/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
Beholde mailadr. -skifte outlook ud/spam
Fra : ingelein
Vist : 364 gange
100 point
Dato : 30-12-18 11:37

Hej, jeg ved ikke præcis hvornår og hvorfor det gennem et par måneder har væltet ind med op til 10 spam mails hver dag, fra forskellige afsendere, dig flest fra FedEx, som optræder med hundredvis af forskellige fornavne i starten af mailoverskriften. Det kan jeg ikke stoppe ved at blokere.
Jeg ved heller ikke om det hidrører fra Yousee opdatering af deres maol system.
Nu tænker jeg på at skifte microsoft Outlook mailprogram ud med et andet, så jeg kan beholde .mail.dk adressen. Men det er vel stadigvæk Yousee, som slipper spam igennem?
Godt nytår iøvrigt til alle.
Ingelein
.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 30-12-18 13:35

Jeg har i mange år brugt programmet Incredimail fra http://www.incredimail.com . Denne har en masse faciliteter som ikke interesserer mig, men een ting bruger jeg dagligt. Baseret på enten afsenderens mailadresse, indholdet i "Subject", eller andre steder kan den flytte mailen i forskellige mapper, eller slette den automatisk. Jeg bruger det selv til at for eksempel regninger nyheder og (ønskede) tilbud kommer i hver deres mappe. Og man behøver ikke at specificere en komplet mailadresse, i dit tilfælde ville jeg blot skrive "@fedex.com". Programmet er ikke gratis, men der findes en demoversion, og priserne kan du se her: http://www.incredimail.com/en/products .

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 30-12-18 16:54

Har samme problem, følger lige med

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 30-12-18 17:36

Har lige siddet og leget lidt med Outlook.
Hvis du går ind i:

Handlinger>Uønskede e-mail>Indstillinger for uønskede e-mail>Afsendere af uønskede e-mail

Marker den afsender du ønsker at blokere domænet for og tryk rediger.
Fjern alt foran @ og tryk ok så skulle den ged være barberet.
Om det virker ved jeg ikke, men det er da værd at prøve.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 30-12-18 17:45
Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-12-18 23:48

Microsoft har brugt navnet outlook til så meget forskelligt de senere år.
så en anvisning på hvad man kan gøre ved spamfiltrering i en outlook udgave behøver ikke at have noget at gøre med en anden.
Der er himmelvid forskel på den outlook som koster et par tusinde kroner, som en del af office pakken, og så den outlook som er med i windows 10 uden ekstra betaling.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-12-18 23:55

Skidderikkerne som sender den slags mail har høstet din adresse på en eller anden måde.
Det behøver ikke engang at være dig selv, som har været uforsigtig.
Du kan have sendt en mail engang, til en eller anden, som har gemt den på sin maskine, som senere er blevet hakket. Mere skal der ikke til.
Et godt spamfilter er i praksis den eneste hjælp.

Det hjælper ikke at skifte internetudbyder, hvis man beholder samme adresse.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 31-12-18 00:04

Citat
Du kan have sendt en mail engang, til en eller anden, som har gemt den på sin maskine, som senere er blevet hakket. Mere skal der ikke til.

Det er så sandt som det er sagt. Og det behøver ikke engang at være en hacker som sådan. Det kan sagtens være en virus som finder to gemte mailadresse på maskinen, og sender en mail til den ene adresse og med den anden mailadresse som falsk afsender. Dette er noget jeg selv har set for allerede mange år siden.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-01-19 12:42

Tak for alle svar. Det ser med andre ord håbløst ud . Jeg har Outlook via office pakken. Jeg kan forstå at det eneste der vil være effektivt er at slette den nuværende mailadresse.
Jeg har en alternativ mailadresse via one.com, som videresender til min famøse spambefængte adr. Herfra kan jeg ikke spore nogen spammails, det betyder at one.com filtrerer spam fra ...... eller ?
Hvis jeg sletter min mail adr. Som får spam., må jeg vel informere diverse officielle instanser om ny mail adr. Dvs. SKAT, BORGER.DK, BANK, SUNDHEDSVÆSEN, LÆGEHUS, FORSIKRINGSSELSKABER. og selvfølgelig mine private forbindelser.
Er der en anden mulighed?
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-01-19 15:37

Kig lige på mit første indlæg og indlægget fra Katekismus igen. Jeg får også en del spam i perioder som blot bliver sorteret fra og "ryger til side".

