/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Inkasso firma vil sende en konsulent
Fra : zorro44
Vist : 422 gange
20 point
Dato : 29-11-18 00:35

Hej

Jeg har desværre et par lån, som jeg ikke kan betale på for tiden, da jeg ikke har job. Det ene har jeg været i fogedretten med og er nu erklæret teknisk insolvent i 6 mdr.

Det andet er ikke endt i fogedretten, men inkasso firmaet vil nu sende en konsulent ud til min privat adresse, selvom jeg har skrevet til dem, at jeg ikke har råd til at betale nu, da jeg desværre er på kontanthjælp. Jeg fik også bekræftet, at deres konsulent selvfølgelig følger god inkassoskik, samt at jeg ikke er forpligtiget til at lukke ham ind i mit hjem. Selvom jeg endte med at skrive, at jeg måske ikke engang åbner døren, hvis de sender en konsulent, så har de nu sendt et brev om at der altså kommer en konsulent. Nå, men jeg kan da også tage en kort snak med ham i døren, ligesom når jeg afviser jehovas.

Men må de overhovedet sende en konsulent, når fogedretten har erklæret mig teknisk insolvent? Der er jo intet at komme efter. Jeg håber nok lidt på, at få at vide at i.flg. paragraf det og det, så må de ikke gøre mere, når fogedretten har talt. Også selvom det ikke var det lån, som jeg var i fogedretten med. "Fredningen" på de 6 mdr. gælder jo for alle andre kreditorer også.

Hvad siger I til det? Hvis her er nogen med juridisk baggrund?

Mvh.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-11-18 01:11

Jeg ved intet om det, men
http://www.budgethuset.dk/insolvenserklaering/

Fortæl dine kreditorer, at du er erklæret insolvent

Det er kun en enkelt kreditor ad gangen, der kan indkalde dig til fogedretten. Hvis du har flere kreditorer, får de andre ikke automatisk at vide, hvis du bliver erklæret insolvent. Men det kan være en fordel at fortælle dem det. Det betyder nemlig oftest, at de stopper med deres henvendelser til dig, så længe insolvenserklæringen varer.

Dine kreditorer kan sagtens kontakte dig i de 6 måneder, men de får ikke meget ud af det, fordi fogedretten vil afvise deres anmodninger om ny indkaldelse til et fogedretsmøde.

Når du har en insolvenserklæring, mister dine kreditorer altså deres vigtigste pressionsmiddel for en tid.
https://dingaeld.dk/insolvens-insolvent/

Kommentar
Fra : zorro44

Dato : 29-11-18 01:23

Jeg har fortalt dem, at jeg er erklæret insolvent. Det er de åbenbart ligeglade med.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-11-18 06:39

Du skal skriftlig sende de papire som skriver du er insolvent.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 29-11-18 10:07

Denne konsulent er alene sendt ud for at HJÆLPE dig med et overblik af din økonomi.
Han vil ikke presse dig, men snakke og hjælpe.
lyt til ham, for din egen skyld ..ikke andet

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-11-18 11:46
Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 29-11-18 14:48

Citat
Et inkassofirma har i virkeligheden ikke mange rettigheder, men kan kun lave en aftale med dig, hvis du selv ønsker det. De har ikke ret til at komme ind i dit hjem, og du kan afvise overhovedet at ville tale med dem.

Uddrag fra det link som katekismus har lagt ovenover.
Gør dig selv den tjeneste at læse hele linket, for så er du godt klædt på.

Kommentar
Fra : zorro44

Dato : 29-11-18 17:12

Ok, jeg har overblik over min økonomi med budget. Jeg betalte 2500 af på lån om mdr da jeg var på dagpenge. Det kan jeg så ikke på kontanthjælp med under 9000 udbetalt.

Ja tak, jeg har selv læst det på budgethuset før. Deraf jeg ved de skal følge god inkassoskik og ikke er forpligtiget til at lukke konsulent ind. Man kan jo finde alle mukige skræmme eksempler på nettet med de konsulenter. Så jeg kan da optage samtalen hvis der er noget.

Så ingen paragraf der siger det er forbudt at sende konsulent ud, når jeg har skrevet til dem at jeg har været i fogedretten og blev erklæret insolvent?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-11-18 18:17

Hvis du har fået en insolvenserklæring betyder det ikke, at du er fuldstændig fredet fra kreditor de næste 6 måneder. Det betyder blot, at du er fredet fra at blive indkaldt til fogedretten.
Kreditor må altså godt kontakte dig. Det vil sige, de må gerne møde op på din bopæl eller ringe/skrive til dig.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 29-11-18 18:38

Det værste du og andre kan gøre i din sitiuation er at undlade at snakke med dem du skylder penge, de forsøger bare at hjælpe, selv om det måske ikke ser sådant ud.
Undlader du at tale med den konsulent de vil sende ud til dig, kan de tage som du overhovedet ikke vil betale og så kan det være de skruer bissen på og i fremtiden ikke er så rare at snakke med.

For mig at læse, ser det ud til at vidste at du ikke kunne betale og bare lod det hele gå sin egen gang, især efter det første lån hvor du fik en ordning med Fogedretten over et enkelt lån.

At du vil optage samtalen, det er ikke lovligt med mindre du oplyser den anden part om det.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-11-18 20:09

Det er da bedre at tale med kreditor, og undgå der skal sendes konsulent ud.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 29-11-18 20:31

Du kunne have en kammerat eller anden med når du taler med konsulenten, det ville jeg gøre i dit sted.....

Kommentar
Fra : zorro44

Dato : 29-11-18 20:48

Det eneste jeg vidste, var da at jeg ikke kan betale på kontanthjælp, men jeg har ikke ønsket at havne på KH. Jeg kan bare ikke få job, så kan jeg ikke betale. Ellers betaler jeg selvfølgelig når jeg kan. Jeg vil bare have lånet væk, så det skal det nok komme når jeg får job igen. Det kan betales på et par år med arbejde, så værre er det ikke.

Jeg har talt med kreditor, og alligevel sender de en konsulent ud. Så tager jeg da en snak med ham i døråbningen i et par minutter.

Det er vel ikke ulovligt at optage samtaler i eget hjem. Jeg kan også oplyse om at jeg optager samtalen.

Men der er ikke så meget at gøre for at slippe for besøg kan jeg høre. Så må jeg bare snakke med ham.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 20 point
Dato : 30-11-18 09:27

Jeg synes, du skal henvende dig her, for at få kvalificeret råd
FORTROLIG, UVILDIG OG GRATIS ØKONOMI- OG GÆLDSRÅDGIVNING
- I HELE DANMARK
https://gaeld.taenk.dk

Kommentar
Fra : zorro44

Dato : 30-11-18 19:13

Citat
Jeg synes, du skal henvende dig her, for at få kvalificeret råd
FORTROLIG, UVILDIG OG GRATIS ØKONOMI- OG GÆLDSRÅDGIVNING
- I HELE DANMARK
https://gaeld.taenk.dk

Tak, det vil jeg prøve. Det var vidst det bedste svar.

Godkendelse af svar
Fra : zorro44

Dato : 30-11-18 19:14

Tak for svaret katekismus.