/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
varmt og koldt vand skifter hurtigt
Fra : nosunshine5
Vist : 417 gange
100 point
Dato : 05-01-19 19:15

Jeg bor i en gammel bygning. Det betyder at vandhanen i brusenichen er to haner. Det er en udfordring, da vandet kan skifte fra koldt til varmt ret hurtigt. Og omvendt.
Når jeg har lukket op og fundet den temperatur jeg gerne vil have....

Vil et blandingsbatteri være bedre til at holde en valgt vandtemperatur, når varmt og koldt vand veksler på den måde?

Så jeg ikke uventet underholder naboen med det meget høje C når det bliver koldt.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 05-01-19 19:42

Temperaturen kan jo ændre sig hele tiden, hvis eg der trækkes ud i toilettet, vaskemaskine osv.

Du kan købe blandingsbatteri som har indbygget termostat, det hjælper gevalding på at styre/holde en konstant temperatur.
Vil helt sikkert hjælpe med et blandingsbatteri.
Ingen bøvl med at åbne lidt for den ene, og lidt for den anden, ønskede temperaturen stilles bare

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 05-01-19 20:09

Thulin

Ja der er flere på linjen.

Så det er nok det der sker. Men det jeg tænkte over var om det var spild af penge og tid og sætte et blandningsbatteri på. Hvis det ikke kan følge med at vandet skifter temperatur. Det går hurtigt fra koldt til varmt og omvendt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-01-19 20:40

Et termostatbatteri reagerer hurtigt. Kan købes til priser fra fire hundrede og opefter. Vigtigt er afstanden mellem studserne og om den varme studs er til venstre eller højre. Min overtro er, af der ikke er sammenhæng mellem pris og kvalitet.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 05-01-19 20:55

Har et forholdvist dyrt (2.500kr) HG. Hvis der i sammen badeværelse (samme streng) trækkes ud på toilet, eller bruges koldt vand ved håndvasken, kan man godt mærke at temperaturen ændre sig 2-3 grader. ikke noget der betyder man justerer på noget eller skal springe ud af bruseren.

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 100 point
Dato : 06-01-19 09:58

Vil et blandingsbatteri være bedre til at holde en valgt vandtemperatur, når varmt og koldt vand veksler på den måde?

Ubetinget ja !!! Køb et Damixa TMC batteri (i øvrigt tidligere Danfoss) til bruser og du har et "nyt" badeværelse. Prisen ligger mellem ca. 450 kr til 800 kr. - husk at få excentriske forskruninger med til omkring 90 kr.

Tal med en vvs-kyndig om montage. Det er hurtigt at overse og du kan bade allerede i aften, hvis du skynder dig !!!

God fornøjelse.

ØV4

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-01-19 10:45

Der er grænser for hvor hurtigt et termostat-blandingsbatteri kan virke, og hvor nøjagtigt afgangstemperaturen kan blive ved variation i tilgangstemperaturen. Men ved en installatin swom ellers er i orden, kan variationen være til at leve med, og meget bedre end den blanding med separate haner, som du har nu.

Et problem kan være stærk tilkalkning i varmtvansbeholder eller i varmtvandsrørerene.
Jeg har op levet en installation i et kun 10 år gammelt hus hvor varmtvandsrøret var næsten helt lukket af kalk. Problemet skyldes for høj temperatur i beholderen. Når der så tappes varmt vand falder ttykket ved hanerne alt for meget.

Prøv at åbne lidt for kun det varme vand i bruseren. Luk så behersket op for en anden varmtvandshane i huset, f.eks i køkken. Så må vandstrømmen i brusenren ikke ændre sig ret meget. Hvis den gør det skal du have fundet fejlen, som formentlig er tilkalkning i rør eller beholder.

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 06-01-19 17:45

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Jeg vil skrive blandingsbatteriet ned og tale med ejendomskontoret.... :)

Jeg vil under alle omstændigheder have ejendommens VVS til at lave ændringer.

Det er rør der er trukket for 25 - 30 år siden. Så jeg har ikke nogen fornemmelse af hvor god stand de er i. Så jeg skal ikke være "gør det selv" og ende med en lidt for høj regning for at de skal fikse de rør der-

Jeg tør ikke engang åbne og lukke for balofix på vandhanerne for at tjekke om de fungere endnu. Da jeg ikke ved om de kan gå i stykker. Det må ejendoms-inspektøren selv slåsse med. LOL Han er VVS-mester og er dækket forsikringsmæsigt. Jeg har set en regning gå op i flere nuller pga gør det selv. :O

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 07-01-19 06:57

Mange tak for point.

Der er mange fabrikater af god kvalitet, men dette Damixa batteri er så gennemprøvet, at det kan holde i mange år ! Jeg husker ikke hvornår Danfoss solgte til Damixa, som for øvrigt var et amerikansk firma, men vi er nok tilbage i slut 70'erne/start af 80'erne.

I øvrigt er det fornuftigt at overlade problemet til administrator - så har de også ansvaret for at "skidtet" fungerer.

ØV4