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-19 18:57

En g-mail kan tilgås via www.google.dk > log ind med mailadressen og password.
En g-mail kan tilgås via Thunderbird ( hentes her https://www.thunderbird.net/da/ ) og er på dansk.
Hvor meget der kan styres i Thunderbird ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-01-19 09:27

Hej og tak for alle svar. Jeg har ikke været ved min pc i længere tid, har brugt min Ipad og vil i dag installere den app, der henvises til af katekismus og Soren-Steen-Nielsen.
Efter at jeg har ændret pånogle indstillinger i Outlook, er der nogle spam mails, som ryger i en mappe "uønsket mail", men slet ikke alle, fra f. Eks. Feedex.
Desværre er der endnu ingen, der har svarer på mit spørgsmål vedr. Total ændring af emailadressen og oplysninger til andre om ændringen. Jeg går ud fra at jeg skal ndog ændre min profil disse steder?
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-01-19 11:30

Hej.... kan man i det hele taget blive fri for a videregive sin mailadresse? Vi anvender den jo til alle offentlige systemer, forsikringer, bank, lægehuset, indkøb på nettet..... ja der er ingen steder vi kan blive fri for at benytte vores mailadresser.
Når jeg så læser om hackningen i Tyskland, er der vel næppe noget at gøre for os almindelige netbrugere? Også Kandu kan vel blive hacket. I øjeblikket er FedEx mailene efterfulgt af mails fra banker, viagra og lignende.
Jeg MÅ gøre noget!
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-01-19 13:41

Har du dit eget domæne? D.v.s. at du selv bestemmer hvad der skal stå til venstre for '@'? så har jeg lige fundet ud af hvorfor jeg ikke selv er lige så plaget som du åbenbart er (der kommer dog lidt engang imellem). Min webudbyder, Azero, scanner alle mails for både virus og spam inden de bliver sendt videre. De allerværste slettes straks. De knap så slemme spammails og dem der kan være tvivl om kan efter eget valg videresendes med en advarsel i form af en tilføjelse i subject (jeg har faktisk fået reelle mails med en sådan tilføjelse).

Jeg er bange for at du ikke slipper for disse spammails uden enten at installere software som fanger dem eller flytte din mail til en udbyder som selv har sådant software installeret.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-01-19 15:18

Hej og tak for svaret. Ved at gå ind på YouSee hjemmesiden, er jeg slet ikke den eneste, der har problemet og det ER et problem for Yousee. Det har stået på i 2 måneder nu - og jeg ved ærlig talt ikke om de i det hele taget har kompetente IT folk der kan klare alle de problemer, der er væltet ud fra Yousee. Du spørger om jeg selv kan bestemme, hvad der skal stå efter @ og om jeg har mit eget domæne. Det har jeg hos one.com. Men her kan jeg sikkert ikke vælge @mail.dk. Er det ikke forbeholdt TDC kunderne? Ellers kan jeg da prøve det. Det kommer jeg desværre til at få hjælp til.
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-01-19 16:20

Ok. Du bruger åbenbart eet domæne til din hjemmeside og et af TDC's domæner til dine mails. Jeg bruger udelukkende mit eget domæne til det hele.

Jeg kunne forestille mig at nogle lyssky personer har fået øje på domænet mail.dk og begyndt at bombadere den med spam med alle mulige tilfældige navne til venstre for '@' og med alle mulige tilfældige navne. Og der er helt sikkert rigeligt med mailadresser på det domæne. Og de bliver sikkert ved et stykke tid endnu. Og det er helt sikkert også noget som kan sætte grå hår i hovedet på selv de dygtigste IT-medarbejdere.

