.

Uden sammenligninger i øvrigt, vil jeg give dig ret i, at vildsvinehegnet, som skal holde dyr ude, ikke mennesker, er "overkill"

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-02-19 10:45
Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-02-19 11:17

Citat
Er det ikke et grænsehegn, som skal holde alle slags svin ude?
Ahaaa…. så er hegnet for lavt ? Burde det ikke være dobbelt så højt - altså 3 meter

Ajjj, det er naturligvis et vildsvinehegn. Alt andet ville jo ikke være politisk korrekt.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-02-19 11:54
Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-02-19 13:03

Citat
Hmm....
https://www.jv.dk/regionalt/DF-Graensehegn-skal-stoppe-andet-end-vildsvin/artikel/2596534
Nå for hulan, det har jeg slet ikke været bevidst om....Ups, tråden burde slet ikke ligge i kategorien "Jagt" men i "Politik"

Tak for linkene. Jeg venter lidt med at lukke tråden hvis der er andre som lige vil give sit besyv med

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-02-19 14:49

En af de bedre
Vildsvinene ved den dansk-tyske grænse er blevet spurgt, hvad de synes om hegnet:
Vi er meget oprørte, men kommer over det.

https://www.facebook.com/vildsvinehegnet/posts/241810069768159

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-02-19 15:13
Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-02-19 19:20

Tak for svaret katekismus.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 07-02-19 19:23

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-02-19 15:03

Bwahahahaha

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-02-19 23:09

Nøjj! Ny bevægelse i tråden. Dejligt.
Om hegnet??? Når de første kronhjorte har været på tur nordpå, er hegnet garanteret lagt ned og de firbenede svin har fri passage.
I år nedlagde undertegnede et par rådyr og en flot kronkalv, mens sønnen rendte af med 5 rådyr og en enorm hind.

Mvh.

Tonganeseren - som var tæt på at stille træskoene den 17 december - havde det ikke været for hustruen. Var jeg kradset af, havde hun arvet min pension og ville ikke have manglet noget.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-02-19 15:48

Citat
Tonganeseren - som var tæt på at stille træskoene den 17 december - havde det ikke været for hustruen. Var jeg kradset af, havde hun arvet min pension og ville ikke have manglet noget.
Nej dog, det lyder ikke godt. Hvad skete der..?

Citat
Nøjj! Ny bevægelse i tråden. Dejligt.
Ja, der sker ikke meget efterhånden
I disse tider får vi ellers tudet ørerne fulde af: "Planterne har følelser og kan føle smerte, - og guleroden, det stakkels kræ, vrider sig af smerte når man bider i den"
"Asparsen ligger som nervevrag i køleskabet og venter med skræk på den bliver smidt i en gryde med kogende vand"

Men i øvrigt er det alt sammen Trumps skyld, ja selv vildsvinehegnet er "nok" Trumps skyld......eller noget.....
OG ELLERS får den på alle kontakter med: "Det har været den varmeste dag i snart 14 dage og gletsjeren i Ilussisat (Grønland) er begyndt at smelte, det til trods, at gletsjeren har været under afsmeltning siden 1880

Alle føler sig efterhånden "kraaanket", som sjovnalisterne udtaler det i TV.

Såååe jow da, der burde være emner nok at tage af.

God bedring gamle jas.
Mvh. Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-02-19 18:00

Hej Kaptajn Tommy.

Nu spurgte du til mine dårligdomme - og her kommer et resume:

