/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ny bærbar pc, men hvilken?
Fra : Troldepige
Vist : 312 gange
300 point
Dato : 08-12-18 17:39

Jeg skal have købt mig en ny pc, og jeg har besluttet, at det skal være en bærbar. Og jeg har besluttet mig for en 15,6'' skærm.

Reparatøren, som har "dødsdømt" min gamle stationære vil gerne sælge mig en ny pc, men jeg har svært ved at vurdere, om den er det rigtige for mig.

Han har givet mig nogle råd, som umiddelbart lyder fornuftige nok.

Han anbefaler intelcore processor (i3 eller i5) fremfor AMD.
Han anbefaler Lenovo og ellers Asus.

I telefonen talte han om en Lenovo med intelcore i5, 8 GB ram, 256 GB ssd til 4.999 kr.

Jeg havde en forventning om, at jeg ville kunne få en god pc for 4.000 kr., men det skal ikke være den sidste 1000 kr., der spænder ben.

Jeg har kigget lidt hos el-giganten, og det nærmeste jeg kan komme på hans tilbud er nok denne: https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/LE80RU004EMX/lenovo-ideapad-700-15-6-barbar-pc

Men jeg tænker jo også på brugervenligheden. Er der nogen forskel på tastaturerne på de forskellige pc-mærker?

Er der andet jeg skal være obs på?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 08-12-18 17:57

Citat
Men jeg tænker jo også på brugervenligheden. Er der nogen forskel på tastaturerne på de forskellige pc-mærker?

Tastaturet er gerne lidt anderledes en den til en stationær. Men da den du har kig på har et separat numerisk tastatur er forskellen mindre, men den er der.

Jeg ved ikke hvor mange CD'ere og DVD'ere du plejer at bruge, men langt de fleste bærbare idag, også den du har kig på, mangler et sådant drev. Men et drev til at slutte til USB-porten kan fås i alle computerforretninger, og jeg har også selv købt en i Bog&Ide for ca et år siden. (Diskettedrev til USB fås også stadig.)

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-12-18 19:12

Citat
Tastaturet er gerne lidt anderledes en den til en stationær. Men da den du har kig på har et separat numerisk tastatur er forskellen mindre, men den er der.

Jeg er obs på, at det, hvad tastaturet angår, er anderledes med en bærbar end en stationær, men jeg er træt af, at have alt det "isenkram" stående i stuen, og jeg har ikke plads andre steder.
Jeg tænkte mere på, om der er forskel på tastaturerne på de forskellige pc-mærker.

F.eks. kan jeg se, at mange bærbare skråner lidt, så de er tyndest på den kant der vender mod brugeren. Det er den ikke, den som jeg pt låner af min søn. Og jeg kan forestille mig, at det kan gøre en forskel.

Jeg plejer ikke, at bruge cd'er og dvd'er, men man ved jo ikke om behovet kan opstå, så det vil jeg da være obs på.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-12-18 14:58

Du kan tilslutte et USB tastatur til din bærbare computer.
Det er rigtig godt med min. 3 porte hvis du vil tilslutte lidt forskelligt. Helst den ene med USB 3

Inden du beslutter dig, så kig på fabrikantens hjemmeside under support om der findes drivere til windows 10 til modellen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-12-18 15:09

Citat
Du kan tilslutte et USB tastatur til din bærbare computer.
Det er rigtig godt med min. 3 porte hvis du vil tilslutte lidt forskelligt. Helst den ene med USB 3

Inden du beslutter dig, så kig på fabrikantens hjemmeside under support om der findes drivere til windows 10 til modellen.

Jeg har købt denne, fik den leveret igår: https://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/baerbar-computer/baerbar-pc/lenovo-v130-156-i5-7200u-8g-256g?&cid=ps_950201b60000&gclid=CjwKCAiAl7PgBRBWEiwAzFhmmguBGXZMsmFOM5WWGRN3rmQ-OWXUlSZ7EOQhoQpaHzEZFaZaCJj3qxoCTWgQAvD_BwE

Dem jeg kiggede på havde alle sammen kun 2 usb-porte.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-12-18 16:30

Det er sikkert også en udmærket maskine. Og så har du fået en med DVD-brænder, fint fint.

Citat
Dem jeg kiggede på havde alle sammen kun 2 usb-porte.

