/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Giv webshop-fotos optimale navne?
Fra : cristian2
Vist : 328 gange
50 point
Dato : 04-12-18 00:24

Jeg har en del fotos, som nu er næsten klar til at blive lagt op på min kommende webshop (metadata er fjernet og kvalitet er reduceret, så de hver vejer 20-60 mb). Jeg skal derfor i gang med at give billederne navne. Der er tale om smykker i fire kategorier: Ringe, armbånd, halskæder og øreringe.

Først skal jeg lige have på plads:

1. Er det navn, jeg giver det enkelte billede (billedfil) identisk med det navn, som fremgår under beskrivelsen af produktbilledet (på wordpress-webshoppen savoy.nordicmade.com)? Altså identisk med, hvad kunden kommer til at kunne læse under hvert enkelt produktbillede?

Jeg har hørt, at det er en god idé at give hvert billede eget navn (ikke bare nummer), da det forbedrer synligheden på Google.

2. ... hvis det er korrekt, vil det så sige, at navnet skal være helt unikt (fx til en halskæde: '"Søanemonen', champagnefarvet", eller er det en fordel at lade materialer indgå i navnet (eksempelvis: "Mørkerød rubin med hvid ferskvandsperle og kæde af 24 karat forgyldt sterlingsølv") - Sidstnævnte da det giver mange ord at google-søge på, ikke sandt? - eller er navnet alt for langt?

3. Ligesom hvert billede, skal hver af de fire kategorier jo også navngives - gælder de samme principper her - eller er det en helt anden sag?

4. Er der andre ting, jeg skal tage hensyn til under navngivningen af billederne (SEO, Yoast)?

Tak for hjælpen!

Accepteret svar
Fra : BossyD

Modtaget 60 point
Dato : 04-12-18 00:40

Hej Christian

Navngivning af din filer skal støtte din SEO strategi. Uden yderligere kendskab til denne kan det være lidt svært at give dig et perfekt svar. Men, jeg forsøger nu alligevel. Du har fire kategorier, og jeg ved at søgeord som Ringe, armbånd, halskæder og øreringe er svære at blive ranket på ift. til den store konkurrence. Derfor kunne du bruge Ringe i sølv, ringe i guld, forlovelsesring i sølv, armbånd i læder osv. Lidt som det du selv beskriver. Dvs dine billeder skal nok navngives som produkterne, produktgrupper eller kategorier. En god ranking i Google sker med en helhed og da det er indhold(tekst) google indexerer dine sider efter, så er det jo der svaret egentlig skal findes - du kan læse lidt om at
Kode
<a href="https://marketive.dk/skriv-tekster-til-din-hjemmeside-step-by-step-information/" target="_blank" rel="noopener">skrive tekster til din hjemmeside</a>

Håber det kan bruges, ellers må du sende mig et link og et tlf.nr.

/BossyD

Og dine billeder skal ikke fylde 20-60mb, men derimod mindre end 100kb. Og husk, der findes plugins der komprimere dine filer efter upload.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 04-12-18 05:42

Giv dine billeder navn efter hvad der er på billedet.
Både af SEO hensyn, men også for overskuelighedens skyld, når du evt. skal skifte imellem billeder.

Du gør det jo allerede rimelig fint

Når man i Firefox bruger funktionen Vis Billedoplysninger, så ser man dette;

http://cdn.savoy.nordicmade.com/wp-content/uploads/2015/08/product-classic-chair-350x434.jpg
http://cdn.savoy.nordicmade.com/wp-content/uploads/2015/08/product-classic-chair-2-350x434.jpg
http://cdn.savoy.nordicmade.com/wp-content/uploads/2015/08/product-pendant-lamp-350x434.jpg
http://cdn.savoy.nordicmade.com/wp-content/uploads/2015/08/product-pendant-lamp-2-350x434.jpg
http://cdn.savoy.nordicmade.com/wp-content/uploads/2015/08/product-lighthouse-lantern-350x434.jpg
http://cdn.savoy.nordicmade.com/wp-content/uploads/2015/08/product-lighthouse-lantern-2-350x434.jpg

Osv.

Så jeg tror du gør det rigtigt.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 04-12-18 19:11

Det er da nogle store billeder du har, hvis hvert enkelt er på mellem 20-60 Mb, det vil tage evigheder at åbne din side.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 10-12-18 12:12

Tak for svaret BossyD.