/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Erfaringer med at male taget
Fra : Tage1337
Vist : 223 gange
20 point
Dato : 01-12-18 14:57

Her til foråret vil jeg gerne have malet mit tag, men priserne synes at være høje, og derfor går jeg med tanker omkring en gør-det-selv løsning. Det skal siges, at jeg ikke har erfaringer med at kravle rundt på taget, men jeg arbejder til dagligt med håndværksmæssige opgaver, og tænker derfor at opgaven virker overskuelig. Efter jeg læste denne artikel: https://tag-tips.dk/tagmaling/ - Så kan jeg se der indgår flere "besværlige processer". Dermed er jeg nu kommet i tvivl om jeg selv kan gøre det, eller om jeg skal punge op til et professionelt firma.

Har nogen af jer herinde erfaringer med at male taget på egen hånd?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-12-18 16:07

Du skal nok punge ud med flere oplysninger: Hvad er det for et tag - materiale, alder, størrelse, taghældning, kringlede steder, højde over jorden, mulighed for at komme ud på det, muligheder for at fiksere din sikkerhedsline.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 01-12-18 21:08

Asbest tag kan være særdeles dyrt, da der skal opsuges skyllevand fra en eller flere gange taget skal renses.

Så meget manglende oplysninger du giver.

Selv har jeg asbest, og det er billigere at skifte samtlige tagplader end renovere.

Dog er mit tag kun revnet nede i bølgerne og en mulig reparation af revner er til stede for små penge, da det kun drejer sig om enkelte plader der er revner på.
Men igen kun en løsning der måske holder til en storm der virkelig tager fat, og så er det gratis på min forsikring.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 01-12-18 22:23

Fik for nogle år siden renset og malet mit 45 grader tag. Standard 70’er A-hus. Ret stor flade og meget stejlt.
Kostede 25000kr
Alt vand fra taget blev siet, og asbestfyldte net samlet.
De sprøjtemalede, de løb hen over taget med en styresnor.
Er det kun maling, kan man sagtens selv gøre det på 3 timer.
Du skal bare have en malersprøjte som kan klare den høj-viskøse maling.
De malede mit tag 3 gange over 2 dage.
De brugte nok sammenlagt 2 mand 10 timer, der havde udstyret på plads.
15% discount, da vi var flere på samme gade der fin ordnet tag sammentidig.
Naboen gave 12.000kr for et mindre tag på 30grader hældning

Kommentar
Fra : Tage1337

Dato : 02-12-18 12:36

Mange tak for jeres svar. Taget er et klassisk saddeltag dækket med eternitplader. Jeg mener hældningen er 45 grader. Grundplanen er 134 m2. Dog er taget lagt i 1986, hvilket gør mig lidt nervøs omkring asbest. Så vidt jeg husker, så er det først efter 88, at eternitpladerne ikke indeholdte asbest. Dette vil jeg undersøge nærmere, da jeg ikke vil arbejde med asbest-plader. Måske er jeg bare nødsaget til at udskifte det hele til foråret

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-12-18 18:22

Det svæver vist omkring det tidspunkt hvor asbesten var ved at blive udfaset!

https://www.bolius.dk/er-der-asbest-i-eternit-tagplader-paa-hus-fra-1984-37331/

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-12-18 01:11

Vi fik malet vores asbesttag da det var 25 år gammelt. Grundigt af professionelle med alt udstyr til opsamling etc. Og en supergod maling som har holdt i snart 20 år. Taget får algebehandling hvert år.
I gelein

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-12-18 13:34

Vores genbo, fik for nogle år siden malet sine tagplader. Allerede efter tre år så det forfærdeligt ud, men der var 10 års garanti, men firmaet er lukket!

Hvordan vil firmaerne garantere 10 år hvis de lukker inden? Bankgaranti. Jeg har min store tvivl til, at der kan være tale om 10 års garanti - hvordan vil de garantere der "er i live" efter 10 år?