Hvis du en dag skulle få brug for flere USB-porte så kan man få nogle udmærkede USB-hubs som kan øge antallet af porte. Så bare der er mere en een port så må det være godt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-12-18 16:38

ja en cd/DVD brænder - så er to porte jo nok.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-12-18 16:43

Ja. Tilykke med din nye bærbare Troldepige.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-12-18 16:53

Citat
Hvis du en dag skulle få brug for flere USB-porte så kan man få nogle udmærkede USB-hubs som kan øge antallet af porte. Så bare der er mere en een port så må det være godt.

Sådan en har jeg.

For nogle år siden manglede jeg en usb-port, og kom i tanker om, at det vist var sådan en jeg engang havde fået med gratis, måske sammen med bladet fra Computer-World.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-12-18 16:55

Citat
Tilykke med din nye bærbare Troldepige.

Tak.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-12-18 20:52

Også tillykke herfra, til dig....og mig selv.

Vi har netop i dag, købt en Lenovo V110 til 2.200 kr.

Den er ikke så kraftig som din, nok heller ikke så hurtig. Men den dækker konens behov. Mest til avislæsning, og lidt kabale.

M.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-12-18 22:22

Citat
Også tillykke herfra, til dig....og mig selv. [Blink]

Vi har netop i dag, købt en Lenovo V110 til 2.200 kr.

Den er ikke så kraftig som din, nok heller ikke så hurtig. Men den dækker konens behov. Mest til avislæsning, og lidt kabale. [Hahahahaha]

M.

Tillykke til dig/Jer.

Jeg havde min gamle (stationære) pc ude hos en reparatør, de kunne heller ikke få den til, at virke. De var meget hurtige til, at tilbyde mig at købe en anden pc hos dem, det var også en Lenovo V110, men med ca. samme indhold som den jeg nu har købt, men næsten 1.000 kr. dyrere.

Det handler jo om, at vurdere sit behov, hvad man har brug for, og så finde et godt tilbud, der matcher behovet.
Jeg kunne nok også klare mig med mindre end det jeg nu har købt, men jeg vil også gerne værre sikker på, at den dækker mit behov lige så længe som pc'en virker.

Og så kan jeg jo godt lide, at den er liidt hurtig når jeg surfer rundt på nettet og leder efter viden.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-12-18 22:46

Min gamle hp stationære, har også netop opgivet ævred. Men den har gjort det godt. Årg. 2004.
Og har kørt rigtig mange timer. Det begyndte med den skulle stå med strøm, et par timer. Så startede den selv. Men nu er den helt død.

I 2017 købte jeg en HP Pavilion notebook - 17-g162no. Den kører fint.

M.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-12-18 22:55

Min stationære Hp blev kun 8 år.

Men den har været brugt flittigt, af både mig og mine 2, nu voksne, børn.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-12-18 08:51

Den har kørt ca. 13.000 timer. I snit 2,5 timer/dag. (14½ år x 365 x 2,5).

Ind imellem godt indhyllet i tobakståger. Jeg har lavet mange word filer. Brugt mange timer på at tegne i paint. Taget et par tusind billeder (klip) ned fra western film og redigeret i dem.

+ "det løse", aviser, historiske dokumenter, kalender.

Jo den har gjort det godt. R.I.P. min gamle trofaste HP.

M.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-12-18 09:37

Min stationære HP blev tændt om morgenen, og først slukket igen sent om aftenen. Så jeg er i gang med, at vænne mig til nogle andre internet-vaner.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 13-12-18 11:52

Til alle:

Een ting som godt kan forlænge levetiden på isør en stationær er at fjerne støv og skidt fra indmaden. Jeg har ca en gang om året enten støvsuget eller renset min og min venindes maskine med trykluft. Specielt omkring CPU'en og ventilator og køleribberne til denne. Det samme gælder GPU'en på grafikkortet. Hendes gamle 10-12 år gamle maskine virker stadig, og har i lange perioder kørt 16 timer i døgnet.

Man kan godt gøre noget tilsvarende med ældre bærbare, men jeg har ikke så meget erfaring på dette punkt med nyere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-12-18 12:02

sæt ikke den bærbare på et tæppe / stof fqnår den er tændt
du vil nok opleve en del opdateringer - du kan se status ved klik på firkante nede til høje og så alle instillinger og så opdatering hvor den vil vise hvad der er gang i.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-12-18 12:30

Citat
Een ting som godt kan forlænge levetiden på isør en stationær er at fjerne støv og skidt fra indmaden. Jeg har ca en gang om året enten støvsuget eller renset min og min venindes maskine med trykluft. Specielt omkring CPU'en og ventilator og køleribberne til denne. Det samme gælder GPU'en på grafikkortet. Hendes gamle 10-12 år gamle maskine virker stadig, og har i lange perioder kørt 16 timer i døgnet.

