/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
åndedræt problemer
Fra : svendgiversen
Vist : 579 gange
160 point
Dato : 07-12-18 17:24

Inden jeg kontakter dyrlægen.

Min lille sorte mini puddel på nu 12 år,
har på det sidste haft stigende åndenød med astma lignende hoste.

Er der nogen der har eller har haft tilsvarende problemer med små gamle hunde?
Og hvilken medicin får/fik de??

Selv får jeg også ånde dræt fremende medicin, Deep Breath,
men lille Debbie kan jo ikke sluge de store piller.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 07-12-18 17:37

Hold nu kæft, hvad kan den mand da ikke finde på at skrive om?
Er det ikke konen, så er det hunden...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-12-18 17:55

Hvis du ikke har positive svar på mine spørgsmål så venligst undlad at svare.

Ikke rart at høre en lille hund med åndenød...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-12-18 18:16

Jeg prøver så at svare så positivt som muligt.

Hvad du end får af medicin, har intet som helst med din hund at gøre, og det uanset pillernes størrelse.

Citat
Ikke rart at høre en lille hund med åndenød...

Derfor forstår jeg ikke, at du vil bruge tid på at stille spørgsmålet på kandu i stedet for at tage din hund til dyrlæge.

Det er muligt at andre har haft en lignende oplevelse med deres hund men det kan ikke sammenlignes med din hund.

Tag din hund til dyrlæge hurtigst muligt, så den ikke skal lide med åndedrætsbesvær mere end højst nødvendigt. Det er synd for hunden

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-12-18 18:38

Tak ans, ja vi skal til dyrlægen.

Jeg prøvede kun at få et par gode råd fra gamle hunde ejere med lignende problemer,
inden vi kontakter vor unge, ikke så erfarne, men selvkørende dyrlæge...

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 07-12-18 19:48

Der findea nok nogle dumme spørgsmål,men endnu flere dumme svar,så har man ikke noget fornuftigt at sige,så hold fingrene væk fra tastaturet.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 08-12-18 00:23

Du må aldrig give dyr menneske medicin eller omvendt, måske direkte dødeligt.

Med mindre du får det som gas, så kan dyre medicin virke på den mest utrolige måde, især på mennesker, som i nøds tilfælde skal have amputeret bevægelses dele ved trafik uheld.

Du kan mærke det og er direkte vågen, men ligger og griner af det hele, indtil du ikke får gas, og så skriger du af smerte eller direkte dør, af det du selv mener er smerte.

Nogle kan tåle et hammer slag over tommel totten, andre skriger som en stukket gris

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-12-18 01:16

Hoste er ikke bare hoste, så der kan vi ikke hjælpe.
Det kan kun dyrlægen.
https://www.netdyredoktor.dk/hund/sygdomsleksikon/h/hoste/

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-12-18 11:00

Når du skriver, at lille Debbie er 10 år nu (som tiden dog flyver.. ..) -- så tænker jeg straks, at det kan være hendes hjerte, der er lidt overbelastet. Det giver også hoste..

Hun ER jo ved at blive gammel. Men med den rigtige medicin, kan hun sagtens have det godt i mange år endnu. Dyrlægen må lytte på hende for at finde ud af, om det er hjertet, der er problemer med...
jeg synes bare godtnok, at det er tidligt. Min gamle Silke blev næsten 16 år uden at hun fik hoste eller andre symptomer fra hjertet..
Er Debbie overvægtig? Det belaster hendes hjerte, hvis hun er for tung.....

Men det kan også være hjerte- eller lungeorm. Det kan hun få, hvis I går ture på Sjælland, -især i Nordsjælland. De fleste hunde går jo og undersøger alting. Og slikker lidt på papir og græs. Ormene får hunden ved at slikke på noget med mikroskopisk små larver. Og de kan være allevegne ude i det fri. I byen eller især i naturen.
De småbitte larver borer sig vej gennen hundens tarmvæg og svømmer med blodet op til hjertet og lungerne, hvor de sætter sig fast og efterhånden bliver til voksne orm. Og de voksne orm lægger æg! Tusindvis af æg, som flyder med blodet til lungerne, hvor æggene sætter sig fast og bliver siddende til de bittesmå larver er klar til at komme ud af æggene.
Først på det tidspunkt begynder sygdommen at genere hunden.. for når de mange hundrede larver kravler rundt og laver gange i lungerne, så kommer hunden selvfølgelig til at hoste. Hosten bliver værre og værre. Og hjertet kan blive overbelastet af alle larverne.

