/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
BilstrupV: Batteri omvendt polariseret
Fra : BilstrupV
Vist : 276 gange
100 point
Dato : 05-12-18 21:52

På en netop købt brugt Frontrider er batteriets poler byttet om, så plus er minus og vise versa.
Jeg vender det tilbage, men hvad har det betydet for batteriet? Intet?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 06-12-18 01:30

Det har vel været værre for starter og generator.

Kontroller væske og lad op.

Hvis du efter opladning kan starte og køre, så er skaden begrænset.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 09-12-18 08:20

De almindelige startbatterier er blybatterie. Der er begge pladesæt af bly, så det kan i princippet lade sig gøre at bytteom på plus polerne, og oplade det med omvendt polaritet. Men det vil nok virke meget dårligere og skades ved processen.

Hvis din Frontrider er meget primitivt lavet med kun en sipel startmotor, og gammeldags tændingssystem, kan den også starte og køre med omvendt polaritet, Men generator og lader vil nok ikke virke, og en elektronisk laderegulator vil kunne blive varigt skadet.
så den eneste forklaring er nok at sælgeren lige har sat batteriet i, eller har haft en primitiv lader sluttet til i mange timer lige før salget.
Hvis du er fuldstændig sikker på det med omvendt polaritet, skal du afmontere batteriet og vende det rigtigt.
Men mål først på det , så du er helt sikker på at det ikke bare er mærker med plus og minus, som er ombyttet.
I sjældne tilfælde man man komme ud for maskiner, som er konstrueret til at have plus på stel.
Der findes også i meget gamle biler, fra før ca. 1965.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 09-12-18 18:27

Tak trasor. Du forholder dig til batteriet, sådan som jeg er interesseret i med mit spørgsmål.
Mit gæt er, at batteriet på et tidspunkt er gået tomt og så er blevet opladet omvendt.
Nu vil jeg aflade det og oplade det med rigtig polaritet.

Godkendelse af svar
Fra : BilstrupV

Dato : 12-12-18 19:54

Tak for svaret transor.

Batteriet er nu korrekt opladet; så mangler jeg at finde ud af dets kapacitet i brug - der er jo pause i slåning af græsplæner lige for tiden.