/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Gl. XP bærbar til et enkelt program?
Fra : ingelein
Vist : 386 gange
50 point
Dato : 25-11-18 15:18

Hej
Jeg arbejder med et CAD PROGRAM, DESIGNAKNIT 8 Pro.
Programmet er til design af strik til strikkemaskine og til håndstrik og har rigtig mange muligheder. Man forbinder sin pc med strikkemaskinen via et specielt kabel og link og kan strikke interaktivt.
Det første program udkom for over 20 år siden på disketter og dos. Jeg har løbende skiftet ud til det nyeste.
Programmet har flere moduler, blandt andet et, hvor man kan tegne mønstre og lave en masse fiksfakserier med disse mønstre så de kan tilpasses det man vil strikke.
Det er den vigtigste årsag til at jeg kører Windows på min IMac.
Nu vil jeg gerne sidde i sofaen/stuen sammen med min mand i stedet for at sidde alene ved pc'en på mit arbejdsværelse. Jeg vil gerne køre DAK programmet på min gamle bærbare XP maskine.
Den er stadig fuld funktionsdygtig, men hvor sikker er den?
Hvad og hvilke programmer kan jeg slette?
DAK programmet skal opdateres ca. Hver 3. Måned, så jeg er nødt til at have den bærbare på nettet til det formål, medmindre jeg kan opdatere på min iMac, og overføre opdateringerne til min bærbare.
Jeg aner ikke om det er muligt.
Programmet koster næsten 6.000 kr og er sikret mod kopiering ved at man skal anmode producent/leverandør om en nøgle til programmet, hver gang man installerer på en ny maskine.
Kan jeg uden sikkerhedsrisiko tilslutte den gamle bærbare til nettet og hvilke andre programmer bør jeg fjerne?
Her tænker jeg på mail konti, windows office og andet valgfrit installeret.
Ingelein

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 60 point
Dato : 25-11-18 15:23

Jeg har også en gammel stationær PC med XP på, og den er også på nettet, og der er ALDRIG sket noget.

Nu er den heller ikke tændt så tit, at det gør noget.

Men du kan jo bare sørge for, at der ikke er adgang til internettet, udover når der behov for det.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-11-18 15:46

Når programmet skal opdateres hver 3. måned er den så ikke lavet til noget nyere end Windows XP? Koster det så også 6000,- at få den opgraderet til for eksempel Windows 10?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-11-18 21:45

Mon ikke du kan henvende dig hos Designaknit, de må kunne hjælpe
https://www.softbyte.co.uk/cablelinkstroubleshooting.htm

I am planning to upgrade to Windows 8. Why can’t I just use my normal Web Updates menu option to get the new update?
- Two reasons:
1. We are now running two parallel editions of DesignaKnit: one that is compatible with Windows XP, Vista, 7, 8, and 10, and one that is compatible with 98SE, 2000, ME, XP, Vista, and 7. For users who have the older operating systems, we are retaining the older security system.
2. After getting the Windows 8 & 10 compatible update, a new key number is required. We want to avoid that inconvenience for users who don’t plan to upgrade to Windows 8 or 10.
https://www.softbyte.co.uk/designaknit8underwindows8or10.htm

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-11-18 22:33

Jeg er klar over alt, hvad der har med Designaknit at gøre, det var mere hvad jeg ikke må slette på den gamle bærbare som kan skabe problemer.
SOFTBYTE er klar over at vi er er rigtig mange worldwide, som har programmet kørende på en gammel pc, for at have den i nærheden af strikkemaskinen, programmet agerer sammen med strikkemaskinen række for række, ligesom man læser linjerne i en bog.
Jeg har fjernet min mailkonto fra XP'eren, fjernet Facebook og andre aps.
Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-11-18 23:12

Så længe der er plads på den gamle, behøver du ikke fjerne mere

Hvad skulle det også "hjælpe" at slette/afinstallere mere?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-11-18 00:35

At jeg ikke vil have f. Eks facebook til at sende notifikationer og andet uvelkomment gøgl, som jeg ikke gider, at andre programmer, som jeg ikke bruger, f.eks. Adobe osv. opdaterer. Jeg vil kun have DAK på maskinen, som er omkring 12 år gammel, ikke har ret meget hukommelse i forhold til nye maskiner og heller ikke mange Ram. Men der kunne jo være hjælpeprogrammer til styresystemet, som jeg ikke må slette. Jeg beholder Avast.
Når jeg har haft problemer med nogen af mine pc'ere har jeg ofte fået hjælp i form af mange links, som var nyttige at installere. Det har jeg altid afholdt mig fra.
Jeg ved selvfølgelig at jeg ikke må slette printere og adgangen til netværket (trådløst) og den slags.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-11-18 00:45

@Soren
Nej, programmet opdateres med nye/bedre/ faciliteter og rettelser til fejl, efterhånden, som de dukker op og brugerne ønsker ting ændret etc. Programmet koster ca. 6.000 kr een gang for alle, man kan sælge det til en mindre pris, men køberen må så betale en pris for at få en ny nøgle.
Jeg har haft programmet så længe, at jeg har et samarbejde med programmøren vedr ønsker, forbedringer, rettelser af fejl og den slags. Programmet er på engelsk, manualen fylder 900 sider og bliver ikke oversat til dansk. Man kan få hjælp hos den danske distributør og hinanden i en FB gruppe.
Katekismus har nævnt nogle af de ting du er i tvivl om.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-11-18 17:09

Nu bliver jeg jo næsten flov, for alt hvad jeg havde brug for at få at vide, var jo at jeg IKKE tilslutter det trådløse netværk til den gamle XP maskine, undtagen når jeg skal opdatere DAK programmet. Hm............... Det var så nemt at det var svært at komme i tanker om
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 05-01-19 09:34

Tak for svaret Bille1948.
Jeg havde slet ikke tænkt på at afbryde for internetadgangen for kun denne pc, når jeg skal bruge
DAK programmer til at strikke.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-01-19 11:49

Tak for point