....jojo, Silke havde hjerteorm da hun var ganske ung, på alder med min lille Lærke.
Og Silke overlevede kun med nød og næppe. Hun kom derefter på medicin hver måned, som kunne slå nye larver ihjel, inden de nåede at blive voksne og lægge æg..
Og det fik hun hele sit liv.

Lille Lærke får nu også medicin mod de larver hver måned. Jeg vil bare ikke risikere, at HUN også skal få hjerte/lungeorm mens hun stadig er hvalp.......
larvesygdommene rammer især helt unge hunde, -og gamle hunde.

Så ring til dyrlægen og få tid til en konsultation. Og hvis I går ture hvor Debbie finder spændende ting at snuse til, så sig til dyrlægen at du gerne vil have det undersøgt. Og at du tager tre små debbielorte med.

De tre lorte skal samles på tre dage efter hinanden. De skal samles nylagte og de må helst ikke have rørt ved jorden, altså med en engangsteske kan du grave det øverste af lorten over i et lille plasticsnapseglas. Og så putter du både teske og snapseglas i en lille plasticpose.
Det gør du så tre dage i træk. Og så afleverer du lortene til dyrlægen. Samtidig kan Debbie så blive undersøgt og lyttet på. Det kan jo også være en lille lungeinfektion, der kræver penicillin.

....du må endelig fortælle her, hvad dyrlægen finder ud af. Jeg håber næsten, at hun er lidt overvægtig og at det er årsagen til hosten. For det er det nemmest og billigst at gøre noget ved, nemlig diæt og mindre mad.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-12-18 11:08

Næ, det er jo 12 år, Debbie er nu..... Hun ER sørme en ældre dame. Men de små hunde kan jo blive rigtig gamle..
...se at komme til dyrlæge.

Og kik lige på linket som katekismus har givet dig. Der står, meget overskueligt, hvilke sygdomme, der kan være tale om...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-12-18 13:53

Tak igen, så fik jeg da mange oplysninger om mulige årsager til Debbies åndedræt problemer.
Vist ikke så dumt at hente lidt oplysninger inden man går til dyrlæge.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-12-18 20:39

Det har du ret i. Det gælder både dyr og mennesker..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-12-18 12:17

Jeg er meget meget uenig i dette

Citat
Tak igen, så fik jeg da mange oplysninger om mulige årsager til Debbies åndedræt problemer.
Vist ikke så dumt at hente lidt oplysninger inden man går til dyrlæge.

Du tænker jo ikke på din hunds ve og vel, men kun på opmærksomhed fra brugerne på kandu
Enhver anden med en hund med åndedrætsbesvær havde kontaktet en dyrlæge først.

Ingen på kandu kan stille en diagnose for netop DIN hund

Hvad siger din samleverske til, at du i stedet for at få din hund undersøgt, bruger tiden på kandu ?????

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-12-18 13:05

Ans, man hiver vel ikke sin hund til dyrlæge hver gang den har en smule kriller i halsen.
Først hvis problemet varer ved og/eller det forværres.

Kennelhoste er også ret populært blandt både helt unge og blandt ældre hunde. Og kennelhoste går over af sig selv, hvis man holder hunden i ro og væk fra andre hunde til den ikke hoster mere. Kennelhoste svarer nærmest til influenza hos mennesker. Man kan vaccinere mod sygdommen, men der er absolut ikke garanti for at vaccinen virker. Hverken hos hunde eller hos mennesker.
Min lille Lærke hostede -endda ret kraftigt- da hun var 6-7 måneder. Hun kom altså IKKE til dyrlæge. 14 dage senere var hosten næsten væk uden anden behandling end ro.

Hvor længe man skal vente med at kontakte dyrlægen, det er altså en personlig temperamenssag. Og det er afhængig af forholdene. Det kan være lige så forkert at hive hunden til dyrlæge hver eneste gang den har et eller andet nyt symptom. Mennesker kan jo også sagtens overleve en forkølelse eller en forstuvet fod uden at søge lægehjælp.

Det er da hverken "rigtigt" eller "forkert" at få sin hund undersøgt så snart den hoster? DIN sandhed er da ikke en almentgyldig sandhed. Den gælder kun for dig.
En gang imellem virker det som om at du, ans, kun er på kandu for at revse de brugere, der vover at stille et spørgsmål som DU synes der er så indlysende svar på.
Vi skal vel kunne være her allesammen..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-12-18 15:59

Der er flere grunde til at vi ikke straks kørte til dyrlægen,
vi har haft uheld med bilen, og min kone kørte op til sin mekaniker bror,
som nu monterer nyt sidespejl.

