/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hvor formateres PC? Eller kan jeg selv?
Fra : cristian2
Vist : 311 gange
50 point
Dato : 10-01-19 18:26

Jeg har arvet min fars pc, som er ekstrem langsom, så jeg overvejer at formatere den.
Hvor får man det gjort i København (gerne Vesterbro), uden at det koster det samme som at købe en ny. Den skal ikke bruges til andet end som skrivemaskine og afsending af mails.

Da min far ikke lever længere, ved jeg ikke om jeg kan få genskabt Win10 - men det går jeg ud fra at dem der hjælper mig, kan finde ud af???

Jeg går ud fra at Win10 var installeret på den da den blev købt. (Jeg tænker på ... kan jeg i virkeligheden selv formatere den og geninstallere Win10, uden at skulle købe Win10 igen?)

Data:
Ram 4 GB
Processor: 2,16
Citat
Indsæt dit citat her
+ 2,16
64 bit
Win10

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 10-01-19 18:40

Hvis du formaterer, er windows væk, med mindre der ligger er recovery partition på disken. Find ud af det, inden du formaterer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-01-19 19:40

Start computer
højreklik på start vinduet og vælg diskhåndtering.
Der vil være nogle partitioner ( det er firkanterne ud for DISK 0) måske 5 stk
En af dem er sikkert større end de andre og hedder (C:)
C: indeholder styresystemet Windows 10
Windows 10 kan geninstallere sig selv så den bliver som ny.

Da den ikke er gået i "udu" kan du sætte den til geninstallation på flere måder.

Hvad hedder din fars computer mærke og model.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 10-01-19 21:56

Citat
Hvad hedder din fars computer mærke og model.

Acer (ES1-711 - C6K6)
Aspire E17

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 10-01-19 22:06

Citat
Da den ikke er gået i "udu" kan du sætte den til geninstallation på flere måder.

Ja, du har ret. Der er 4:

Disk 0:
C:
Push button reset:
Recovery:

Så er det bare hvordan jeg griber det an - om der er et sted på nettet med step-by-step vejleding?

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 11-01-19 06:14

Hvis det er Windows 10, så er det rimelig nemt at 'Nulstille' den = Fjerne ALT, og får en ny frisk Windows!
Det er bestemt noget du selv kan klare, og ikke behøver at betale dyrt for at få gjort

Start PC'en, gå til Indstillinger --> Opdatering og sikkerhed --> Genoprettelse

Vælg Nulstil denne PC/Kom i gang
Vælg Fjern alt (eller vælg Gem mine filer, hvis du vil gemme disse!)

Følg vejledningen, og efter kort tid har du en frisk (og hurtig) Windows igen.

Du skal så selv (gen) installere de programmer du bruger.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-01-19 10:06

Start computer
Klik på start ikonet og vælg instillinger (det lille tandhjul)
Klik på genoprettelse
Under genoperttelse står der nulstil denne pc
Klik på "Kom i gang"
Der er så 2 valg:
"Gem mine filer" som jo er alt det du vil fjerne.
"Fjern alt" så bliver det til en helt ren PC
Og så vælge alle drev
.............følg anvisningerne

Den vil nok bruge meget lang tid til installation og efterfølgende opdatering,
og bør derfor være tilsluttet 230 v stikket.
Den har brug for internet forbindelse til denne process.
Evt vil en kabel forbindelse til routeren spare noget tid.

Acer (ES1-711 - C6K6) Aspire E17
Her findes drivere til computeren:
https://www.acer.com/ac/da/DK/content/support-product/5573?b=1

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 11-01-19 11:17

Labteck reklamere , at hjælpe dem der har behov.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 11-01-19 11:26

Alletiders!
Så må jeg bare i gang.
Jeg har lige et par spørgsmål:

Vil det sige at Win10 forbliver i pc'en eller bliver det også slettet og genindstalleret? For jeg har hørt, at meget "snavs" også har det med at infiltrere Windows-filerne?

Citat
Her findes drivere til computeren: ...

Skal jeg bruge driverne under alle omstændigheder, eller kun hvis der sker noget uventet?

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 11-01-19 11:40

Citat
Vil det sige at Win10 forbliver i pc'en eller bliver det også slettet og genindstalleret? For jeg har hørt, at meget "snavs" også har det med at infiltrere Windows-filerne?

Filerne kommer fra en systemafbildning på PC'en, og skulle derfor ikke indeholde 'snavs'!

For at være sikker, så kører Windows Defender altid en tur efter hver nulstilling og geninstallation!
Windows Defender er Windows 'indbyggede' anti-virus program!
Bruger ikke selv andet

Accepteret svar
Fra : dogvillestar

Modtaget 50 point
Dato : 11-01-19 11:43

Hov, glemte lige

Citat
Skal jeg bruge driverne under alle omstændigheder, eller kun hvis der sker noget uventet?

Alle drivere burde installeres korrekt, da PC'en allerede kører Windows 10.

Ellers check det i Kontrolpanel --> Enhedshåndtering
(Win tast + r - skriv control panel)

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 14-01-19 13:17

Fantastisk!
Det virker dæleme - selv med mig en ægte IT-degn i ved tastaturet.
Du har lige sparet mig for at investere i en ny PC, Dogvillestar!!!
1000 tak!

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 15-01-19 05:11

Taaak - Vidste at du kunne

Det er en af de funktioner i Windows 10, som de har gjort meget meget bedre for brugeren igennem årene.

HUSK - At hvis den begynder at blive sløv og langsom, så kør lige en tur med Ccleaner!