Jeg vil anbefale dig at begynde at bruge de email-muligheder som du har hos one.com og får alle som du får (reelle) emails fra til at bruge dine mailadresse hos one.com. Det giver dig også den frihed at du frit vil kunne skifte internet udbyder uden de store problemer. Jeg var selv glad for at jeg forlængst havde gjort dette da jeg ville skifte fra TDC til Fibia. Jeg har aldrig brugt e-mail mulighederne hos hverken TDC eller Fibia. Det er lidt af en opgave, men du skal kun gøre det een gang.

One.com scanner også alle mails for virus og spam.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-01-19 16:32

Spørgsmål til dem, der har forstand på de ting- jeg har desværre ikke.
1. Jeg antager at det er udbyderen af min internettjeneste Yousee, der modtager mails til mig på deres server og videresender til mig.
2. Derfor er det så også min udbyder, der må kunne sortere spam mails fra, i hvert tilfælde må de lade mig definere, hvad der er spam eller mails som er uønskede.
3. Hvis jeg installerer en "spamfighter" gratis eller betalt, kommer den til indsats på min pc.
4. Jeg går ud fra, at jeg skal installere spamfighteren på både Ipad og Imac Pc. På Imac kører jeg med Windows 7.
5. Jeg bruger Microsoft Office Outlook - helt fra 2003 Office pakken. Den opdateres ikke længere, så den "beriger" mig muligvis med spam mails.
Er der nogen, der er så rare at svare? Det vil jeg blive glad for.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-01-19 16:39

@Soren_Steen_Nielsen
Jeg har en mailadresse hos one.com, som videresender til den "famøse" spambærende mailadresse. Så det er jo i grunden ikke nogen hjælp, men jeg har ikke kunnet finde ud af, om de mails der videresendes fra one.com er renset fór spam.
Jeg ved heller ikke om der er en mulighed for at undersøge, hvilke mails der videresendes fra min one.com mailadresse.
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-01-19 17:05

1. Så længe der er tale om de mails som du får på den eller de mailadresser som ender på @mail.dk så er det korrekt. Har du mails hos one.com, så er det one.com som modtager og videresende dine mails.

2. Det kommer an på hvad de tilbyder af sevices. Visse kendte personer har igennem tiden fået tilsendt hundelorte med posten, det har postvæsnet/postselskaberne heller ikke haft pligt til at sortere fra. Jeg mener at de fleste udbydere scanner for virus og spam, men de der sender den slags er efterhånden ret dygtige. Min egen webudbyder tilbyder at man selv kan specificere at en mail skal slettes hvis afsenderen har en bestemt adresse, der står viagra i subject, eller andre ting.

3. Jeg bruger ikke selv Spamfighter, men jeg går ud fra at den fungere nogenlunde som antivirus.

4. Det kan du roligt gå ud fra. Derfor er jeg også tilhænger af at scanningen sker på serveren.

5. Nej og atter nej. Spammails kommer udefra. Hvis du har en fornuftig antivirus og firewall så burde dette program ikke være noget problem.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-01-19 17:12

Det er meget længe siden at jeg har brugt Outlook. Men er der ikke en mulighed for at se hvilken mailadresse de pågældene mails er blevet sendt til?

Ellers så prøv at slå videresendelsen fra. De reklamere med både Webmail og 24/7 support.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 14-02-19 09:57

Tak for svaret katekismus.
Jeg har i dag installeret denn nævnte SPAM fighter - spændt på resultatet. Men har dog stadigvæk fornemmelse af at det er den server = Yousee serveren, der bør "fighte".

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-02-19 16:07

@katekismus
Jeg har installeret den Spamfighter du sendte et link til. Nu starter programmet hver gang jeg lukker Outlook op og så tager det 100 år inden den analyserer osv. Så var det nemmere at slette spam mails. Er det rigtigt at programmet starter med at analysere osv . hver gang man åbner outlook?
Ingelein