De har byttet bil mens han laver det,
og i morgen skal vi begge til tandlæge i Flensborg, halv pris.

Debbie har sovet et par timer hos mig i dag, uden at hoste,
og det er jo ikke livstruende, så først dyrlæge sidst i næste uge...

Og kandu er jo ikke hvad det har været,
i dag kan du jo finde det meste på nettet
derfor kun bløde spørgsmål om hvordan vi behandler vore kære...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-12-18 17:25

Citat
det er jo ikke livstruende, så først dyrlæge sidst i næste uge...

Hvordan kan du vide det??????

Det er jo også bedre at tage til en tandlæge til "halv pris"
svendgiveresn, jeg kan slet ikke forstå dig, men det kan din medløber (Birgitta)
Har du lagt mærke til hvor få, der kommenterer dine spørgsmål ?

Nu vil jeg bruge min pauseknap, hvilket betyder, at jeg blacklister dig. Så længe du er BL, så kommenterer jeg ikke dine spørgsmål. Det er spild af tid, for mig, at give dig et råd, men du har jo de få medløbere, som giver dig det svar, som du ønsker.
Jeg håber på det bedste for din hund.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 10-12-18 13:58

Svendgiversen.

Tag du til dyrlæge med det samme og lad så "mulemekanikeren" i Flensborg vente. At Birgitta kan stille diagnose udfra dine fortællinger, er mildest talt fantastisk ! Hun har ret så langt, at det kan være hjerteproblemer, og med den alder din hund har, er det sandsynligt !!?? I givet fald kan det formentlig behandles medicinsk, MEN DET KAN KUN EN DYRLÆGE AFGØRE, så afsted med dig.
Lad mig, som Ans, ønske det bedste for din hund og lad så være med at lytte til alt for mange ammestuehistorier !!

ØV4

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-18 17:11

Ja vi har været til dyrlæge, ejeren var ikke hjemme.

Debbie fik et stik i nakken, af en meget ung dyrlæge,
min første kone døde for 10 år siden og siden har den ikke fået medicin,
så måske bare lidt antibiotika?

Og så ordinerede hun korttids medicin Noroclav Vet.
plus lidt længere, vist Mediol, hvis det siger jer noget?

Vi har nu problemer med at stoppe pillerne ned i halsen på hunden...

Vi skal oplyse om det hjælper, men ikke meget mere ekspertise om herpå nettet...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-12-18 20:01

Jeg tror du har ret, at Debbie har fået en sprøjte med antibiotika. Og så har hun også fået Noroclav vet, som også er antibiotika.
Så dyrlægen har nok lyttet på Debbie og mistænkt at der er en lille lungebetændelse.

Sprøjten fik Debbie for at få antibiotika i en fart, så I ikke skulle vente på virkningen fra pillerne.

Men pillerne er lige så vigtige. For hvis man kun starter på antibiotikabehandling, men opgiver at afslutte den, så risikerer man at betændelsen kommer tilbage. Og så kan det blive sværere at slå lungebetændelsen ned i næste omgang, fordi de bakterier, der har overlevet sprøjten, kan være resistente overfor det antibiotika, som Debbie har fået i første omgang.

...jeg plejer at komme pillen ind i et lille stykke kød eller pølse hvis min hund skal have medicin. Eller hvis pillen må knuses, så knuser jeg den mellem to spiseskeer. Og så blander jeg pulveret med smør eller leverpostej eller hvad hunden nu kan lide.

Så det er vigtigt at du får Debbie til at spise pillerne. Du skal læse indlægssedlen grundigt. Nogle piller kan man godt knuse og blande i maden. Andre piller må man endelig ikke knuse. De kan komme til at smage forfærdeligt, eller ligefrem irritere i munden.

Hvis der ikke står noget om det på indlægssedlen, så ring til dyrlægen og spørg om hvordan du kan få pillerne i Debbie.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-12-18 20:58

Hm...jeg er 70 år. Så jeg fik min første hund for næsten 50 år siden. Og har haft hunde i alle årene. Hunde har været min største passion i hele mit liv. Jeg ønskede endda at læse til dyrlæge, da jeg skulle vælge uddannelse. Men skæbnen ville det anderledes.

Alligevel har jeg i alle årene gået meget op i mine egne -ialt 8-- hunde. Både med hensyn til sundhed og sygdom. Og med hensyn til de forskellige racers særlige styrker og svagheder. Både fysisk og mentalt.

