/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
win XP
Fra : keniel
Vist : 229 gange
10 point
Dato : 30-01-19 14:10

Jeg har en ældre PC, hvor jeg har sat en ny HD i, da den gamle gik ned. Da jeg ville installere win XP, som jeg købte for mange år siden, får jeg besked om, at det ikke kan lade sig gøre. Hvordan får jeg det installeret, da jeg har flere gamle spil som ikke kan køre på win10.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 30-01-19 14:25

Du søger på Google og finder f.eks.

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1017904

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 30-01-19 15:44

Hvor stor er den disk som du har sat i? Du skal ikke regne med at din ældre PC kan håndtere diske som er større end 2TB. Hvis disken er større end dette så prøv at finde en som er max 2TB og prøv med denne.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 31-01-19 07:08

Sandsynligvis pga. en for stor disk = over 2TB.

Eller at dit installations medie er beskadiget.

Mere info vil nok hjælpe

F.eks hvilken PC, hardware mm. du har i maskinen!

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 31-01-19 09:55

I gamle dage skulle en disk sættes som Master eller Slave, ved ikke om det gælder PT.
Opsætningen kan ske på selve disken og i Bios-
https://www.google.com/search?q=harddisk+slave&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjJ8IOT0pfgAhULzqQKHURQDzcQ_AUIDigB&biw=1075&bih=558

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 31-01-19 12:02

Du har ikke også sat mere RAM i? Windows XP kan max køre med 2 GB RAM. Den starter slet ikke op hvis der er mere i maskinen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-01-19 15:27

Din harddisk kan være leveret med en moderne bootsector af en art , som xp ikke vil kendes ved.

du skal så bote fra en cd som indeholder softvare som fuldstændig kan slette en harddisk på det elementære niveau. det behøver ikke at være fuldstændigt, bare du får overskreven oplysningerne om bootsecttoren.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-01-19 17:02

Citat
Windows XP kan max køre med 2 GB RAM. Den starter slet ikke op hvis der er mere i maskinen.

Det er så ikke rigtigt, maks er 4GB, jeg har 2 XPer med 4GB, de kan godt nok ikke bruge mere end de ca 3,5GB og de virker fint

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-01-19 22:13

Du kan gratis hente dette værktøl og og så brænde den som iso fil på en CD
https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Spørg når du har hentet den.

Hent evt. også dette brænderprogram som er godt til formålet (også gratis)
https://cdburnerxp.se
Dette program installeres bare på computeren.