/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Negativ rente
Fra : sdam
Vist : 397 gange
200 point
Dato : 18-01-19 12:50

Indsæt din tekst herVi har en fondskonto, hvor der skal stå 40.000 kr. og det beløb skal kan ses i årsregnskabet. Her den 28. dec. blev der trukket 29,59 kr. Hvordan får man det bogført således, at årsopgørelsen fra pengeinstituttet, kommer til at stemme overens med årsregnskabet?
Samme kunststykke gælder selvfølgelig også for andre kontoer.....

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 210 point
Dato : 18-01-19 13:10

Når de blev trukket, er det jo en udgift, så de skal debiteres kontoen for renter, og det samme gælder andre konti.

Og så modsat på fondskonto, men når der nu mangler et beløb på denne - svarende til renten, må du jo overføre et tilsvarende beløb fra en af dine likvide konti til, men det kan du jo først gøre i nyt regnskabsår.

Godkendelse af svar
Fra : sdam

Dato : 11-02-19 10:10

Tak for svaret Bille1948.