7 hunde har jeg haft fra den tidligste hvalpealder og til jeg måtte sige farvel til dem. Jeg har været med til hvalpefødsler og været med til aflivninger. Har behandlet mine egne hunde for en lang række mere eller mindre farlige sygdomme. Har samarbejdet med dygtige dyrlæger for at redde og/eller forbedre mine hundes liv. Og har givet råd, trøst og vejledning til venner og bekendte, når de har haft hundeproblemer.

Hvis skæbnen ville have haft det bare en lillebitte smule anderledes, så VAR jeg blevet dyrlæge.
Men de sidste mange år har jeg i stedet haft tid og mulighed for at søge oplysninger om hundenes sygdomme fra mange forskellige landes uddannelsessteder for dyrlæger.

Hver gang der dukker nye sygdomme op, så har jeg haft mulighed for at søge oplysninger på Nettet.

Netdyredoktor og lignende steder er glimrende steder at søge grundlæggende viden, som Svendgiversen jo efterlyser. Men hvis man af interesse skal finde viden om den allernyeste forskning, så er det udenlandsk forskning, man skal søge efter.
.......men hvis folk ikke evner at søge de rigtige steder, så må de jo bare rende til dyrlæge hver gang hunden udvikler en knop, en skramme eller et lille host. Så er det enormt vigtigt, at man har valgt den rigtige dyrlæge.
Dyrlæger er ikke guder. De kan ikke trylle. Og de ved ikke alt. I dag er dyrlægerne ligesom menneskelæger. De vælger specialer som de fordyber sig i. Men på bekostning af viden om andre sygdomme. Det bliver mere og mere nødvendigt at man selv sætter sig ind i helbred og sygdomme, så man i det mindste kan finde den rigtige (dyr)læge til at komme sygdommen til livs.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-18 15:01

Debbie har spist begge piller knust i leverpostej.
den har ikke hostet siden men virker lidt sløv.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-12-18 16:57

DYGTIG pige!

Hun ved vist godt, at I bare vil hjælpe hende!
Hvis hun virker træt eller sløv, så hold hende endelig i ro, til hun er færdig med medicinen. Kortere ture. Og puttehygge i sofaen..
Hvis vi tobenede får lungebetændelse, så skal vi jo også tage det med ro, til vi er færdige med medicinen..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-18 17:12

Debbie har hostet et par gange så ikke nok med de første tablætter.

Hun får nu de næste to knust i leverpostej...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-12-18 18:17

Næ. Hun skal da sikkert have dem allesammen (altså ikke på een gang).
Står der ikke på æsken, hvor tit og hvor længe hun skal have pillerne?

Dyrlægen har sikkert sagt det.. men det kan man nemt glemme, når man står overfor dyrlægen med en syg hund.
Men enten står det udenpå pilleæsken, eller på indlægssedlen...... eller begge steder..
Det er jo vigtigt, at Debbie får den rigtige mængde medicin præcis så mange gange om dagen som der står. Og præcis i så mange dage som der står.
Debbie elsker da at blive syg, når hun får leverpostej hver dag. Hun begynder sikkert at hoste igen når hun ikke skal have flere piller... --bare for at snyde sig til mere leverpostej

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-18 15:25

Jeg har nu betalt den Kørende Dyrlæge i Broager, som jeg kan anbefale.

Debbie har næsten spist alt sin medicin,
den hoster stadig lidt, men ikke nær då meget.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 160 point
Dato : 16-12-18 17:35

Dejlig med kørende dyrlæge. Vi har fået en dyrlæge her i bebyggelsen, som kører ud.

Hun er MEGET billigere end de tidligere dyrlæger, vi har haft. Som hun jo siger, så har hun jo ingen udgifter til klinik. Kun hvis hun ligefrem skal operere. Men så kontakter hun en af klinikkerne i omegnen. Og så hjælper de hende med operationsstue og evt. personale.
Til gengæld hjælper hun også dem, hvis deres personale er ramt af sygdom, eller hvis der er mange akut syge dyr.

Og hun er SÅ sød. Hun elsker sit job. Tine Kahn hedder hun...

Dejligt, at Debbie er bedre. Hvis Debbie stadig hoster efter sidste pille, så ring lige til dyrlægen. Måske skal hun have lidt flere piller..

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-18 18:32

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-12-18 19:06

Tak for accepten af mit svar.

Og rigtig god fortsat bedring med Debbies hoste.

Glædelig Jul!