/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
kalk på ny mørtel - kan jeg vente ?
Fra : farai
Vist : 309 gange
200 point
Dato : 02-12-18 18:49

jeg har lavet rep. mørtel på mur og under tagskæg på et allerede kalket hus.

det er svært at finde tørre dage til at rep. kalke ovenpå mørtel

tager huset skade hvis jeg venter til foråret?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-12-18 21:28

Du skal hvidte med kalk, mens vejret er fugtigt, men du kan godt vente et halvt års tid, hvis der ikke er for tørt til den tid

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-12-18 13:16

Hvis underlaget er gennemtørt, skal det vandes godt igennem og have et strøg kalkvand først. Så kan du gennemføre den egentlige kalkning. Det er forhåbentlig kalkmørtel, du har brugt til at reparere med!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-12-18 13:18

Har du forresten helt styr på, hvad du skal kalke med?

Kommentar
Fra : farai

Dato : 03-12-18 13:25

ikke en sk..
jeg er førstegangs husejer

har hørt det er en fordel at sandkalke først

og kulekalk skulle være et bedre produkt end stampet

ellers er jeg blank...

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 03-12-18 14:20

Kulekalkproducenterne gør meget for at fremme den overtro. Jeg har brugt både kulekalk og stampekalk, til mørtel at mure og pudse med og til at hvidte med. Der, hvor jeg mærkede størst forskel, var på regningen. Der skulle også være forskel på krystallerne, men mit mikroskop kunne ikke vise den forskel. God arbejdslyst.

Godkendelse af svar
Fra : farai

Dato : 03-12-18 17:54

Tak for svaret pbp_et.

jeg er nybegynder så har du flere råd, blir' det værdsat, + lidt ekstra point

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-12-18 21:31

Prøv på biblioteket "Bogen om huset" af Søren Vasegård og "Huse med sjæl" af Søren Vadstrup. Ja, de hedder begge to Søren Va... Og skriver brugbart om at have hus (og hvad man skal gøre og ikke gøre).

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-12-18 21:33

Husk at opbevare din kalkspand frostfrit, ellers risikerer kalkkrystallerne at blive for små, og så binder de ikke så godt sammen.

Kommentar
Fra : farai

Dato : 04-12-18 09:38

de bøger vi jeg kigge på

- tak for info