Klokken 17.10 den 17. december 2018 kom min kære hustru hjem og fandt mig liggende i sengen - bevidstløs og havde overpisset sengetøjet. Falck kom i løbet af fem minutter. Selv oplevede jeg ikke turen til Hillerød Sygehus og refererer til oplysninger fra hustruen.
En paramediciner var også med på turen, og han opdagede en del vissenrøde pletter på min brystkasse og skønnede, at jeg havde meningitis.
Jeg vågnede kort, da jeg blev vendt på maven, og hvor jeg hørte en mand med udenlandsk dialekt sige, nu skal du ligge helt stille, så er det hurtigt overstået - hvorefter han hamrede en kanyle ind i rygraden. Det refereres, at jeg udbrød: "For satan i helvede, hvor gør det ondt". Så var jeg bevidstløs igen.
Efter to dage oplyste min hustru, at rygmarvsprøven viste, at jeg alligevel ikke havde miningitis og at man ikke kunne finde ud af, hvad jeg fejlede.
Tre dage senere kom en kvindelig læge på stuegang. Her efterspurgte hun den ønskede influenzapodning - men det havde man glemt, hvorefter hun rasende forlangte det gjort - øjeblikkeligt.
På fjerdedagen kom tre enormt fede susuer stormende ind på stuen, smed rundt med mine ejendel og kørte mig, i rasende fart gennem en masse gange - hvorunder jeg efterlyste årsagen.
Efterfølgende blev jeg anbragt i et snavset lokal, som blev brugt til opmagasinering af møbler. De parkerede mig midt i lokalt og forsvandt uden at anvise toiletmuligheder eller hvordan jeg kunne tilkalde hjælp. Eneste kommentar var, at nu var jeg i isolering.
Hvad jeg ikke vidste var, at min hustru var blevet orienteret om, at jeg havde pådraget mig en led A-influenza af en særlig type, som havde angrebet mit mest fremtrædende organ - nemlig hjernen.
Nu havde jeg så ligget i hele tre dage på en åben stue med andre gamle stakler - og hvor jeg udgjorde en enorm smittefare.
Men hvad glemte lægerne så??? I mellemtiden havde jeg fået lungebetændelse - som først blev behandlet efter udskrivningen på femtedagen - af en praktiserende læge, som var temmelig bestyrtet over hospitalets manglende omtanke.
Udskrivningen var meget dramatisk, idet jeg selv forlangte at komme hjem.
Lægen orienterede mig, med gravalvorligt ansigt, at MR scanningen havde vist en "stor udposning" på lillehjernen, og at jeg nok havde epilepsi, idet jeg havde råbt ukvemsord efter de tre enormt fede "gratier", da de havde parkeret mig i isolation. .
Så blev jeg squ sur. Finken havde læst en gammel rapport fra 2010, da jeg blev udredt for diabetes. I den forbindelse oplyste jeg ( idiot ) at jeg havde oplevet "kramper" i underarmene. Derfor blev jeg også udredt for epilepsi - noget som kort efter blev afkræftet - og jeg har det hele skriftligt.
Jeg bad lægen skride, men undlod ikke at kritisere hende for ikke at have gennemlæst hele mit forløb i 2010.
Første hverdag ringede man fra Hillerød sygehus. Man ville gerne have mig tjekket på neurologisk center i Glostrup. Det ønskede jeg ikke og gik til egen læge, som gennemlæse journalerne fra Hillerød Sygehus.
Hun blev meget vred og bandede sygehuset langt ned i Helvede. For det første skulle jeg ikke have haft adgang til journalerne, idet de indeholdt meget fortrolig oplysninger om detaljerne i mit forløb. For det andet var hende kommentar, at mit forløb havde været præget af kaos og inkompetence.
Hun henviste mig til neurologisk center - Glostrup Sygehus.
For en uge siden ringede en overlæge til mig. Han oplyste, at der ikke var tale om en "Udposning" på lillehjernen - men i stedet en vene, som var lidt tykkere end de andre. Han garanterede mig, at jeg ikke ville dø af en sprængt vene, og at man ikke skønnede, at jeg skulle opereres.
Herre Gud. Jeg er stadig meget rasende over forløbet. Skal jeg, i fremtiden, henvises til sygehus, nægter jeg at blive henvist til Hillerød. Min læge sagde derudover, at hun havde mange horrible beretninger omkring patientbehandlingen på Hillerød Sygehus.
Denne influenza var slem - meget slem endda. Lungebetændelse blev behandlet med nogle klodser antibiotika - og så var den skid slået.

Efterfølgende har jeg haft ondt i ryggen, noget som lægen mener stammer fra injektionen, da en eller anden perle hamrede kanylen ind i ryggen på mig.

Derudover har jeg det såmænd godt, og det er min Hanne glad for.

Mvh.

Tonganeseren.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-02-19 23:40

Forts.
En ekspert har oplyst mig om, at man i 2018 kun havde tre tilfælde af den virus, jeg havde. Den var beslægtet med den virus, som man engang kaldte "Den spanske syge", en virus som slog masser af stakler ihjel. Det var sgu en meget eksotisk oplevelse.
Jeg har altså været meget, meget heldig.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-02-19 09:37

For helvede Tonga, det er din skyld jeg spruttede formiddagskaffen med den berømte ostemad ind over tastatur og pc-skærm.
Din sygdomsbeskrivelse var så humoristisk at jeg troede, det var forfattet til en sygehus scene i Monty Pytons flyvende cirkus.... Alvoren til trods, har du bevaret dit gode humør. Tak for det!
God bedring, hvis du stadig er syg.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-02-19 10:02

Har lige fundet en sesamkerne under min E-tast. Nu funker tastaturet igen.

