/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
udtales det sammentræf El. samtræf
Fra : sigerdetikke
Vist : 463 gange
20 point
Dato : 26-12-18 21:48

Hej,

Sidder lige i en diskussion om hvordan ordet sammentræf udtales.

Håber derfor nogen kan hjælpe.

udtales det samtræf eller sammentræf i almindelig tale.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 27-12-18 00:04

sammentræf substantiv, intetkøn
BØJNING -fet, -, -fene
UDTALE tip
Skjul Betydning
Betydninger
1.
overraskende, tilfældigt sammenfald af omstændigheder eller begivenheder
ORD I NÆRHEDEN relation sammenfald...vis mere
Stormfloden skyldtes et sjældent sammentræf af vejrsituationer fagb-geogr.88c

2.
tilfældigt eller planlagt møde mellem mennesker SPROGBRUG sjældent
Middelalderens nyhedsformidling, sammentræf ved kirkedøren, på markeder og ved landsbystævner, afløstes kun langsomt af trykte nyheder JyP1988
Rapportér et problem

Kommentar
Fra : vith

Dato : 27-12-18 01:25

Det udtales sammentræf.

Hør evt. lydfilen her:
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=sammentr%C3%A6f&entry_id=11044770

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 27-12-18 04:52

Det hedder, og udtales, sammentræf

https://sproget.dk/lookup?SearchableText=sammentr%C3%A6f

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 20 point
Dato : 27-12-18 17:30

Nu er der på dansk ikke nogen klare og ubestridelige regler for udtale af ordene.
vi har en udbredt tilbøjelighed til at snappe af og afkorte i forhold til ordenes retskrivning.
Derfor kan man ikke sige at det er forkert at sige "samtræf", selv om de fleste stadig vil bruger en udtale tættere på "sammentræf".
Vi siger jo også
samhandel, samfærdsel, samarbejde, sambragt.

Retskrivning er en anden sag.

Kommentar
Fra : sigerdetikke

Dato : 04-01-19 21:05

Tak for svar

Godkendelse af svar
Fra : sigerdetikke

Dato : 04-01-19 21:05

Tak for svaret transor.