Man kan godt gøre noget tilsvarende med ældre bærbare, men jeg har ikke så meget erfaring på dette punkt med nyere.

For en del år siden var jeg i computercity, for at få dem til at rense min datters bærbare, og fik at vide, at jeg lige så godt kunne gøre det selv, præcis som du beskriver.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-12-18 12:31

Citat
sæt ikke den bærbare på et tæppe / stof fqnår den er tændt
du vil nok opleve en del opdateringer - du kan se status ved klik på firkante nede til høje og så alle instillinger og så opdatering hvor den vil vise hvad der er gang i.

Tak for dine råd.

Jeg har sådan en pude med en plade på, som jeg bruger når jeg sidder med den bærbare på skødet.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-12-18 14:04

Jeg har støvsuget min flere gange, med en tynd slange. Første gang, tog jeg først et billede af køleribbene. Men den skal jeg nok lade være med at vise her. De var næsten lukket helt til, af en "skøn" blanding af støv og nikotin.
Jeg har tænkt på at gi`den en ordentlig tur af kompressoren. Det får den nu nok ikke igang igen.
Med hensyn til den bærbare, er jeg ikke glad for at skille den ad. Jeg har altid forsøgt at holde pojerne fra det, jeg ikke har forstand på. (Og det er meget).

Nok medvirkende til, at min gamle HP, har levet fra april 2004, og til nu.

M.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-12-18 14:21

Citat
Med hensyn til den bærbare, er jeg ikke glad for at skille den ad.

Du kan starte med, at bruge trykluft-spray ind af div. åbninger. Det var den forklaring jeg fik i Computercity.

Citat
Jeg har altid forsøgt at holde pojerne fra det, jeg ikke har forstand på. (Og det er meget).

Sådan har jeg det også, medmindre genstanden er så skadet, at det ikke kan blive værre. Og så har der alligevel været situationer, hvor jeg har bevæget mig ud i nogen ukendt. Der kan jo ikke ske noget ved, at åbne "et eller andet", så længe man ikke skiller mere ad end man kan samle igen.
Jeg var ikke mere end 14 eller 15 år da jeg åbnede min mors symaskine, og smurte den. Hun blev noget overrasket næste gang hun brugte den, for hun kunne ikke mindes, at den havde kørt så godt siden den var ny.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-12-18 11:08

Nu har jeg fået blodtrykket ned igen.

Konens Medion blev skippet, bl.a. fordi den var umulig at navigere i. Forstørrede vi teksten op, skred den bare ud til venstre, så halvdelen ikke kunne læses. Ville man scrolle ned på siden, med skyderen i højre side, drønede den bare i top igen.

Så købte vi den nye Lonovo. Den lavede nøjagtig det samme. Jeg var lige i humør til at kontakte forhandleren, for at give ham en ordentlig møgfald.

Heldigvis inden....trak jeg musens usb stik ud af komputeren. Og vupti, blev den fuldstændig normal.

Så jeg har erfaret at en trådløs mus, kan gøre en komputer fuldstændig ubrugeligt.

M.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-12-18 11:51

Citat
Heldigvis inden....trak jeg musens usb stik ud af komputeren. Og vupti, blev den fuldstændig normal.

Så jeg har erfaret at en trådløs mus, kan gøre en komputer fuldstændig ubrugeligt.

Jeg elsker min trådløse mus.
Jeg har slidt en op, og købte en magen til (Logitech), som jeg nu bruger med min nye bærbare, og det fungerer helt fint.

Der kan jo have været en fejl på den mus i havde, som ikke nødvendigvis er på andre.
Eftersom problemet fulgte med over på den nye pc er det jo nok ikke usb-porten der er problemer med.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-12-18 09:37

Citat
Jeg elsker min trådløse mus.

Det gør jeg også. Min altså. Vi bruger selv Logitech mus. Men intet er jo ufejlbarligt.

Selv to helt ens mus, kan være forskellige. F.eks. bruger konens meget mere batteri, end min gør. Skønt hun ikke bruger den nær så meget, som jeg gør. Hun slukker den også efter brug. Min er tændt døgnet rundt.

M.