Jeg har det fint nu. Skal ud med fuglefoderet.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-02-19 14:17

Ah hvaaaaaad.. Fodrer du fugle ?
Fugle har vist ingen problemer med at finde føden.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-02-19 15:50

Jeg har en hobby. Jeg studerer allikernes adfærd, og det gøres lettest, når man fodrer på forskellig vis. Det er spændende fugle.
Først ankommer en observatør, dernæst kommer hele flokken drønende. Det ser ud til, at alle individerne holder øje med observatøren, som sjældent er den samme fugl, og ved den mindste bevægelse på matriklen, stikker de af i samme sekund observatøren går på vingerne.
Blandt andet fodrer jeg med Fat Balls - det står der altså på kasserne, jeg køber. Halvdelen af flokken hakker løs på bollerne, mens de øvrige snupper de stumper, som falder til jorden. Smarte fugle.
Som dreng havde jeg en allikke. Den sad altid og ventede på bagerens skorsten, når jeg cyklede hjem fra skole. Den landede på min skulder, og så hyggede vi os det sidste stykke vej.
Hvad var denne ulyksalige klode uden fugle?
I vores have er der nærmest millioner af fugle af enhver slags.
Engang imellem sidder der en duehøg i vore blommetræ, men så snart skaderene får øje på den, indleder de koordinerede angreb på høgen, som desværre snuppede en af mine næsten tamme skovduer.
Jeg er altså skrupskør med fugle - indrømmet - og tænker ofte på min tamme gås, mens jeg var stor dreng.
I skrivende stud er haven som blæst, og nu ser jeg årsagen. Naboens enorme kat er kravlet ind i et af foderhusene. Jeg sender sgu hunden ud.

Mvh.

Tonganeseren.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-02-19 20:18

Nåååårh…..., det er til ornitologiske betragtninger

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-02-19 15:56

Der, hvor jeg vil hen med det dèr, at fodre fugle.

pkt. 1) Jeg synes ikke, der skal fodres fugle når vejret ikke er ekstremt. Det er en utidig indblanding i naturens orden. Naturen adskiller svage fugle fra de stærke. Desværre, når mennesker fodrer i misforstået godhed omkommer de svage fugle ikke, men blander deres dårlige gener med de stærke. Det betyder jo - desværre, at med tiden, bliver hele fuglebestanden noget skravl.

pkt 2) Rotter rotter og atter rotter. Hele Danmark er ved at blive invaderet af rotter.
Rotter kan ikke undgås når der fodres fugle.

pkt 3) Der har været tale om, (hvor langt lovgiverne er kommet, ved jeg ikke på nuværende) at det skal forbydes at fodre havens fugle - især i byzonerne, netop pga. af rotteplage.

Når jeg læser din beskrivelse kan jeg da godt se, at du har det sjovt og spændende med det.

Og ret beset, rager det jo heller ikke mig.

Mvh.
Tommy.
PS. Jeg fodrer ikke og er heller ikke plaget af rotter.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-02-19 21:37

He he. Jeg er enig.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-02-19 13:42

Noget helt andet....………..
Det jyske ulvedrab viser,- måske er samtlige ulve i DK hybrider. Ja, hvad så..? Ja, så må - eller skal samtlige "ulve"/hybrider jo nedskydes.

Og komisk nok, ulvejægeren går fra at være skurk til at være hædersmand
Ja, sådan kan tingene skifte. "Selv når alle eksperter er enige, kan det tænkes, at de tager fejl."

Mvh.
Tommy.
Nu med udfyldt vildtudbytteindberetningsskema for jagtåret 2018

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-02-19 16:13

Eksperter og akademikere er, efter min bedste opfattelse, ofte funktionelle analfabeter. Nogle kan deres kram, mens andre trives bedst med at promovere egne mere eller mindre troværdige tanker om alt, mellem Himmel og Jord, når de bevæger sig udenfor deres spidskompetenceområde.

Jeg mener stadig, at en ulve"farm" på Djursland udsatte de første ulve, og muligheden for hybrider er da ikke helt ude i skoven. Men derudover ved jeg ikke meget om problematikken. Er vel blevet lidt smådum med alderen.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-02-19 20:25

Citat
Er vel blevet lidt smådum med alderen
Nej, det er du ikke ! Du er i besiddelse af en god viden om jagt, natur og våben, som flere må misunde dig. - Og det mener jeg 100%

Mvh.
Tommy.

Holder 100% tv-fri aften. Gider fanden perkeme mig ikke at glo på Blackmann og co.