/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Skal harddisken ødelægges på kasseret pc
Fra : vagn2901
Vist : 286 gange
100 point
Dato : 01-02-19 15:43

Min ca 15 år gamle Medion computer er gået i sort. Bør den kasseres? Eller kan den repareres?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-02-19 15:52

Om harddisken skal ødelægges kommer fuldstændigt an på hvad du har på den. Jeg ville tage harddisken ud og enten sætte den i et eksternt HD kabinet eller bruge en HD-dockinstation eller en anden USB-ting til at slutte til SATA-stikket på harddisken. På den måde kan du dels kopiere dine ting ud og bruge div. værktøjer til helt at slette disken fuldstændigt. Det ER muligt at slette en disk så effektivt at selv ikke HD laboratorier som for eksempel Ibas ikke kan læse dem.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 01-02-19 17:12

det kan ikke betale sig at rep så gammel en pc

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-02-19 17:21

Citat
det kan ikke betale sig at rep så gammel en pc

Det er rigtigt forstået på den måde at man ikke skal sende den til en prof. reparatør, det er for dyrt. Men kender man en nørd som vil rode med den på hobbyplan, så er det straks noget andet.

Accepteret svar
Fra : abbaba

Modtaget 100 point
Dato : 02-02-19 12:34

Giv den en med hammeren, det er det hurtigste.

Det tager alt for lang tid at bruge programmer til det.

Men du kunne jo bruge disken på anden måde.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-02-19 12:53

Citat
Men du kunne jo bruge disken på anden måde.

Ja det kan jeg også anbefale. Nu ved jeg ikke hvor stor disken er og om det derfor kan betale sig. Men der findes mange udmærkede harddiskkabinetter som man kan sætte den ind i så man kan bruge den via en USB-port.

https://www.edbpriser.dk/computer/hardware/lagringskabinet/?formfaktor=3.5&understoettede_enheder=harddisk&graenseflade_for_lagerenhed=sata,sata+1.5gb_fdash_s,sata+3gb_fdash_s,sata+6gb_fdash_s,sata+6gb_fdash_s+_fdash_+sas+6gb_fdash_s,sata+6gb_fdash_s+_fdash_+sata+3gb_fdash_s,sata+6gb_fdash_s+_fdash_+msata&model=ekstern&produkttype=lagringspakning&sortering=popularitet&sort_retning=desc

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 02-02-19 14:59

Det er sikkert en IDE disk? hvis pc er 15 år gammel, uden hardware opgradering.
Samt disken er sikkert ikke særlig stor og har begrænset levetid tilbage.

Du kan være heldig på DBA eller andre steder, at finde et IDE HD kabinet til små priser.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-02-19 15:25

Citat
Det er sikkert en IDE disk? hvis pc er 15 år gammel, uden hardware opgradering.

Du har muligvis ret. Min 10 år gamle PC er dog født med sata, og jeg mindes også at have installeret bundkort med SATA flere år før da. Linket nedenfor er til hvor man kan købe nye harddiskkabinetter både til ATA (IDE) alene og universelle kabinetter som både kan tage ATA og SATA.

https://www.edbpriser.dk/computer/hardware/lagringskabinet/?formfaktor=3.5&understoettede_enheder=harddisk&host_bus=usb,usb+2.0,usb+3.0,usb+3.1,usb+3.1+(gen+1),usb+3.1+(gen+2),usb-c&graenseflade_for_lagerenhed=ata,ata+_fdash_+sata,ata+_fdash_+sata+1.5gb_fdash_s,ata+_fdash_+sata+3gb_fdash_s,ata+_fdash_+sata+6gb_fdash_s,ata-133+_fdash_+sata+3gb_fdash_s,ata-133+_fdash_+sata+6gb_fdash_s&model=ekstern&produkttype=lagringspakning&sortering=popularitet&sort_retning=desc

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-02-19 20:59

Hvis du har følsomme oplysninger på den gamle harddisk og den skal smides ud -
Så formater den med et partitions værktøj og bagefter giv den en med en forhammer på et hårdt underlag.

Godkendelse af svar
Fra : vagn2901

Dato : 18-02-19 16:30

Tak for svaret abbaba.