/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjerne sten (mange) der kommer op af jor
Fra : ara
Vist : 317 gange
100 point
Dato : 03-02-19 18:11

Hej.

Vi har haft en anlægsgartner til at fjerne en del søsten og små ral i vores have, hvor vi vil have sået græs.

Desværre kommer der stadig flere småsten op af jorden og der er ret mange hvis man graver ned i jorden.

Gartneren fortalte os at småsten IKKE vil komme op af jorden, men det gør de så alligevel.

Hvordan får vi dem nemmest væk?

Har fjernet det øverste lag for ca 3 måneder siden, men ser så idag at der er ligeså mange igen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-02-19 18:16

Gartneren burde have kørt er fræser igennem og dernæst en stenrive for at få stenene væk. Men mange gartnere tager den nemme måde og tromler stenene ned. Og det er korrekt, de kommer op igen. Brug en gartner der anvender en gammeldags stenrive, og trommel så bagefter. Til sidst græsfrø og gødning.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 03-02-19 18:40

Han har fortalt mig at han har kørt en fræser igennem.

Men kan jeg fjerne de sten der ligger i toppen og så så en ny plæne, eller vil det blive noget "lort" senere.

Vi kan ikke komme om i haven med en stennedlægger.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 03-02-19 19:00

Prøv at google stenrive. Der findes nogle der er som en stor fræser. Og netop skal du ikke banke stenene ned, de kommer bare op igen. Vores gartner bruger den gammeldags stenrive og "renser" med denne jorden for rødder og sten. Har brugt ham til at lave en del græsplæner. Og min gartners bliver meget flottere end de tju bang gartnere der snyder for at rive stenene samme. En stenrive kan lejes, eller find en gartner der har en.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 15-02-19 23:13

Og så er det sku da heldig de ikke kommer længere op som jordoverfladen, tænk hvis de fortsatte op ad - det ku´ da bli farlig. - undskyld det var en vits.

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 16-02-19 13:57

Tak for svaret 3773.