/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Genopretttelse
Fra : Troldepige
Vist : 322 gange
300 point
Dato : 07-01-19 22:06

Jeg har fået ny pc, og har altid lært, at man bør lave en systemreparationsdisk (mon ikke det er sådan det hedder).

Jeg havde så forestillet mig, at jeg kunne lave det på et usb-stik.

Altså så jeg har et usb-stik med en kopi af styresystemet, som kan bruges til genoprettelse hvis det går helt galt.

I nederste højre hjørne kan jeg vælge "alle indstillinger" > "opdatering og sikkerhed" > >"sikkerhedskopiering" > "gå til sikkerhedskopiering og gendannelse". Og her kan jeg vælge "Opret en systemafbildning" eller "opret en systemreparationsdisk".

Hvis jeg vælger "opret en systemreparationsdisk", så bliver jeg bedt om, at sætte en tom disk i drevet "D". D.v.s. at jeg, som jeg forstår det, ikke kan lave det på et usb-stik.

Hvad gør jeg så?

Hvordan laver jeg en genoprettelse på usb?

Og hvor kan jeg finde ud af hvor meget plads der skal bruges?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 08-01-19 00:16

Jeg tror at du har ret. Men den funktion som du henviser til er en som ligger i Windows. De fleste nye PC'ere har en funktion hvor man kan starte op på en skjult partition på disken hvor man kan få C-drevet formateret og alt geninstalleret så det hele er som da man købte den. Ofte kan man aktivere denne funktion med F11-taste under første del af opstart medens BIOS-skærmen stadig er fremme.

Nogle fabrikater giver mulighed for at lægge hele indholdet af denne skjulte partition ned på et antal CD'ere/DVD'ere ved hjælp af et program som de har installeret i Windows. Om denne giver dig mulighed for at lægge det hele ned på USB ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 08-01-19 08:57

Den usb, du har.... Hvordsn har du lavet den?
Du kan hente Windows 10 og vælge at få den på usb her:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10ISO
Så er der det med licensen. Jeg mener, at det skulle gå automatisk, når du logger ind på din Microsoft konto.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-01-19 09:21

Citat
Den usb, du har.... Hvordsn har du lavet den?

Jeg har ikke lavet den endnu. Mit problem er jo netop, at jeg ikke ved hvordan.

Citat
Du kan hente Windows 10 og vælge at få den på usb her:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10ISO

Jeg har kigget på den side tidligere, men blev i tvivl, om det var det rigtige.

Hvilken af mulighederne skal jeg bruge?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 08-01-19 11:31

Citat
Du kan hente Windows 10 og vælge at få den på usb her:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10ISO

Det man får her er en standard Windows uden de særlige drivere som høre til maskinen og uden den software som producenten af maskinen levere med. Det er alt sammen noget som man så skal ind på producentens hjemmeside og hente og installere manuelt.

Prøv når du tænder maskinen næste gang om der ikke står noget med F11 nederst på skærmen på det, eller et at de allerførste skærmbilleder som kommer frem.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-01-19 11:52

Citat
Prøv når du tænder maskinen næste gang om der ikke står noget med F11 nederst på skærmen på det, eller et at de allerførste skærmbilleder som kommer frem.

Det gør der ikke.

For at undgå evt. misforståelser vil jeg lige påpege, at jeg har ingen problemer med pc'en nu, den virker helt som den skal.
Det er udelukkende for at være på forkant ved evt. problemer i fremtiden.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-01-19 16:41

Jeg har været inde i Windows system > kontrolpanel > System og sikkerhed > Sikkerhedskopiering og gendannelse.
Her er der 2 muligheder: "Opret en systemafbildning" og "Opret en systemreparationsdisk".

Her kan jeg være lidt i tvivl om hvad det er jeg skal.

Men hvis jeg vælger "Opret en systemreparationsdisk" er der kun én mulighed, nemlig at lave den på cd'er i drev (D:).

Hvis jeg vælger "Opret en systemafbildning" og vælger at vil gøre det på en harddisk (usb-stik), så får jeg at vide, at "Drevet er ikke en gyldig placering til sikkerhedskopiering".

Hvad er det for en af de 2 muligheder jeg skal bruge, så jeg kan gendanne/reparere eller hvad pokker det nu hedder, hvis min pc går helt ned, og jeg vil starte den op igen som da den var ny?

Kan det slet ikke lade sig gøre, at gøre det på et usb-stik?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-01-19 16:43

Citat
Kan det slet ikke lade sig gøre, at gøre det på et usb-stik?

Hvis ikke, er der så forsk. slags cd-skiver jeg kan forvirres af, og hvilke skal det i så fald være?
Og hvor mange/hvor meget plads skal der bruges?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-01-19 17:11

Citat
Hvis ikke, er der så forsk. slags cd-skiver jeg kan forvirres af, og hvilke skal det i så fald være?
Og hvor mange/hvor meget plads skal der bruges?

Selvom at der står CD så vil jeg stærkt anbefale dig at bruge DVD. Jeg er ikke helt klar over hvor mange skiver det vil fylde, men gætter på 1, 2 højst tre skiver. Jeg husker ikke helt hvor meget min Windows 7 fyldte, men det var adskillige CD'ere. Men her var det producenten HP's eget værktøj jeg brugte.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-01-19 17:13

Citat
Selvom at der står CD så vil jeg stærkt anbefale dig at bruge DVD. Jeg er ikke helt klar over hvor mange skiver det vil fylde, men gætter på 1, 2 højst tre skiver. Jeg husker ikke helt hvor meget min Windows 7 fyldte, men det var adskillige CD'ere. Men her var det producenten HP's eget værktøj jeg brugte.

Mange tak, så får jeg da ikke lavet den fejl.